شناسهٔ خبر: 14983012 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سبک زندگی (2)؛

وقتی ارزش خوراک روح از پرده کعبه بالاتر می‌شود!

حرمت آبروی مومن بنا بر سفارش ائمه(ع) از پرده کعبه بالاتر است و رعایت همین اصل نکته‌ای مهم در سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سبک زندگی ایرانی اسلامی برای نهادینه شدن نیازمند معرفی الگوهایی عینی و ملموس است. الگوهایی که سبک زندگی‌شان از هر حیث قابل مطالعه و نمونه‌هایی برای ساخت پایه‌های زندگی باشد.

کتاب «زندگی به رنگ اطلسی‌ها» نوشته «محبوبه زارع» از آثاری است که به منظور ترویج سبک زندگی گردآوری شده است. در این کتاب به زندگی زنان شهیدی پرداخته شده که الگوهایی بی بدیل برای دختران امروز هستند.

در ادامه یادداشت‌های سبک زندگی به نمونه‎‍‌هایی از این الگوها که در «زندگی به رنگ اطلسی‌ها» به آن پرداخته شده است، اشاره می‌شود. در این کتاب به حاجیه خانم «صدتومانی جان‌جان‌گودرزی» که بر اثر بمباران رژیم بعث در روستای فتح آباد به شهادت رسید پرداخته شده است. این شهیده بزرگوار دارای منشی بود که می‌توان با بهره‌گیری از آن زاویه دیدمان را تغییر دهیم.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم؛

«در مولفه‌های زنان شهید ایران؛ به شاخص‌هایی فرهنگی از سبک زندگی آنان دست می‌یابیم که با تطبیق و تحلیل آن، الگویی ایرانی ـ اسلامی در حوزه فرهنگ در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی قابل طراحی خواهد بود.»

حفظ آبروی مومن

در قسمتی از متن کتاب آورده شده است؛ مهمترین خصوصیت این بانوی شهید، راز داری بود. هیچ چیز به اندازه حفظ آبروی مردم برایش اهمیت نداشت. حتی بعضی مواقع اگر درباره افرادی از او سوال می‌کردند؛ جواب می‌داد: من هم نمی‌دانم. خدا به احوال من و شماها بهتر آگاه است.

او در دوازده سالگی ازداج کرد و بعد از 15 سال زندگی مشترک همسرش را از دست داد. در حالی که دو فرزند از او داشت برای امرار معاش به کار کشاورزی روی آورد.

وقتی برای جلوگیری او از رفتن به خانه زائوها و تلاش برای به دنیا آوردن نوزادشان می‌گفتند که شما به سن کهولت رسیده‌اید و باید استراحت کنید؛ در جواب می‎‌گفت: اگر من نروم یک زائو هم خودش هم بچه‌اش فوت می‌شود. من برای نجات آنها خستگی را احساس نمی‌کنم.

همچنان که اشاره شد این زن هم کار کشاورزی می‌کرد و هم به زنان باردار برای وضع حمل‌شان کمک می‌کرد. او از زنانی بارداری که از لحاظ مالی ضعیف بودند، دستمزد نمی‌گرفت و حتی وسایل بهداشتی‌شان را هم تهیه می‌کرد.

زندگی این بانوی شهید نمونه‌ای بارز برای زنانی است که می‌خواهند برای حضور در اجتماع و زندگی خصوصی تعادل برقرار کنند. آنچه در زندگی شهیده «جان‌جان‌گودرزی» اهمیت داشت حفظ آبروی مومن بود که در احادیث و روایت به آن سفارش شده است.

چه بسا رعایت نکردن این مسئله باعث ایجاد تنش در بین افراد خانواده شده و باعث سلب آرامش می‌شود. ساخت زندگی بر اساس سنت اسلامی ایرانی از همین قدم‌های کوچک آغاز می‌شود و توجه به همین نکات به ظاهر ساده می‌تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما