شناسهٔ خبر: 14911930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار اردبیل:

باید در راه تغییر سیمای اقتصادی استان اردبیل گام برداریم

خدابخش عنوان کرد: سرانه درآمد در این استان نصف میانگین کشوری است و برای افزایش درآمد مردم باید تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی تولید محصولات استاندارد، در راه تغییر سیمای اقتصادی استان گام برداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا مجید خدابخش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اردبیل گفت: پروژه پایاب سد خداآفرین سال 1383 آغاز و تا سال 92 تنها یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته بود و برای تکمیل 30 هزار میلیارد ریال نیاز داشت.
وی افزود: این پروژه در سفر رییس جمهوری به استان اردبیل در سال 93 مورد توجه قرار گرفت و یک میلیارد دلار در قالب مهار آب های مرزی از محل صندوق توسعه ملی تخصیص گرفت تا طی چهار سال 50 هزار هکتار در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین شهر از دیم به کشت آبی تبدیل شود.
استاندار اردبیل بیان کرد: طی سه سال گذشته سه هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد و امسال نیز سه هزار و 500 میلیارد ریال تامین شده و جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در حال اجرای پروژه هستند.
او اضافه کرد: در شمال استان عمق خاک 10 متر است که در دنیا کم مانند بوده و از طرفی منابع آب نیز به میزان کافی وجود دارد و پس از اتمام پروژه باید به جای کشت محصولات با ارزش افزوده پایین مانند سیب زمینی و گندم به محصولات با ارزش افزوده بالا توجه شود.
خدابخش عنوان کرد: سرانه درآمد در این استان نصف میانگین کشوری است و برای افزایش درآمد مردم باید تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی تولید محصولات استاندارد، در راه تغییر سیمای اقتصادی استان گام برداریم.
وی همچنین اضافه کرد: در این راستا کشت محصول پسته در رضی، بادام زمینی در برندق، زعفران در کلور و نمین آغاز شد و از جمله 470 میلیارد ریال در قالب تعاونی به چهار هزار نفر برای کشت زعفران در انگوت از سوی صندوق کارآفرینی مهر امید پرداخت شده است و 130 میلیارد ریال تسهیلات نیز برای تولید زعفران در بخش موران گرمی اختصاص یافت.
وی با اشاره به واردات 60 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از سوی روسیه گفت: منابع آب مناسب، زمین حاصلخیز و وجود گمرک در شمال استان ظرفیت هایی است که با بهره برداری درست از آنها می توان به بازار کشور روسیه دست یافت.
استاندار اردبیل تشریح کرد: با این نگاه راه اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل در شمال استان در جریان سفر دکتر روحانی به استان بررسی شد و به تصویب هیات وزیران رسید که بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
او افزود: با همکاری و همدلی نمایندگان استان اردبیل یک فوریت لایحه منطقه آزاد تصویب شد و کلیات آن به تایید کمیسیون اقتصادی مجلس رسید که امید می رود با تلاش نمایندگان برای اقناع مخالفان، در صحن علنی نیز به تصویب برسد.
خدابخش بیان کرد: با راه اندازی منطقه آزاد تجاری و تکمیل پروژه مهار آب های مرزی در شمال استان، با راه اندازی کشت و صنعت های بزرگ و کوچک می توان نسبت به صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه قفقاز و از جمله روسیه اقدام کرد.
وی در ادامه به بی توجهی ها نسبت به چهار پهنه معدنی استان اردبیل در گذشته اشاره کرد و از آغاز مطالعات آنها توسط بخش غیر دولتی خبر داد.
استاندار اردبیل تشریح کرد: احداث هرگونه واحدی نیازمند سرمایه گذاری است اما بر اساس اصل 44 ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت از سرمایه گذاری منع شده و تنها وظیفه تامین زیرساخت ها را برعهده دارد و تنها راه مقابله با بیکاری خود اشتغالی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد.
او از کمک به سرمایه گذاران غیردولتی در قالب تسهیلات بانکی ارزان از سوی دولت اضافه کرد: در این راستا کارخانه تسنیم نوش در نیر توسط بخش خصوصی راه اندازی شد که دولت تامین زیرساخت هایی مانند راه را برای گسترش فعالیت های این واحد تولیدی برعهده گرفته است.
خدابخش عنوان کرد: شیرآلات قهرمان در گرمی با ظرفیت ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر از جوانان خطه توسط بخش خصوصی راه اندازی شد و دولت 25 میلیارد ریال برای گازرسانی به این واحد هزینه کرد.
وی با اشاره به تولید سالانه 800 هزارتن سیب زمینی در استان اردبیل گفت: سردخانه های موجود تنها ظرفیت نگهداری 50 هزار تن سیب زمینی دارند و در این راستا سردخانه اتمسفریک استاندارد در نمین احداث می شود که ماندگاری محصولات را افزایش می دهد.
استاندار اردبیل از بهره برداری از کارخانه فرآوری سیب زمینی با ظرفیت 100 هزار تن همزمان با دهه فجر خبر و بیان کرد: همچنین یک واحد کشتارگاه مرغ صادرات محور با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی در اردبیل احداث می شود که منجر به اشتغال و رونق صادرات است.
او در ادامه به سفر حدود پنج میلیون نفر گردشگر به استان طی سال اشاره کرد که بیشتر آنها از چادر استفاده کرده و تنها منجر به تحمیل هزینه به دستگاه های خدمت رسان می شوند اما منجر به رونق صنعت گردشگری این منطقه نمی شوند.
خدابخش تشریح کرد: استاندارد در دنیا به ازای هر نفر گردشگر یک هزار دلار هزینه در مقصد است اما میزبانی مسافران در استان اردبیل منجر به به گردش اقتصادی قابل توجهی نمی شود در حالی که باید هر گردشگر برای 28 نفر شغل ایجاد کند.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی در متل کوثر در حاشیه شورابیل با هزینه کردن 15 میلیارد ریال مجموعه را استاندارد کرد و با آموزش خدمه نسبت به ارایه خدمات مناسب اقدام کرده؛ هم اکنون هر خانواده طی سفر حدود 10 میلیون ریال باید هزینه کند و همه تخت های مجموعه تا آبان ماه رزرو شده است.
استاندار اردبیل تاکید کرد: برای رونق گردشگری باید این الگو دنبال شود تا مسافران چادر نشین با استانداردسازی خدمات و مجموعه های میهمان پذیر در جهت ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری گام بردارند.
او در ادامه نیز بر توجه و توسعه گردشگری ورزشی با توجه به ظرفیت ها و شرایط اقلیمی استان اردبیل تاکید کرد و گفت: در این راستا باید نسبت به میزبانی رویدادهای ورزشی کشوری و جهانی اقدام شود و گامی هایی نیز در این زمینه برداشته شده، از جمله 2 هفته گذشته اردبیل با برگزاری مسابقات کاراته یک هزار و 200 نفر میهمان را پذیرا بود که به طور قطع در رونق اقتصاد استان اثر گذار بودند.

نظر شما