شناسهٔ خبر: 14936979 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

جایزه‌ای برای نویسندگان فرانسوی‌زبان

ایسنا

سی‌وسومین جایزه بین‌الملی «نویسنده جوان فرانسوی‌زبان» برای نویسندگان فرانسوی‌زبان داخلی و خارجی فراخوان داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، به نقل از «جمال کامیاب» رایزن فرهنگی ایران در پاریس، برگزارکنندگان جایزه بین‌المللی نویسنده جوان فرانسوی‌زبان از نویسندگان فرانسوی‌زبان داخلی و خارجی دعوت کرد تا در سی‌وسومین دوره این رقابت ادبی شرکت کنند.

این جایزه فرهنگی از سوی دبیر کل فرانکفونی و وزارتخانه‌های امور خارجه و آموزش ملی فرانسه برگزار می‌شود.

نویسندگان جوان فرانسوی‌زبانی که بین ۱۵ تا ۲۷ سال سن دارند مجاز به شرکت در این رقابت بین‌المللی هستند. برندگان پیشین این جایزه، به استثنای برگزیدگان رتبه اول مسابقات قبلی که حائز شرایط سنی مسابقه نیز باشند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

هدف از برگزاری سالیانه این رقابت ادبی، تجلیل از آثار تخیلی منحصربه‌فرد در ژانرهایی همچون داستان‌ کوتاه، روایت و افسانه‌های مکتوب به زبان فرانسه است. داستان‌های پیشنهادی نباید تاکنون به چاپ رسیده باشند یا در مسابقات دیگر ادبی جایزه گرفته باشند.

داوطلبان باید آثار خود را در دو متن متفاوت برای این رقابت ارائه دهند و هر متن حداقل شامل پنج صفحه کامل و حداکثر ۱۵ صفحه باشد. برای رعایت عدالت در انتخاب اثر برتر از شرکت‌کنندگان درخواست شده است تا متون خود را بدون ذکر نام یا امضای خود برای هیئت داوران مسابقه ارسال کنند.

از منتخب‌های این جایزه ادبی برای سفر به فرانسه دعوت به عمل می‌آید و چند جلد کتاب، کارگاه نویسندگی و دیگر جوایز خاص این مسابقه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 نویسندگان فرانسوی‌زبان خارجی تا سوم مارس زمان دارند تا داستان‌های خود را از طریق آدرس الکترونیک برای شرکت در این رقابت ارسال کنند.

جایزه نویسنده جوان فرانسوی‌زبان از سال ۱۹۸۴ پایه‌گذاری شده و هدف از شکل‌گیری آن ارتقاء جایگاه ادبیات فرانسه در میان جوانان کمتر از ۲۷ سال است.

انجمن برگزارکننده این جایزه بیش از ۲۵۰ عضو دارد و تقریباً به صورت داوطبانه اداره می‌شود. هیئت داوران این جایزه بزرگ نیز بیش از ۱۵۰ نفر عضو دارد که ۹ نفر از آن‌ها عضو فرهنگستان فرانسه، ۹ نفر از برندگان جایزه معروف «گنکور»، ۸ نفر از اعضای «گنکور»، دبیرستانی‌ها، ۱۳ نفر برنده جایزه «رونودو» و... هستند.

«سرور کسمایی» رمان‌نویس ایرانی‌الاصل که از سال ۱۹۸۳ در فرانسه اقامت دارد و به دو زبان فارسی و فرانسه به کار رمان‌نویسی مشغول است نیز از داوران این دوره از مسابقات جایزه بین‌المللی نویسنده جوان فرانسوی‌زبان است.

نظر شما