شناسهٔ خبر: 15164653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارزيابي نمايندگان خانه ملت از فاجعه منا

آل‌سعود، جريان انحرافي در دل اسلام است

نمايندگان مردم در خانه ملت با تأکيد بر اينکه آل‌سعود جريان انحرافي در دل اسلام است اعلام کردند که کشورهاي اسلامي بايد سکوت‌شان را نسبت به اقدامات عربستان سعودي بشکنند.

صاحب‌خبر -
سيدمحمدجواد ابطحي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري خانه ملت با اشاره به فرمايشات ديروز مقام معظم رهبري در ديدار خانواده‌هاي شهداي منا و مسجدالحرام گفت: دستگاه‌هاي استکباري به خصوص امريکا و اسرائيل به عنوان متحدان اصلي حاکميت عربستان سعودي بعد از حادثه منا براي اينکه بتوانند جايگاه اين کشور را حفظ کرده و علل حادثه منا را لاپوشاني کنند اين کشور را با وجود خونريزي‌هايي که در کشورهاي مختلف صورت داده، حامي حقوق بشر خواندند. وي افزود: در اين ميان متأسفانه کشورهاي مسلمان که عضو سازمان کنفرانس اسلامي هستند و خود را مسلمان مي‌دانند سکوت کرده‌اند در حالي که تعداد زيادي مسلمان مظلوم از نژاد و زبان‌هاي مختلف در روز روشن با لب تشنه به شهادت رسانده شدند و حتي دولت‌هاي آنها در قبال آن سکوت کردند.
    
سکوت شرم‌آور نهادهاي حقوق بشري
عزت‌الله يوسفيان‌ملا نيز با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار خانواده‌هاي جانباختگان حادثه منا درباره عملکرد دولت عربستان در حادثه منا گفت: متأسفانه در قرن اخير درباره برگزاري مناسک حج شاهد عملکرد نامطلوب حکام عربستان و بي‌کفايتي آنها هستيم و اين مسئله موجب جان باختن صدها هزار نفر از مسلمانان شده است. نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي افزود: حکام کشورهاي اسلامي مکلف هستند که نسبت به اقدامات و سوءمديريت سعودي‌ها اعتراض کنند، نه اينکه به علت دوستي و سرسپردگي به عربستان از اين فجايع بزرگ جهان اسلام چشم‌پوشي کنند. اين در حالي است که متأسفانه در مناسک حج در هر سال شاهد کشته شدن تعداد زيادي از حجاج بيت‌الله‌الحرام هستيم. وي با انتقاد از رويکرد دوگانه نهادهاي حقوق بشري نسبت به اقدامات عربستان افزود: در شرايط کنوني اين نهادها با ادعاي دفاع از حقوق بشر، نسبت به کوچک‌ترين موضوع حتي زنداني شدن افراد جنجال به پا مي‌کنند، اما همان نهاد در سال گذشته با وجود کشته شدن هزاران نفر از مسلمانان تنها سکوت کردند که اين نشان‌دهنده حمايت اين تشکل‌ها از عربستان سعودي به عنوان همپيمانان منطقه‌اي امريکا و رژيم صهيونيستي است.
  
منا رسوايي مدعيان حقوق بشر را مضاعف کرد
نماينده مردم مياندوآب و شاهين‌دژ در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه دل در گرو سازمان‌هاي حقوق بشري براي احقاق حق طبيعتاً ساده‌لوحانه خواهد بود و در واقع راه به جايي نخواهد برد، گفت: شناخت از سازمان‌هاي بين‌المللي تنها معطوف به فاجعه منا نيست، حادثه منا رسوايي اين سازمان‌ها  را مضاعف و بي‌خيالي آنها را عيان کرد و ثابت شد اين سوز و گدازهايي که برخي مواقع در سطوح سازمان‌هاي بين‌المللي و نهاد‌هاي حقوق بشر شنيده مي‌شود فريادهايي است براي حفظ شبح و سايه شوم بر سر جهان بشريت. جهانبخش محبي‌نيا با اشاره به بيان مقام معظم رهبري در اين باره که شجره خبيثه‌ ملعونه آل‌سعود لياقت تصدي و اداره حرمين شريفين را ندارد، افزود: آل‌سعود جريان انحرافي در دل اسلام است و نه تنها براي کارهاي مديريت مکه و مدينه صلاحيت ندارد بلکه لياقت اداره قوم و قبيله‌اي را به شکل سنتي ندارد چه برسد به اينکه بر مقدس‌ترين مکان مسلمانان توليتي داشته باشد و باعث اتحاد مسلمانان شود. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: دستگاه‌هاي داخلي از جمله وزارت امور خارجه، بعثه، بنياد شهيد و سازمان حج بايد حادثه منا را قاطع‌تر از روندي که وجود دارد، پيگيري کنند.
  
