شناسهٔ خبر: 14957008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رییس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد:

پیشرفت خط 2 قطار شهری مشهد به 63 درصد رسید/ طراحی ضوابط معماری ایرانی- اسلامی برای شهر مشهد

صاحب‌خبر -

رییس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی خط 2 قطار شهری مشهد به 63 درصد رسیده، گفت: برای اولین بار در کشور ضوابط طرح معماری ایرانی - اسلامی شهر مشهد در حال طراحی است.

به گزارش خبرنگار جوان، سید مهدی ذاکرالحسینی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وظایف شوراها در 34 بند خلاصه شده که شورای چهارم در راستای آن طی سال گذشته عمل کرده است.

وی افزود: ما در شهرداری و شورای چهارم به دنبال مدیریت واحد شهری بوده‌ایم اما امروز با توجه به بازه زمانی به دنبال هماهنگی در شهر هستیم و امروز پروژه بولوار نماز و شهدای ارتش در همین راستا به بهره‌برداری رسید.

بررسی 300 لایحه و طرح در کمیسیون فنی و عمران شورای چهارم

ذاکرالحسینی درباره اقدامات کمیسیون امور فنی و عمران شورای شهر مشهد بیان کرد: در طی 3 سال گذشته با برگزاری 143 جلسه کمیسیون 251 لایحه و 49 طرح در کمیسیون عمران بررسی شده و در این راستا 383 نظریه داده شده است.

رییس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال 95، 3 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی شهرداری مشهد است که از این مبلغ 42 درصد آن به صورت روزشمار محقق شده و 50 درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

دریافت 200 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده

وی تصریح کرد: در بحث نحوه تأمین بودجه تلاش ما این بوده که از صنعت ساختمان کمتر استفاده کرده و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم و در این راستا در سال گذشته 200 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده استفاده شده که امیدواریم در برنامه ششم توسعه نیز به آن توجه ویژه شود.

کاهش شدید صدور پروانه در شهر مشهد

ذاکر الحسینی با بیان اینکه رکود حاکم در صنعت ساختمان شهر مشهد مشابه به متوسط کشوری است، عنوان کرد: 70 درصد بودجه شهرداری مشهد به صنعت ساختمان وابسته بوده و متأسفانه با کاهش شدیدی در طی سال‌های گذشته مواجه بودیم به صورتی که در سال 92 میزان صدور پروانه به 10.4 میلیون مترمربع، در سال 93 به 6.1 میلیون مترمربع و در سال 94 به 4.1 دهم متر مربع رسید اما پیش‌بینی می‌کنم سال آینده پایان رکود باشد.

وی ادامه داد: شورای شهر برای حل این مشکل به دنبال لایحه خروج از رکود بوده و همچنین در سال گذشته تخفیف 34 درصدی را برای صورت پروانه و بدهی شهروندان در نظر گرفت که در پروژه‌های مسکونی 25 درصد روند مثبت داشته اما در پروژه‌های تجاری تغییری نداشته است.

اجرای 5 درصد از بودجه‌های عمرانی با نظر شورای محلات

رییس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم شورای چهارم مشهد توجه ویژه به شورای محلات است که با مصوبه روز گذشته 5 رصد از بودجه‌های عمرانی شهرداری با نظر شورای محلات به انجام می‌رسد که امیدواریم در طی سال‌های آینده این بودجه به‌تدریج افزایش یابد.

ذاکرالحسینی درباره طرح جامع شهر مشهد تصریح کرد: طرح‌های جامع سبب توازن در شهرها می‌شوند و خوشبختانه اقدامات خوبی توسط مدیریت شهری مشهد در طی 3 سال گذشته در این راستا انجام شده ضمن اینکه تراز مالی این طرح 100 هزار میلیارد تومان تعیین شده که سهم شهرداری مشهد 50 هزار میلیارد تومان است و تمام سعی ما بر این است که بودجه شهرداری بر اساس طرح جامع شکل گیرد.

پیشرفت 70 درصدی طرح‌های تفصیلی

وی اضافه کرد: امروز طرح‌های تفصیلی شهر مشهد حدود 70 درصد پیشرفت دارند که امیدواریم تا پایان سال و یا نهایتاً تا 9 ماه آینده به اتمام می‌رسد چراکه تا زمانی که طرح تفصیلی جدید به تصویب نرسیده باید از طرح‌های گذشته بر اساس قانون تبعیت کنیم.

طراحی ضوابط معماری ایرانی و اسلامی برای شهر مشهد

رییس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه طرح حریم شهر مشهد نیز مصوب شده، بیان کرد: برای اولین بار در کشور ضوابط طرح معماری ایرانی و اسلامی شهر مشهد در حال طراحی است که تلاش ما این است تا پایان شورای چهارم به نتیجه برسد.

پیشرفت 50 درصدی کمربند جنوبی مشهد

وی در خصوص پروژه کمربند جنوبی نیز گفت: پروژه کمربند جنوبی نیز مصوب طرح جامع حمل‌ونقل بوده که بر همین اساس لازم‌الاجرا است و قطعاً با افتتاح آن شاهد کاهش بار ترافیکی در سطح شهر مشهد خواهیم بود و فاز نخست آن نیز بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ذاکر الحسینی افزود: برای فاز نخست این پروژه به طول 10.5 کیلومتر 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا به امروز 68 میلیارد تومان هزینه شده است.

پیشرفت 63 درصدی خط 2 قطار شهری مشهد

وی در پایان درباره خطوط قطار شهری مشهد نیز گفت: خط 2 قطار شهری مشهد امروز 63 درصد پیشرفت دارد و پیشرفت خط 3 نیز به 5 درصد رسیده و امیدواریم بتوانیم تا پایان شورای چهارم شاهد آغاز عملیات خط 4 قطار شهری مشهد نیز باشیم.

نظر شما