شناسهٔ خبر: 15127297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرزند شهید منا: آل سعود توان مدیریت مناسک حج را ندارد

گرگان -ایرنا - پسر شهید رجب محمد مغفوری از شهدای منا گفت: آل سعود صد در صد در فاجعه منا مقصر بوده و باید پاسخگو باشد، این دولت بی کفایت نشان داد که توان مدیریت حج را ندارد.

صاحب‌خبر -

مبین مغفوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: ماه ذی الحجه در نزد مسلمانان بندرترکمن یادآور حادثه تلخ منا و به شهادت رساندن جمعی از حجاج بیت الله الحرام توسط آل سعود است.
وی تاکید کرد: آل سعود در این فاجعه مقصر بوده و باید کشورهای اسلامی مجمعی تشکیل دهند و با مشارکت و همفکری هم مراسم حج را برگزار و مدیریت حج را انجام دهند.
فرزند شهید منا اضافه کرد: همچنین با پیگیری های حقوقی و بین المللی غرامت جانباختگان را باید از دولت سعودی دریافت کنیم، این دولت در این حادثه مقصر بود، آنها می توانستند با بازکردن راه های همجوار جلوی این حادثه غمبار و کشته شدن و جان باختن زائران خانه خدا را بگیرند.
مغفوری همچنین از مسوولان دولتی خواست به فکر بازماندگان حادثه منا هم باشند، وی به مادر سالمندش اراز بی بی و ناتوانی وی در تامین معاش اشاره کرد و افزود: پدرم نان آور خانه بود.
وی ادامه داد: دولت خانوارهایی که سرپرست خود را در این فاجعه از دست دادند ، شناسایی و مستمری لازم به آنها پرداخت شود تا از لحاظ معیشتی و اقتصادی مشکلی نداشته باشند.
پسر شهید مغفوری با بی کفایت خواندن آل سعود در رخداد چنین حادثه ای اظهار داشت: با گذشت یکسال از واقعه منا هنوز آل سعود در خصوص پرداخت حق و حقوق جانباختگان و پرداخت غرامت، کاری انجام نداده است.
وی با بیان این که پیکر پدرم به کشور بازنگشته است، افزود: انتظار داریم که کارشکنی عربستان تمام شود و دو نفر از خانواده ما با تشرف به حج، در آرامستان و محل دفن پدرم حاضر شویم و بر سر مزارش فاتحه بخوانیم.
پسر شهید منا اضافه کرد: شهیدان این فاجعه غمبار همیشه زنده اند، حاجیان ما در راه اعتقاد و برای دین اسلام جان خود را فدا کردند.
رجب محمد مغفوری یکی از شهدای گلستان در فاجعه منا است، پیکر وی به ایران بازنگشته است.
49 حاجی گلستانی در فاجعه سال قبل منا به شهادت رسیدند که از این تعداد، یک نفر شیعه و مابقی از اهل سنت استان بودند، از این تعداد 23 نفر زن و بقیه مرد بودند که بیشتر به همراه کاروان های گنبدکاووس و بندرترکمن اعزام شده بودند.
7333/1648

نظر شما