شناسهٔ خبر: 15102873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ستاره خلیج فارس؛ ایران را در تولید بنزین و گازوییل خودکفا می کند

خبرگزاری شبستان:ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

 

بنابراین گزارش، با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

 

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گازوییل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر می‌باشد. تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوییل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

 

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه است. ۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (دولتی)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است. بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ۲٫۶ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس قبلاً توسط مشارکت شرکتهای مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت بود.

 

این گزارش می افزاید: وزارت نفت در این زمینه خبر داده است: "در شرایط کنونی، ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 86 درصد کامل شده و پیشرفت ساخت و راه اندازی فاز نخست این طرح پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است. بر اساس برنامه زمان بندی، امسال واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی و سال آینده دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت در مرحله نخست امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 فراهم می شود.

 

آمارهای رسمی نشان می دهد از آغاز امسال تاکنون به طور متوسط روزانه 73 میلیون و 900 هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال متوسط مصرف روزانه بنزین کشور تا 72 میلیون لیتر در روز تثبیت شود. در شرایط کنونی ظرفیت تولید بنزین پایه در پالایشگاه های نفت کشور نزدیک به 60 میلیون لیتر در روز است که با اصلاح بنزین پایه با تزریق نفتای سبک و مواد اکتان افزا، میزان نیاز به واردات نزدیک هفت میلیون لیتر در روز شده است. در چنین شرایطی با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو4 نزدیک به 12 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و از همان آغاز، ایران از واردات بنزین بی نیاز می شود."

 

یادآور می شود: همزمان با پیشرفت ساخت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، آخرین مراحل راه اندازی طرح جدید توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه نفت لاوان نیز در دست اجراست که با بهره برداری از این دو طرح، روزانه نزدیک به چهار میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه می شود.

نظر شما