شناسهٔ خبر: 14974462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

تغییر ذائقه فرهنگی کودکان و نوجوانان در اولویت است

تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه جایزه کالاهای فرهنگی گفت: اولویت اصلی ما تغییر ذائقه فرهنگی در کودکان و نوجوانان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی، نصرالله پژمان فر در چهارمین روز از نماشگاه نوشت افزار از غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی بازدید کرد.
وی درمورد کالاهای فرهنگی اظهار داشت: فعالیت در زمینه کالاهای فرهنگی مهمترین اقدامی است که می تواند منجر به اتفاقات فرهنگی شود.
پژمانفر در ادامه گفت: از آنجا که امروزه بدون ابزار نمی توانیم به اهدافمان برسیم و کشورها در دنیا برای اهداف فرهنگی خود ابزازهای لازم را در حوزه های مختلف مهیا کرده اند تا به نتایج مطلوب برسند. ما باید مجموعه هایی اعم از فیلم، کارتون، عکس، عروسک و نمادها و اسطوره های جذاب که در قصه ها، ادبیات، باورهای دینی، تاریخ و... وجود دارد و می تواند کودکان و جوانان را اشباع کند و پاسخگوی نیاز آنها باشد، به فرزندانمان معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: آنها ابتدا باید دلبسته اسطوره هایمان شوند تا اسطوره ها توسعه پیدا کنند.
این نماینده مجلس گفت: باید بتوانیم این شخصیت ها را در قالب ابزارهایی که بچه ها به آنها علاقه دارند آشنا کنیم تا به آنها دل بسته شوند.
پژمانفر تصریح کرد: وقتی شخصیتی طول عمر بیشتری داشته باشند، آن زمان می توان توقع داشت که کودکانمان آنها را بشناسند. غربی ها به دلیل نداشتن فرهنگ غنی نمی توانند این گونه شخصیت ها را داشته باشند و از کاراکترهای تخیلی برای این گونه کالاها استفاده می کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه طی گفت و گو با خبرنگار گفت: رسانه در تمام ابعاد مهمترین ابزار برای ازتباط با دیگرن است و باید به تمامی رسانه ها توجه کنیم. تمام وسایلی که در دست کودکانمان طی سال تحصیلی اعم از کیف، دفتر، مداد، لیوان و... همه و همه رسانه هستند.
پژمانفر افزود: این ابزارها با وجود عکس هایی روی آنها که حامل پیام هستند و مفاهیم را منتقل می کنند، رسانه هستند و ما نباید از نقش آنها بر فرهنگ غافل شویم.
وی اضافه کرد: وقتی فرزندان ما کیف و وسایل با عکس باربی، بن تن و... دارند و در هر جای شهر دانش آموزانی را می بینیم که با این وسیله به مدرسه وارد می شوند و 9 ماه طی مسیر خانه به مدرسه رفت و آمد می کنند،این اشکال طی سال تحصیلی جلوی چشمانشان است و دائم آن را می بینند و ناخودآگاه به آن دلبسته می شود و آن اشکال پیام و تاثیر خود را بر او می گذارد.
پژمانفر تاکید کرد: در این زمینه باید بسیار مراقب این گونه فرهنگ سازی های غرب ساخته باشیم.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که کدام ارگان می تواند در جلوگیری ورود این رسانه های تصویری برای کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد؟ گفت: ما نباید تنها سراغ ارگان ها برویم، سازمان هایی مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهزیستی وظیفه مشخصی دارند، اما نگرانی امروز ما از این موضوع است که این کار انجام نمی شود. نباید چون ارگانها کار خود را به درستی انجام نمی دهند دست روی دست بگذاریم، باید نهادهای مردمی که باعث تشکیل این نمایشگاه ها می شوند، به مساله کالاهای فرهنگی ورود پیدا کرده و وظیفه دستگاه های دولتی نیز حمایت از آنها است.
وی افزود: در این نمایشگاه ها هیچ رد پایی از وزارتخانه ای وجود ندارد و همت بلند مردمی است که با دست خالی شروع به این کار فرهنگی کرده اند و تا به حال هم موفق بوده اند. اینها در بازار لوازم التحریر وارد شده و با دنیای پیچیده اقتصادی با دست خالی در افتاده اند و امروز در بازار حرفی برای گفتن دارند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: فضای فرهنگی به گونه ای است که مطالبه مردم آنقدر بالا رفته که اولین انتخاب ها، این وسایل است و هیچ گاه این اجناس در بازار نمی ماند و جالب اینجاست که کشور چین نیز از برندهای خودمان برای تولید و صرفه اقتصدی اش استفاده می کند و پذیرفته اند که ذائقه مردم ما چیست و می خواهند از این طریق وارد بازار ما شوند.
علی فریدونی دبیر دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
فراهنگ**1085**1027