حکام آل‌سعود فرافکني کردند
نماينده مردم اردستان در مجلس شوراي اسلامي گفت: همانطور که قرآن کريم مي‌گويد سکوت در برابر منکر خود يک منکر است که اين موضوع درباره عدم پيگيري فاجعه منا از سوي کشورهاي مسلمان نيز صدق مي‌کند چراکه صرفاً جمهوري اسلامي در اين خصوص واکنش نشان داد که آن هم اثر لازم را نداشت، اما تمام کشورهاي آسيب‌ديده و مجامع بين‌المللي در قبال آن سکوت کردند.
سيدصادق طباطبايي‌نژاد در ادامه با اشاره به لزوم وحدت مسلمانان درباره موضوعاتي که به همه آنها مربوط مي‌شود، عنوان کرد: همانطور که امام راحل(ره) فرمود اگر هر کدام از مسلمانان يک قطره آب روي رژيم صهيونيستي مي‌ريختند تاکنون آنها را آب برده بود، اگر همه در قبال فاجعه منا واکنش نشان مي‌دادند، دولت سعودي جرئت نمي‌کرد، بي‌توجه باشد. وي ادامه داد: وقتي عربستان سعودي با خطر از بين رفتن نظام حکومتي آل‌سعود در پي احتمال عمدي بودن فاجعه منا روبه‌رو شد به کارهاي زيادي دست زد که از جمله آن متهم کردن جمهوري اسلامي به دخالت در امور کشورهاي ديگر بود که اين به خاطر اين بود که دامنگير آنها نشود. عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه ظرفيت‌هاي خوبي داريم، خاطرنشان کرد: درست است که مجامع بين‌المللي محدوديت‌هايي براي ما ايجاد کرده‌اند اما وزارت خارجه، سازمان حج، بعثه و بنياد شهيد مي‌توانند در کشورهاي زيادي که شعبه دارند مانع فراموشي در قبال اين قضيه شوند و آن را زنده نگه دارند که البته مسئولان ما نيز در اين زمينه کوتاهي نمي‌کنند.
  
حادثه منا، توطئه از پيش تعيين‌شده حکام سعودي
نماينده مردم سميرم هم گفت: عربستان سعودي، امريکا و رژيم صهيونيستي مثلثي هستند که عليه جهان اسلام در حال طرح‌ريزي و اقدام عليه مسلمانان به ويژه محور مقاومت هستند.
اصغر سليمي، حادثه منا را توطئه‌اي از پيش تعيين شده از سوي حکام سعودي عليه ملت ايران توصيف کرد و گفت: به نظر من بروز حادثه منا به هيچ وجه طبيعي نبوده و قطعاً تعمدي از سوي مقامات سعودي در کار بوده است. وي گفت: در شرايط کنوني حکام جديد عربستان داراي حس و خصوصيت خونريزي، کشتار مسلمانان و فتنه‌انگيزي در جهان اسلام هستند، حال متأسفانه در شرايط کنوني بسياري از کشورها اسلامي، زير سلطه امريکا و کشورهاي غربي و عربي هستند و اين مسئله موجب شده که نسبت به سوء مديريت و تخلفات سعودي‌ها سکوت کنند. سليمي تصريح کرد: به طور حتم اگر حاکمان کشورهاي اسلامي امروز از خواب غفلت بيدار نشوند، قطعاً جهان اسلام در آينده آسيب‌هاي بسياري را خواهد ديد. اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: در شرايط کنوني کشورهايي مانند امريکا و کشورهاي اروپايي خود را مدعي دفاع از حقوق بشر در جهان مي‌دانند، اما با اين حال نسبت به جان باختن هزاران نفر از مسلمانان در حادثه منا سکوت کردند که اين نمايانگر رويکرد دوگانه اين کشورها نسبت به حقوق بشر است. وي تصريح کرد: متأسفانه رويکرد کشورهاي اسلامي نسبت به اقدامات عربستان نشان‌دهنده آن است  که اين کشور در خواب به سر مي‌برد و هيچ واکنشي نسبت به تحولات جهان اسلام ندارد.

نظر شما