شناسهٔ خبر: 14609990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

اشتغال مقوله‌ای مغفول‌مانده در کشور/ قفل‌گشایی اشتغال با صنایع کوچک اما با اهدافی بزرگ

صنایع کوچک، صنایعی هر چند کوچک اما با اهدافی بزرگ هستند که این روزها با وجود تمام مشکلات همچنان مشغول فعالیت بوده و تلاش دارند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه اهمیت صنایع کوچک به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصادی در تمام کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به خوبی درک و مورد توجه قرار گرفته است.

امروز اکثر صنایع کوچک که در غالب بنگاه‌های کوچک و متوسط رخ نشان می‌دهند، در مالکیت بخش خصوصی قرار دارند، اما متأسفانه این صنایع بیشتر نقش حاشیه‌ای در عملکرد صنعتی کشور ایفا می‌کنند.

در چند سال اخیر، با گسترش فناوری‌های نو، تحولاتی در روش‌های تولید، توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه‌ها پدید آمده که بر اهمیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط افزوده است.

اهمیت نقش صنایع کوچک و متوسط زمانی مشخص می‌شود که به این موضوع توجه شود که رقابت‌پذیری صنایع بزرگ به تعامل مناسب با صنایع کوچک و متوسط پویا و نوآور وابسته است و افزون بر آن صنایع کوچک و متوسط می‌توانند، بستر مناسبی برای ایجاد صنایع بزرگ و رقابت‌پذیر ایجاد کنند.

متأسفانه به دلایل مختلفی همچون رکود، تورم، بی برنامگی اقتصادی و بروکراسی‌های دست و پاگیر، صنایع کوچک خصوصی شانس کمی برای رشد و تبدیل شدن به صنایع متوسط و یا بزرگ را دارند، این در شرایطی است که باید توجه داشت، تمایل فعالان بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط است. به عبارت دیگر رشد سهم بخش خصوصی در صنعت می‌تواند با این صنایع آغاز شود و این موضوعی قابل تأمل در اقتصاد کشور ما است.

* لزوم تأمین نیروی‌انسانی متخصص برای بنگاه‌های بزرگ توسط صنایع کوچک

ایجاد و حمایت از صنایع کوچک یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی اقتصادی در بسیاری از کشورها است. این صنایع در ایجاد اشتغال و فراهم کردن بستر مناسب برای نوآوری و افزایش صادرات نقش مهمی ایفا می‌کنند، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند و کارآفرینی و خلاقیت بیشتری در آنها صورت می‌پذیرد.

صنایع خرد عامل جذب و اشتغال بخش عظیمی از جمعیت کشورها و آموزش نیروی کار ماهر هستند. تأمین نیروی انسانی متخصص برای بنگاه‌های بزرگ توسط این گونه صنایع صورت می‌پذیرد.

با تمام این تفاسیر نقش و جایگاه صنایع کوچک در استان اصفهان چگونه است؟

آیا صنایع کوچک اصفهان سرپا هستند و یا مشکلات ناشی از تورم در چند سال گذشته و رکود فعلی دامن آنها را گرفته است؟

* بسته حمایتی دولت برای صنایع کوچک

رسول زرگرپور استاندار اصفهان در ارتباط با صنایع کوچک اظهار کرد:  بسته حمایتی دولت از صنایع کوچک و خرد یکی از اقدامات موثری بود که دولت در سال جاری برای حمایت از صنعت‌گران اجرایی ساخت.

وی افزود: در این زمینه برای استان اصفهان ده هزار میلیارد ریال تسهیلات با یارانه پنج درصدی در نظر گرفته شد، با این تسهیلات 600 واحد بحران‌زده که دارای مشکلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت هستند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

زرگرپور اضافه کرد: دو دستورالعمل توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با بسته حمایتی صنایع کوچک ابلاغ شده که در حال حاضر در استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکلات صنایع باید ساز و کارها بررسی و از شعار دادن تنها خودداری شود.

* شرایط سخت صنعت‌گران در اوضاع کنونی

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در زمینه صنایع کوچک اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که درباره صنایع کوچک مطرح است، وحدت مالکیت و مدیریت و استقلال از سایر کسب و کارها بوده که اگر همین موارد را بررسی کنیم متوجه اوضاع نامناسب اقتصادی خواهیم شد.

وی تصریح کرد: مالکیت فردی و خانوادگی از بین رفته و تمام خانه‌ها رهن بانک‌ها شده است، بسیاری از صنعت‌گران ممنوع‌الخروج شده و حتی بعضی از آنها در زندان‌ها هستند.

سهل‌آبادی با اشاره به مشکلات صنایع گفت: متأسفانه سخت‌گیری‌های بی‌مورد بسیار زیاد است، از طرفی بانک‌ها و از طرف دیگر تأمین اجتماعی و سازمان مالیاتی فشار زیادی به صنعت‌گران وارد می‌کنند و این اوضاع را سخت‌تر کرده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم دولت مردان توجه و اهتمام بیشتری برای برطرف کردن رکود فعلی حاکم بر فضای اقتصادی و صنعتی داشته باشند تا هم زمینه اشتغال جوانان و هم پویایی صنایع فراهم شود.

* حمایت از تولید یعنی اشتغال جوانان

محمدرضا برکتین رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در ارتباط با آخرین وضعیت صنایع در سطح استان گفت: تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در چند سال گذشته با تمامی مشکلات دست و پنجه نرم کردند و به کار خود در هر شرایطی ادامه دادند.

وی تصریح کرد: این درست نیست از این صنعت‌گران حمایت نشود، حمایت از صنعت و تولید حمایت از اشتغال جوانان این مرز و بوم و کمک به استقلال کشور بوده و به طور قطع به سود همگان است.

برکتین با بیان اینکه مشکلات بسیاری مانع ادامه راه جامعه صنعت و تولید شده است عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر از این موانع عبور کنیم و به روزهای خوبی برسیم.

* شناسایی واحدهای مشکل‌دار صنعتی

اما در این شرایط و با توجه به نارضایتی فعالان بخش خصوصی از وضعیت صنایع، اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  استان اصفهان اعلام کرد: واحدهای مشکل دار صنعتی را شناسایی کرده‌ایم و درصدد کمک به آنها هستیم، دولت نیز در این ارتباط اقدامات مفیدی شکل داده است.

وی ادامه داد: صنایع کوچک نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور ایفا می‌کنند و تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها انجام می‌دهیم.

* 93 درصد صنعت در اختیار صنایع کوچک

محمدجواد بگی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان هم با اشاره به نقش مهم صنایع کوچک در اقتصاد استان بیان کرد: 93 درصد از صنعت را صنایع کوچک، 4 درصد را صنایع متوسط و 3 درصد را صنایع بزرگ تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: حمایت از صنایع کوچک را در اولویت داریم، باید توجه داشت صنایع کوچک نقش بسیار مهمی در اشتغال‌زایی  و کمک به اقتصاد استان و کشور دارند و در این شرایط نیاز به حمایت دارند.

* راهکارهایی برای کمک به صنایع

به طور قطع صنایع کوچک می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود فضای اقتصادی این روزهای استان و کشور ایفا کنند البته این در صورتی است که حمایت‌های کافی از آنها صورت گیرد.

بر کسی پوشیده نیست که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز کمک به چنین صنایعی است که ضامن اشتغال جوانان کشور خواهند بود.

حال با توجه به مسائل و مشکلاتی که این روزها گریبان صنایع کوچک را گرفته چه کمکی می‌توان به آنها برای رهایی از بند مسائل کرد؟

راه‌حل‌های مختلفی را می‌توان در شرایط فعلی اجرایی ساخت تا حداقل مشکلات صنایع به کمترین حد خود برسد، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ توجه به صنایع کوچک به منظور رفع نواقص و برقراری ارتباط آنها با صنایع بزرگ

_ مورد توجه قرار دادن صنایع کوچک و متوسط به عنوان یکی از محورهای رشد و توسعه

_ پرداخت تسهیلات با کمترین بهره برای برطرف شدن مشکلات نقدینگی واحدهای صنعتی

_ سوق دادن صنایع کوچک و متوسط به سمت فناوری‌های پیشرفته

_ گسترش پارک‌های علم و فناوری و نیز مراکز رشد با محویت کمک و ارائه مشاوره به صنایع خرد

_ توسعهٔ فناوری‌های اطلاعاتی جهت دسترسی صنایع به منابع مهم اطلاعاتی در مناطق و شهرک‌های صنعتی

_ مساعدت با صنعت‌گران برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه و انتقال فناوری

_ رفع بروکراسی‌ها زائد

_ لزوم همکاری و هماهنگی سیستم مالی و بانکی با صنایع

_ رفع موانع صادراتی

_ ارائه مشوق‌ها برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در صنایع خرد

_ و مهمترین و اصلی‌ترین راه حل، مبارزه جدی‌تر با قاچاق

در هر حال صحبت پیرامون نقش و اهمیت صنایع کوچک بسیار است و مجال اینکه تمامی جوانب در یک گزارش بررسی شود وجود ندارد اما امید است با انجام اقدامات به موقع و درست شاهد برطرف شدن مشکلات صنایع کوچک باشیم تا سال آینده در چنین روزی 21 مرداد ماه یعنی روز صنایع کوچک شاهد برطرف شدن حداقل نیمی از مشکلات این صنایع باشیم.

.....................................

گزارش از احمدرضا منزه

.....................................

انتهای پیام/63028/ت30

نظر شما