شناسهٔ خبر: 14897830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دارو ، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک

دستاوردحوزه سلامت در تولید علم و شکوفایی صنایع داروسازی برجسته است

اراک - ایرنا - معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه سلامت به ویژه در تولید علم و شکوفایی صنایع داروسازی برجسته است.

صاحب‌خبر -

دکتر مصطفی دلاور روز جمعه به مناسبت روز داروساز در گفت و گو با ایرنا افزود: داروسازان جایگاه حساسی را در چرخه درمان و سلامت بر عهده دارند و به این حوزه در برنامه تحول نظام سلامت با هدف دستیابی به دانش فنی تولید و یافته های ناب پژوهشی و همچنین توسعه زیرساخت های صنایع دارویی نگاه اصولی شده است.
وی گفت: تولید داروهای باکیفیت و با فناوری های نوین و از سوی دیگر توجه اصولی به حوزه آموزش از موضوعاتی است که در دولت در بخش دارو و درمان به آن توجه جدی شده است.
دکتر دلاور افزود: اجرای برنامه تحول نظام سلامت ، تاثیر مناسبی را در ساماندهی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی استان ها و بیمارستان های دولتی داشته و با برنامه ریزی ستاد دارویی، علاوه بر ذخیره مناسب اقلام دارویی، کمبودها را به حداقل رسیده است.
وی عنوان کرد: به مدد اجرای این برنامه صددرصد دارو و تجهیزات پزشکی بیماران در بیمارستان ها تامین شده و رقم پرداختی مردم در قبال آن برای بیماران بستری هفت و نیم درصد برای جمعیت شهری و سه درصد برای جمعیت روستائی شده است.
وی اظهار کرد: هم اینک 134 داروخانه خصوصی و 20 داروخانه بیمارستانی در استان مرکزی فعالیت دارند که 78 درصد آن ها دارای فعالیت روزانه، 11 درصد با فعالیت نیم روزی و بقیه شبانه روزی هستند.
معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاته علوم پزشکی اراک تلاش برای تغییر فرهنگ غلط مصرف بی رویه و خودسرانه داروها در اقشار مردم و تقویت حوزه کنترل تسخ پزشکی و اجرای نظام تطابق نسخ با آن شاخص های منطقه ای تجویز دارو در هر رشته را از برنامه های درحال انجام عنوان کرد.
است.
وی توضیح داد: ارزیابی مستمر نسخه های دارویی پزشکان استان مرکزی نشان داده که چند گروه دارویی شامل آنتی بیوتیک ها، کورتون ها و مسکن ها اگرچه نسبت به میانگین شاخص تجویر کشوری در حد متعادلی است اما نسبت به مصرف منطقی بالاتر است و باید با برنامه های فرهنگی و آموزشی مهار شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: اجباری کردن کارگاه آموزشی مصرف منطقی دارو برای دانشجویان پزشکی و برگزاری دوره های بازآموزی نسخه نویسی پزشکان از دیگر برنامه ها در این خصوص است.
دکتر دلاور گفت: یکی از آسیب های تجویز بی رویه دارو ، انباشت داروهای سرگردان در منزل مردم است که نمونه بارز هدررفت سرمایه محسوب می شود.
پنجم شهریور ماه زادروز محمد زکریای رازی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است.
6013/

نظر شما