شناسهٔ خبر: 14978316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

دادستان تهران خواستار شد

لزوم برخورد قاطع و سریع با باندهای سرقت و ناامنی

صاحب‌خبر -

دادستان تهران ضمن ارایه آماری از میزان سرقت و دلایل رایج آن، خواستار برخورد قاطع و سریع با باندهای سرقت و ناامنی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشستی با موضوع پیشگیری و مقابله با سرقت که با حضور سرپرستان نواحی، روسای دوایر نظارت بر زندان‌ها، قضات شعب ویژه سرقت و سردار محمدیان رییس پلیس آگاهی تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدامات پلیس در جهت دستگیری محکومان متواری سرقت، اظهار کرد: پس از اجرای موفق راه‌اندازی شعب تحقیق ویژه سرقت در سال گذشته، تشکیل شعب ویژه اجرای احکام سرقت در برنامه دادستانی تهران برای سال جاری قرار گرفته است و از مزایای آن، تمرکز اقدامات دادستانی و پلیس بر پرونده‌های سرقت، به روزرسانی آمار این جرم و پیگیری وضعیت متهمان و محکومان اینگونه پرونده‌ها است.
وی اعلام کرد: در حال حاضر ماهیانه 9 هزار فقره پرونده سرقت به دادسرای تهران وارد می‌شود که اعم از پرونده‌های منتهی به صدور کیفرخواست و پرونده‌هایی است که با صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب مختومه می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی توجه سرپرستان نواحی را به پرونده‌های مهم شامل سرقت‌های باندی و مقرون به آزار جلب کرد و گفت: دستگیری سریع سارقان و رسیدگی دقیق و به موقع به چنین پرونده‌هایی، مستلزم همکاری متقابل پلیس و دادستانی است.

 رتبه نخست جرم سرقت در شهر تهران
جعفری دولت‌آبادی همچنین در ادامه اظهارات خود، جرم سرقت در شهر تهران را رتبه اول جرایم ارتکابی عنوان کرد و از پلیس خواست با پیگیری اجرای مصوبات جلسات سال گذشته، در این راستا با سرپرستان نواحی همکاری لازم را کند.
نکته دیگری که مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت، توجه بازپرسان به اهمیت ردمال و ردیابی در پرونده‌های سرقت بود. وی با اعلام اینکه ردیابی اموال سرقتی در قالب پول‌شویی هم قابل تعقیب است، از شاخصه‌های موفقیت در مقابله با جرم سرقت را، تمرکز پلیس و قضات دادسرا در کشف اموال مسروقه و استرداد آن به مالباختگان دانست که به ویژه در مراحل آغازین پرونده امکان‌پذیر است.
دادستان تهران عنوان کرد که دادسرای تهران آمادگی دارد ارتباط سامانه‌ای پلیس و دادسرا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت امکان اجرایی شده تا زمینه نظارت بر سارقان واجد سابقه کیفری و یا زندانیان در ایام مرخصی فراهم شود. جعفری دولت‌آبادی همکاری دادگاه‌ها با دادسرا در خصوص احکام سرقت را ضروری خواند و از قضات خواست نمونه آراء واجد وصف مخففه در موضوع سرقت را به دادستانی ارسال کنند.
دادستان تهران یکی از معاونان خود را مامور کرد تا با تشکیل کمیته‌ای، با استفاده از تجربیات قضات و پلیس در مبارزه با جرم سرقت و احصاء تکالیف دستگاه‌های مرتبط با موضوع شامل دادسرا، دادگاه‌ها، پلیس، زندان و سایر دستگاه‌ها، ظرف 3 ماه، موارد قابل درج در دستورالعمل مبارزه با سرقت را آماده کند.
جعفری دولت‌آبادی با خاطرنشان کردن اینکه اجرای طرح‌های پلیس، انعکاس پژواک ناامنی برای سارقان است، گفت: اقدامات پلیس و دادستانی باید موجبات ناامنی و نگرانی سارقان را فراهم کند.
دادستان تهران ضمن انتقاد از برخی حواشی ایجاد شده در خصوص اظهارات اخیر خود پیرامون ادعای پرداخت حق آرایش به پرستاران در چند بیمارستان خصوصی، گفت: این اظهارات در جلسه مشترک دادستانی تهران با برخی مسئولان اجرایی پیرامون آسیب‌های اجتماعی با موضوع عفاف و حجاب مطرح شد که طی آن دادستان تهران با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه در برخی بیمارستان‌های خصوصی به پرستاران حق آرایش پرداخت می‌شود، از نماینده وزارت بهداشت حاضر در جلسه خواست که با بررسی صحت یا سقم موضوع، نتیجه را اعلام کند.
جعفری دولت‌آبادی با بلاوجه خواندن واکنش برخی مبنی بر اینکه از اظهارات دادستان شوکه شده‌اند، خاطرنشان کرد: اظهارات ما شوک‌آور نبود، بلکه با هدف حمایت از پرستاران و وزارت بهداشت بود و از مسئولان این وزارتخانه درخواست شد که موضوع را با اعزام تیم‌های کارشناسی بررسی کند و اعلام آمادگی شد در صورت نیاز می‌تواند از ظرفیت اعضای حاضر در جلسه نیز استفاده کند.

 کاهش آمار سرقت
همچنین سردار محمدیان رییس پلیس آگاهی تهران در ادامه این جلسه با اشاره به همکاری مستمر پلیس آگاهی تهران با دادستانی، این امر را الگوی موفقی برای دیگر مراجع و نهادها و هم چنین سایر استان‌ها دانست.
وی با اعلام کاهش آمار سرقت طی 4 ماه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال قبل، اظهار کرد: در سال جاری وقوع با کاهش 15 درصدی همراه بوده است.
رییس پلیس آگاهی تهران همچنین از کاهش آمار سرقت خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر آمار روزانه تعداد 120 دستگاه خودرو که مربوط به سال گذشته بوده، حداکثر به 60 دستگاه خودرو در سال جاری تقلیل‌ یافته است. وی از اجرای طرح برخورد با سارقین در ایستگاه‌های بی‌آر‌تی اتوبوس با استفاده از سامانه‌های هوشمند و دوربین‌های منصوب، در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با اشاره به ایجاد سامانه مجرمان و سارقان حرفه‌ای در پلیس آگاهی تهران، نصب دوربین‌های هوشمند در ایستگاه‌های مترو را عاملی بازدارنده برای ارتکاب جرم سرقت دانست.

نظر شما