شناسهٔ خبر: 14255788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر علت مشکلات اقتصادی

خبرگزاری شبستان: فعال حوزه امروز به معروف و نهی از منکر و کارشناس حوزه دین گفت: کسب و کارها به وسیله امر به معروف و نهی از منکر پاک می شود و اگر مشکل اقتصادی در جامعه داریم زیرا این امر را درست انجام نمی دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام حبیب پور ظهر امروز (4 مرداد) در همایش امر به معروف و نهی از منکر هشتمین دوره طرح ولایت استانی که در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: بر اساس آیه 17 سوره لقمان، حضرت لقمان، فرزندشان را به اقامه و وفاداری در نماز و امر به معروف و نهی از منکر توصیه می کنند.

 

وی ادامه داد: انسان در خلقت خود فطرت پاک دارد و این امر باعث می شود به پاکی ها گرایش داشته باشد ولی عللی وجود دارد که انسان را به غیر از این موضوع می کشاند که نفس اماره و وسوسه شیطانی از جمله این موارد است و برای این موارد خداوند متعال تدابیری اندیشیده است که عقل و پیامبران الهی هدایت کننده انسان به راه درست هستند.

 

فعال حوزه امروز به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: خداوند متعال سیستمی را طراحی کرده برای مقابله با منکرات که امر به معروف و نهی از منکر است و این موضوع باعث می شود انجام منکرات تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

وی عنوان کرد: اگر 1.5 میلیارد مسلمان هر روز به یک معروف امر کنند بعد از مدتی سیمای جهان عوض می شود.

 

حجت الاسلام حبیب پور تصریح کرد: روزه یک ماه در سال واجب است، نماز در روز پنج مرتبه ولی امر به معروف و نهی از منکر دائم واجب است البته اگر شرایط آن باشد زیرا هدف اصلاح امور بدن وقفه است و این نشان دهنده اهمیت این مهم است.

 

وی اعلام کرد: امر به معروف و نهی از منکر از جهاد در راه خدا مهمتر و برتر است زیرا این مهم عرصه جهادی است که در طول عمر و ثانیه و ثانیه زندگی، شخص می تواند با آن درگیر باشد.

 

فعال حوزه امروز به معروف و نهی از منکر تأکید کرد: اولین آمر به معروف و ناهی از منکر خداوند متعال و اولین آمر به منکر و ناهی از معروف شیطان رجیم است و در قرآن کریم آمده است کسانی که ایمان آورده اید گام های شیطان را پیروی نکنید و اگر کسی گام های شیطان را پیروی کند شیطان او را به فحشا و منکر امر می کند.

 

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از وظایف انبیا است و این مهم راه و روش و شیوه صالحین است و داشتن ایمان به خدا، امر به معروف و نهی از منکر و شتاب در انجام عمل خیر و نیکی کردن ویژگی صالحین است.

 

حجت الاسلام حبیب پور عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگی است که به وسیله این 2 فریضه مابقی فرائض نظیر نماز، زکات، خمس، حج و غیره در جامعه برپا می شود و اگر بستر امر به معروف و نهی از منکر نباشد اینها اجرا نمی شود.

 

وی تصریح کرد: کسب و کارها به وسیله امر به معروف و نهی از منکر پاک می شود و اگر مشکل اقتصادی در جامعه داریم زیرا این امر را درست انجام نمی دهیم؛ امور دنیا و آخرت به وسیله این فریضه مهم درست می شود.

 

این کارشناس حوزه دین اظهار کرد: حیوانات نیز امر به معروف و نهی از منکر دارند برای نمونه فریاد حقی که هدهد نسبت به ملکه صبا خدمت حضرت سلیمان برمی آورد و به نوعی امر به معروف و نهی از منکر می کند و حال آیا تکلیف انسان از حیوان کمتر است.

 

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود الهی مانند قصاص، قوام دین هستند و پیامبر گرامی اسلام می فرماید در قیامت گروهی بر فراز منبرهای نورانی حرکت می کنند و اینها نه پیامبر و نه شهید هستند ولی مردم به مقام اینها غبطه می خورند و اینها کسانی هستند که در دنیا امر به معروف و نهی از منکر کردند.

 

حجت الاسلام حبیب پور اضافه کرد: بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) پرفضیلت ترین اعمال امر به معروف و نهی از منکر است و هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند خداوند به او عزت و برتری می دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) امر به معروف و نهی از منکر کرد و خدا به او عزت داد، شهدای گمنام با عمل شان امر به معروف و نهی از منکر کردند و خداوند به آنها عزت داد و کسی که امر به معروف و نهی از منکر را قبول ندارد به تعبیر حضرت علی (ع) دین ندارد.

 

این فعال حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت:  گستره امر به معروف و نهی از منکر تمام دستورات الهی و احکام دین را شامل می شود و یک نفر هم برای انجام این فریضه قیام کند کارش پیش می رود زیرا خداوند او را یاری می کند.

 

وی در خصوص شرایط لازم برای امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: شرط نخست این است که آمر به معروف و ناهی از منکر علم به این داشته باشد که عملی که شخص انجام می دهد منکر است و یا عملی که ترک کرده معروف است، شرط بعدی این است که شخص گناهکار اصرار بر معصیت داشته باشد.

 

حجت الاسلام حبیب پور افزود: نکته دیگر این است که امر به معروف و نهی از منکر ضرر مالی و جانی نداشته باشد البته این امر به سطح این کار برمی گردد برای مثال اگر موضوع نظام اسلامی باشد در اینجا انسان باید جان خود را نیز فدا کند.

 

وی عنوان کرد: وقتی منکری انجام می شود باید انسان در قلب خود نسبت به این کار احساس انزجار داشته باشد و این امر نیز به طور معمول در چهره نمایان می شود.

 

این کارشناس حوزه دین یادآور شد: اقدام دیگر در امر به معروف و نهی از منکر به صورت لسانی است و مرحله بعد یدی است که این کار بر عهده مأموران حکومت اسلامی است.

 

نظر شما