شناسهٔ خبر: 14962075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تنباکوهایی که سرطان را چاق می کنند

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد باکتری‌های موجود در محصولات تنباکو با التهاب ریه‌ها و بروز بسیاری از عفونت‌های دیگر منجر به بروز سرطان می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نیکوتین قلیان وقتی از درون فضای مرطوب عبور می کند هنگام مخلوط شدن با آب ترکیبات جدیدی را تشکیل می‌دهد که زیان کشیدن قلیان را به مراتب بیشتر می کند.

از طرفی آثار و مضرات مواد افزودنی جدید به تنباکوی قلیان که آن را خمیری شکل می گرداند هنوز مشخص نشده است و معلوم نیست که این مواد می توانند چه آسیب هایی را به بدن اشخاص وارد کنند.

تحقیقات اخیر سازمان غذا و دارو آمریکا نشان می دهد محصولات تنباکو حاوی گونه های باکتری نظیر باسیل لیچنیفورمیس و باسیل پامیلوس است که مشکلات ریوی را ایجاد می کنند.

استیون فولی، عضو تیم تحقیق در این باره می گوید: برخی گونه های باکتری موجود در این تنباکوها، عامل شیوع اسهال و استفراغ هستند. بعلاوه آنها موجب تولید سم ملایمی می شوند که در نهایت بیماری های گسترده را در پی خواهد داشت.

فولی اضافه می کند: برخی گونه های باسیل و همچنین برخی رشته های باکتری های حلقوی می توانند موجب کاهش نیترات به نیتریت شوند که در نهایت منجر به سرطان می شود.    

کشیدن قلیان موجب تنگی کیسه های هوایی یا برونشیت می شود و مرحله پیشرفته آن موجب بیماری های قلبی ریوی خواهد شد که قلب و ریه را با هم درگیر می کند و بجز عروق قلب، موجب نارسایی بطن راست قلب می شود.

یکی از اقلام عمده وارداتی ایران توتون و تنباکو است، این واردات یا از مبادی رسمی صورت می گیرد با نظارتی بسیار سطحی در مورد ترکیبات آن‌ها و یا بطور قاچاق وارد می شود که از هر نوع نظارتی مبراست.

بارها اعضای جامعه پزشکی و کمیسیون اجتماعی مجلس درباره واردات تنباکو‌های آلوده حاوی مواد شیمیایی هشدار داده اند اما سود این تجارت و مافیای پر قدرت آن مانع از برخورد های جدی با سوداگران مرگ شده است.

دکتر علی‌اکبر سیاری معاون درمان وزارت بهداشت می گوید: بازار مواد دخانی در ایران سودآورترین بازار اقتصادی است و این در حالی است که طبق گزارش های رسیده، داخل تنباکوها فلزات سنگین مشاهده می شود.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که سالانه 50 هزارنفر درکشور بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

یادداشت از: امیر نوایی

نظر شما