شناسهٔ خبر: 14547705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از سفر یک روزه خبرنگاران به روستای دربید

توسعه گردشگری دربید نیازمند تخصیص اعتبار است

R41376/P1384

روستای گردشگری دربید از روستاهای بکر و زیبای بخش زارچ است که توسعه گردشگری در این روستا نیازمند اختصاص اعتبار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، به مناسبت روز خبرنگار جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه به همت روابط عمومی فرمانداری یزد در روستای "دُربید" حاضر شده و از نقاط مختلف این روستا بازدید کردند.

روستای دربید از روستاهای تاریخی استان یزد که است که قدمت آثار موجود در این روستا از 2500 سال تجاوز کرده و این روزها پذیرای گردشگران داخلی و خارجی از نقاط مختلف است.

این روستا با وجود برخورداری از آثار متعدد، تنها یک اثر ثبت شده ملی دارد که آن هم سرو کهنسالی است که در این روستا قرار دارد و 2400 ساله است.

"قلعه‌سنگی" بالای تپه‌های روستا و همچنین غار آب شیرین که به ماکت غار علی صدر هم شناخته می‌شود از دیگر جاذبه‌هایی است که روستای دربید از آن بهره‌مند است.

پیروزی انقلاب منشا ایجاد تحول در روستاها و محرومیت‌زدایی از آنهاست

مصطفی سالاری فرماندار شهرستان یزد در این سفر یک روزه در جمع خبرنگاران با اشاره پیشرفتهایی که این روستا پس از انقلاب داشته، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد تحولی بزرگ در پیشرفت روستاها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ما پیش از انقلاب محرومیتهای بسیاری در روستاها داشتیم که خوشبختانه در سالهای بعد از انقلاب شاهد کاهش محسوس این محرومیتها بودیم البته هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید با همت مردم و مسئولان مرتفع شود.

فرماندار شهرستان یزد ادامه داد: این سفر یک روزه در این روستا قرار گرفت که هم زمینه فراغت خبرنگاران از شلوغی شهر به مدت یک روز فراهم شود و هم آنها بتوانند از جاذبه‌های زیبای این روستا بهره‌مند شوند.

سالاری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهایی که در دستور کار داریم، ساماندهی ورودی‌های شهر یزد است، بیان کرد: یکی از این ورودی‌ها، ورودی روستای دربید است که هم اکنون زباله و نخاله‌های ساختمانی در طول مسیر آن ریخته شده است.

شفافیت و توجه به دغدغه خبرنگاران مهمترین انتظار از مسئولان

با پایان یافتن صحبت‌های فرماندار یزد، هر یک از اصحاب رسانه به درخواست فرماندار انتظارات خود را از مسئولان در قبال مسائل شهری بیان کردند.

در این بخش از جلسه، شفافیت در فعالیتها و اقدامات مسئولان، توجه به مسائل و مشکلات خبرنگاران، توجه بیشتر به اختصاص بودجه به شهرستان یزد و موارد مختلف دیگر از جمله درخواستها و انتظارات خبرنگاران یزد بود.

دُربید روستایی بکر و سرسبز در دل کویر یزد

علی‌محمد دلاوری‌پور دهدار دربید هم در این سفر یک روزه با اشاره به اینکه روستای دربید از زوایای مختلف یک روستای نمونه است، عنوان کرد: این روستا یک روستا با جاذبه‌های متفاوت تاریخی و باستانی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این جاذبه‌ها، سروهای کهنسال این روستا است که قدمت این سه سرو، 2400، 900 و 500 سال است که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که توسط بخشدار زارچ و همچنین سایر مسئولان انجام شد، این سرو به ثبت ملی رسید.

دلاوری‌پور دیگر جاذبه این روستا را غار زیبایی دانست که مانند نمونه‌ای کوچک از غار علی صدر است با این تفاوت که آب داخل این غار آب شیرین است.

دهدار دربید با بیان این مطلب که این روستا از فضای سبز بسیار زنده و شادی برخوردار است، تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که در زمینه تامین آب وجود دارد و عمده روستاهای اطراف ما خشک شده است، در این روستا 15 هکتار زیر سطح باغات قرار دارد و سرسبز است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این روستا این است که مردم روستا فضای نگهداری دامهای خود را از فضای مسکونی جدا کرده و به 500 متر خارج از روستا برده‌اند تا روستا آلودگی‌های ناشی از حضور دامها را نداشته باشند.

دلاوری‌پور بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه توجه به این روستا صورت گرفته ولی هنوز مشکلاتی در این روستا وجود دارد.

دهیار دربید تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که فضای در نظر گرفته شده برای دامها در روستا از برق برخوردار نیست در حالی که برای برقدار شدن این فضا شاید تنها 10 یا 15 تیر چراغ برق کافی باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی در ارتباط با مشکلات این روستا بحث جاده‌ای است که به روستا می‌رسد، این جاده آسفالت شده ولی متاسفانه از هیچ استانداردی برخوردار نیست و سال گذشته سه تصادف فوتی در این روستا اتفاق افتاده است.

دلاوری‌پور ایجاد استخر آب را یکی از فعالیتهای صورت گرفته توسط روستاییان برای مدیریت آب دانست و گفت: این استخر در حال حاضر نیاز به عایق کاری دارد که هم بتوان از اسراف آب برای کشاورزی جلوگیری و هم اینکه در این استخر به پرورش ماهی و ایجاد اشتغال برای چند نفر اقدام کرد.

توسعه گردشگری دُربید نیازمند اختصاص اعتبار

امیر صادقی‌مقدم بخشدار زارچ هم در این سفر یک روزه خواستار اختصاص اعتبار برای رفع مشکلات روستاهای این منطقه از جمله روستای دربید شد و اظهار داشت: روستای دربید یک روستای گردشگری است و توسعه این روستا به ویژه در این بخش نیازمند اختصاص اعتبار است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر عرض جاده منتهی به دربید بسیار کم است و این مسیر محل عبور کامیونها هم قرار گرفته که سبب شده برای افرادی که در این مسیر تردد می‌کنند، حوادثی ایجاد شود.

بخشدار زارچ یکی از مشکلات ایجاد شده در زمینه این مسیر را خالی کردن نخاله‌های ساختمانی دانست و گفت: نخاله‌های ساختمانی که در اطراف جاده این روستا تخلیه شده، نمای زشت و نامناسبی را ایجاد کرده است.

صادقی‌مقدم ادامه داد: به دنبال زمینه‌ای هستیم که با مشارکت و همکاری رسانه‌ها، زیبایی‌ها و جاذبه‌های این روستا را به مردم معرفی کنیم.

در پایان این مراسم از خبرنگاران حاضر در نشست که بیشترین فعالیت را با فرمانداری یزد داشتند توسط فرماندار و روابط عمومی فرمانداری یزد تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما