شناسهٔ خبر: 13656540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش مشروح نشست علمی - رسانه ای "روز جهانی قدس؛ زندگی مسئولانه"

این نشست علمی – رسانه ای از سوی قدسنا و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برای بررسی مسائل منطقه ای به ویژه فلسطین در آستانه سی و هشتمین سالروز جهانی قدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا) نشست علمی – رسانه ای "روز جهانی قدس؛ زندگی مسئولانه" ششم تیرماه (یکشنبه) از سوی قدسنا و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد و در آن سردار رمضان شریف رئیس ستاد انتفاضه و قدس و مسئول روابط عمومی کل سپاه، دکتر حمید رضا دهقانی، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال افریقای وزارت امور خارجه، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران سخنرانی کردن که مشروح این سخنرانی ها در ذیل می آید:

 

رمضان شریف : نگاه ایران به مسئله فلسطین "کاسبکارانه" نیست /روز قدس تاثیر بسیاری در معطوف کردن توجهات به مسئله فلسطین داشته است
"سردار رمضان شریف" گفت:  با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تغییر نگاه بنیادین و اساسی ما در حوزه سیاست خارجی به ویژه حوزه فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی در مقطع وقوع انقلاب  تاثیر بسیار تعیین کننده ای  در تحولات و معادلات منطقه داشت.
 
وی افزود : به طور طبیعی زمانی که یک انقلاب بزرگ با یک گفتمان جدید پای به عرصه وجود می گذارد  به ویژه زمانی که یک گفتمان جدید مبتنی بر فرهنگ دینی و فرهنگ قرآنی و توسط یک فقیه و یک روحانی وارسته که جایگاه ویژه در بین امت اسلامی به ویژه ملت ما داشت، ظهور می کند ، همه نگاه ها معطوف به این می شود که جهت گیری های امام(ره) نسبت به موضوعاتی مثل حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود.

رمضان شریف ادامه داد:  در ابتدای امر گشایش سفارت فلسطین در ایران و تعطیل کردن سفارت غیر رسمی رژیم صهیونیستی که تحت عنوان همسایه بازگانی و اقتصادی که فعالیت سفارت خانه ای انجام می داد، حاکی از یک نگاه جدید بود و به ویژه که امام (ره) همواره ازشروع این نهضت مقدس بر روی این موضوع تاکید ویژه داشتند.


رئیس ستاد انتفاضه و قدس در ادامه تصریح کرد: روز جهانی قدس تاثیر بسیاری در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و معطوف کردن توجه افکار عمومی به جنایات رژیم صهیوینستی داشته است، رژیمی که تلاش های بسیاری در اخراج فلسطینیان از اراضی خود، تخریب منازل فلسطینیان و وارد کردن فشارهای روحی روانی بر فلسطینیان کرده است.

وی در ادامه افزود: در واقع الهام بخشی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در مبارزات فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی بود.

رئیس ستاد انتفاضه و قدس با بیان اینکه  یکی از ابتکارات بسیار حکمیانه حضرت امام (ره) نامگذاری روز جهانی قدس بود ، تصریح کرد : پس از 68 سال که از اشغال فلسطینی که می گذرد ، اندیشمندان ، روشنفکران و علمای بلاد مختلف مناسبته و ایامی را برای حمایت از مردم فلسطین و مقابله با اسرائیلی ها داشتند ،اما ابتکار حضرت امام (ره) با توجه به شناخت عمیقی که از تحولات منطقه ، شرایط ایجاد اسرائیل، وضعیت مردم فلسطین و حامیان اسرائیل داشتند و در جهت نشان دادن دشمن مشترک امت اسلامی اهتمام می ورزیدند ،  انتخاب یک روز مهم در یک ماه مبارک برای همه مسلمانان یوبژه آنکه پس از یک ماه عبادت و لیالی قدر است، یکی از زیبا ترین ابتکارات ایشان  (ره) بود .

وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) با این ابتکار اساسی ترین استراتژی اسرائیلیها در به فراموشی سپردن مسئله فلسطین را به چالش کشیدند افزود : هر سال در آستانه روز جهانی قدس این پرونده اشغال سرزمین فلسطین و این ظلم و ستمی که به مردم فلسطین شده و مبارزاتی که مردم فلسطین از ابتدا تا به امروز داشته اند یکبار مرور و بازخوانی می شود و اجازه نمیدهد که این موضوع به فراموشی سپرده شود .

رمضان شریف افزود : سال گذشته و پس از برگزاری روز جهانی قدس طی بررسی هایی که داشتیم بیش از 150 مطلب اعم از خبر ، گزارش و تحلیل در رسانه های معتبر جهانی در ارتباط با موضوع فلسطین داشتیم که صرف نظر از جهت گیری محتوی آن اصل مطلب این است که روز قدس مسئله فلسطین را زنده نگه می دارد و این حداقل بهره ای است که ما از روز قدس داشته ایم.

وی گفت : هر چند در کنار الهام بخشی انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و نوع مطالبات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از مسئولین و مردم ایران عزیز و کمکهای همه جانبه که در حد وسع و امکانات کشور بوده  جمهوری اسلامی در بقیه بخشها  نیز از جمله در بعد کمک به فلسطینیها برای تداوم مبارزه با رژیم صهیونیستی دریغ نکرده است  چرا که ایران اسلامی به موضوع فلسطین نگاه کاسبکارانه ای نداشته و ندارد و از بدو تاسیس همواره تلاش کرده است که به این موضوع یک نگاه قرآنی و اسلامی و انسانی داشته باشد و خوشحالیم و خدا را شاکر هستیم که بخش عمده ای از آزادیخواهنی که به صورت فطری با ظلم مخالف هستند هم به حامیان مردم فلسطین پیوسته اند.

رئس ستاد انتفاضه و قدس افزود : اگر به 5 سال قبل نگاهی بیاندازیم درخواهیم یافت که در آن مقطع بدلیل درگیریهای حزب الله لبنان ، حماس و جهاد اسلامی با اسرائیلی ها توجه افکار عمومی به مسئله فلسطین و مقاومت و مقابله با اسرائیل بگونه ای جذب شده بود که تقریبا آزاد سازی قدس و بیت المقدس داشت به عنوان یک مطالبه ای برای امت اسلامی جای خود را باز می کرد .

رمضان شریف ادامه داد : شما شاهد بودید که پس از شکستهای اسرائیل در جنگهای 33 روزه و 22 روزه داشت ، آنها واقعا دست پاچه شدند از جهت اینکه احساس کردند یا یک خطر جدی مواجه هستند، اگر به اظهارات مقامات و شخصیتهای امریکایی و اسرائیلی در آن مقطه نگاه کنید آنها تلاش میکردند به اسرائیلیها دلداری بدهند و بگویند که ما برگهایی برنده ای داریم که میتوانیم شما را با این برگهای برنده کمک کنیم اما بعدها مشخص شد که یکی از این برگهای برنده ایجاد گروههای مثل داعش ، جبهه النصره و کشاندن درگیریها به جغرافیای کشورهای اسلامی بوده و ایجاد حاشیه امن برای اسرائیلیها .

وی گفت : با همه این اوصاف و برغم همه اظهار تاسفی که همه ما از این برگشتن نگاهها از دشمن مشترک داریم یک پدیده مبارکی در طول این سالهای اخیر و در مبارزات مردم فلسطین با رژیم صهیونستی صورت گرفت و از آن به عنوان انتفاضه یاد می شود.

رمضان شریف با بیان اینکه این نوع مبارزه ، مبارزه بسیار معناداری است و با مبارزات سنتی فلسطینیان تفاوتهای اساسی دارد تصریح کرد : رزمندگان فلسطینی امروز خیلی نگاهشان به پشتیبانانشان نیست و تلاش میکنند با استفاده از داشته های خود و با اتکا به امکانان و خلاقیت خود، رژیم صهیونیستی را به چالش بکشند. بررسی های مختلف نیز نشان می دهد برخلاف ادعای اسرائیلی که باید شاخص امنیتی در اسرائیل به سبب درگیرهای جهان اسلام افزایش بیاید ، ناامنی در داخل سرزمین های اشغالی افزایش یافته است."

وی تصریح کرد: "از روز قدس سال گذشته شاهد بوده ایم که بیش از 200 فلسطینی به شهادت رسیده اند و این موضوع نشان از زنده بودن مقاومت فلسطینیان دارد."

رمضان شریف تاکید کرد : امیداوریم روز جهانی قدس امسال فضای حمایت گونه بیشتری از انتفاضه را فراهم کند و هم چهره کشورهایی را که تلاش می کنند برغم همه جنایتهای رژیم صهیونیستی سکوت کرده  و روابط رسمی خودشان را با این رژیم پلید و اشغالگر را آغاز کنند افشا کند.هرچند برای اگاهان این عرصه مشخص بود که آنها همواره در پنهان با رژیم صهیونیستی همکاری داشته اند و علیه مقاومت فلسطین مبارزه می کردند اما واقعیت این است که در سالهای اخیر بدلیل درگیرها در جغرافیای جهان اسلام تلاش کردند که کسان دیگری را به عنوان دشمن کشورهای اسلامی و عربی جا بیاندازند که خوشبختانه با مشخص شدن شکست قطعی تروریستهای تفکیری امیدواریم که باز ما شاهد باشیم که به برکت روز جهانی قدس نگاه ها به دشمن مشترک همه مسلمانها جلب و جذب شود .

وی افزود : مردم ما و انقلاب ما بدون توجه به هیئتهای صلح و مذاکرات و دیپلماسی های پشت صحنه مقاوم ایستاند و خرمشهر را که به عنوان یک نماد ملی برای ماست در عملیات بیت المقدس آزاد کنند که این نامگذاری بی حکمت نیست و امیدواریم که تداوم عملیات بیت المقدس آزاد سازی قدس شریف و سرزمین فلسطین را بدنبال داشته باشد و قطعا اگر ما در عزم و اراده خود راسخ باشیم آن روز دیر نیست .

رئیس ستاد انتفاضه و قدس تصریح کرد : ملتی که اراده کرده باشد به خواسته به حق خود برسد ، اگر روی پا خود بایستد و به خداوند متعال تکیه کند به نتیجه خواهد رسید .

 

ابو شریف : باید بر مبنای اصول امام خمینی (ره) حرکت کنیم /اعراب فلسطینی‎ها را رها کرده‎اند
"ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: در آستانه روز جهانی قدس اگر بخواهیم بر مبنای اصول امام خمینی (ره) حرکت کنیم باید دو اصل مهم را در نظر بگیریم. نخست اینکه دشمن واقعی امت اسلامی که رژیم صهیونیستی را بشناسیم و دیگر دشمنان اسلام را نیز بر مبنای معیار نزدیکی به این رژیم شناسایی کنیم. دوم اینکه همواره و همیشه برای تحقق وحدت اسلامی و حفظ آن کوشا باشیم.

وی تاکید کرد: شرایط قدس در سال جاری بشارت دهنده و مساعد نبوده است و در این سال ما شاهد تشدید تدابیر صهیونیست‎ها علیه قدس بوده‎ایم. رژیم صهیونیستی در نهایت برای سیطره کامل بر مسجدالاقصی تلاش می‎کند و طرح‎هایش بدون این طرح تکمیل نخواهد شد. آنها در صدد ویرانی مسجدالاقصی و ساخت هیکل ادعایی خود به جای آن هستند. باید توجه داشته باشیم که تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی هدف نهایی آنها نیست.

ابو شریف افزود: شهرک سازی در قدس به حد غیر قابل توصیفی رسیده است. ما شاهد توسعه شهرک سازی‎ها تا منطقه اغوار هستیم و  این اقدامات به بهانه‎ها و شیوه‎های مختلف نظیر ساخت پارک، پارکینگ، خط آهن و مترو دنبال می‎شود. هم اکنون یک منطقه در قدس وجود ندارد که طرح‎های توسعه طلبانه صهیونیستی و شهرک سازی در آن آغاز نشده باشد. البته در این مسئله دلالان عرب نیز وجود دارند که با خرید ساختمان‎ها و اراضی فلسطینی‎ها با واسطه گری آن را در اختیار صهیونیست‎ها قرار می‎دهند، در این مسئله متاسفانه برخی کشورهای عربی نیز نقش دارند و مسائل پشت پرده‎ای وجود دارد که من در شرایط کنونی قصد تشریح آنها را ندارم.

ابوشریف تاکید کرد: همچنین در زمینه طرح‎های خطرناک صهیونیست‎ها در قدس، باید به طرح ساخت فرودگاه در منطقه قلندیا در شمال قدس اشاره کنم. این طرح‎ها اهداف خطرناکی دارند که بخشی از آنها را در طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی شاهد بودیم. در موضوع تقسیم زمانی مسجدالاقصی بجز در ساعات اقامه نماز (پس از اذان) در اختیار صهیونیست‎ها قرار خواهد گرفت و فلسطینی‎ها باید پس از خواندن نماز تا 15 دقیقه بعد مسجدالاقصی را ترک کنند. در موضوع تقسیم مکانی مسجدالاقصی نیز قرار بود بیش از 30 هزار مترمربع از کل این مسجد شریف در اختیار یهودیان قرار گیرد که مردم فلسطین در اعتراض به همین طرح به پاخاسته و انتفاضه قدس (انتفاضه سوم) را آغاز کردند.

نماینده جهاد اسلامی افزود: توطئه دیگر صهیونیست‏‎ها ممنوعیت ورود افراد زیر 40 سال و ساکنان کرانه باختری به قدس بوده است. بر اساس این طرح فقط ساکنان قدس و مناطق اشغالی 1948 که بالای 40 سال دارند امکان ورود به مسجدالاقصی را می‎یابند. همچنین توطئه دیگر بازداشت و بیرون راندن فلسطینی‎ها از مسجدالاقصی به بهانه به برگزاری مراسم دینی و یا جلسات قرآن است که توطئه‏‎ای بسیار خطرناک است.

وی افزود: در نهایت باید تاکید کنم که وضعیت قدس و مسجدالاقصی خطرناک است و پروژه‎های صهیونیستی به طور کامل و با تمام قدرت در حال اجرا هستند. در همین شرایط باید تاکید کنم که انتفاضه قدس متاسفانه هیچ حامی عربی ندارد و کشورهای عرب مردم فلسطین را به حال خود رها کرده‎اند . اعراب در تلاش برای اجرای طرح موسوم به ابتکار عربی هستند که واقع به منزله حذف مسئله فلسطین به نفع اهداف رژیم صهیونیستی است. ما تشکیلات خودگردان را بزرگترین مانع در برابر انتفاضه می‎دانیم که در واقع اقدمات این تشکیلات تبلور  تصمیم اعراب برای خاموش کردن شعله‎های انتفاضه قدس است.

ابوشریف با تاکید بر این مسئله که صهیونیست‎ها اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در هیچ شرایطی نخواهد داد، افزود:با وجود تمامی توطئه‎ها همچنان در اراضی فلسطین تاریخی، جمعیت فلسطینی‎ها بیشتر از یهودیان است و صهیونیست‎ها تلاش دارند با تجمع فلسطینی‎ها در اماکن خاص و کوچک و تحت نظارت تشکیلات خودگردان از خود برای اداره امور آنها سلب مسئولیت کنند.

وی در ادامه افزود: وضعیت قدس متاسفانه هیچ کس را خوشحال نمی‎کند و ما به تلاش‌های بیشتر برای نشان دادن اهمیت این روز نیاز داریم. در این شرایط قدس نیاز به بیشترین کمک‎ها دارد و امت اسلامی باید رویکرد خود را به سوی قدس و مسئله فلسطین قرار دهد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در خاتمه با اشاره به دشمنی‎ها علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: من تمام این دشمنی‎ها علیه ایران را به علت حمایت این کشور از مسئله فلسطین می‎دانم . هم اکنون در صحنه منطقه این فقط ایران است که از مسئله فلسطین حمایت می‎کند. دشمنان ایران در واقع با حمایت از مسئله فلسطین مخالف هستند و به طور کلی همه آنها دشمن واقعی فلسطین هستند.

 

دهقانی: روز قدس یکی از معیارهای الهی بودن نهضت امام خمینی (ره) است
"دکتر حمید رضا دهقانی" رئیس اداره اول خاورمیانه وزارت امورخارجه گفت: حضرت امام (ره) با انتخاب روز قدس به یکی از دو هدف اصلی که از ابتدای نهضت و مبارزات وعده داده بودند جامه عمل پوشانیدند و آن این بود که همواره امام (ره) می فرمود ما در  بعد داخلی بر علیه یک حکومت استبدادی و دیکتاتوری و در بعد خارجی بر ضد  سلطه گران و صهیونیسم در منطقه مبارزه می کنیم.

وی افزود : امام (ره) در فرمایشاتشان تاکید داشتند که  به من در رابطه با سه مسئله تذکر می دادند که راجع به ،  شاه ، اسلام در خطر است و رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان صحبت نکنم و در طول نهضت و بعد از نهضت می فرمودند ما با شاه مخالفیم چون یکی از طرفداران و هم پیمانان رژیم صهیونیستی است.

رئیس اداره اول خاورمیانه وزارت امورخارجه در ادامه تصریح کرد: حضرت امام (ره) برای مبارزه با رژیم صهیونیستی روز قدس را اعلام فرمودند، روز قدس معیار و حرکتی است که در نهضت امام (ره) موجود بود، نهضت امام (ره) یک نهضت معنوی و الهی بود. حضرت امام (ره) در بهترین روزها و ماه های خداوند متعال که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان باشد  روز قدس را قرار دادند.لذا از بعد معنوی آن نگرش حضرت امام (ره) در این روز موجود است حرکت حضرت امام (ره) بر مبنای حرکت مردم بود.

 

دهقانی با اشاره به این نگاه حضرت امام(ره) که اتکا و توکلشان بعد از خداوند متعال در نهضت بر مردم بود تصریح کرد: این نگاه امام (ره) مبتنی بر یک اندیشه الهی بود که بنا به فرمایش صریح قرآن این مردم هستند که باید بر علیه ظلم قیام کنند. حضرت امام (ره) این حرکت را یک حرکت مردمی آن هم نه در سطح عربی و یا امت اسلامی بلکه یک حرکت در سطح جهان تعریف کردند تا همه بر ضد این ظلم قیام کنند.

رئیس اداره اول خاورمیانه وزارت امورخارجه گفت: روز قدس از بعد روشنگری افکار عمومی خیلی قابل توجه و اهمیت است و حضرت امام (ره) بر این مسئله به علت روشنگری آن در سطح بین المللی تاکید داشتند.

وی در ادامه افزود: امام (ره) این قیام را مقدمه روشنگری برای جهانیان می دانستند و همچنین نگرش وحدت بخش و وحدت به عنوان یکی از اصیل ترین معیارهای ایشان پس از نهضت جلوه گر بود. روز قدس، روز وحدت بین مسلمانان و ملل جهان بر علیه ظلم و استکبار و ستم است.

دهقانی ضمن اشاره به این مسئله که روز قدس میراث حضرت امام (ره) برای امت اسلامی است تاکید کرد: همگان باید بدانند که تا امت خمینی (ره) و نهضت اش زنده است روز قدس و موضوع فلسطین هم زنده است و در صدر اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی گفت: به حول و قوه الهی در طول نهضت در زمان حیات حضرت امام (ره) و پس از ایشان در دوره رهبری مقام معظم رهبری هم همچنان این استراتژی همچنان ادامه داشته است.

رئیس اداره اول خاورمیانه وزارت امورخارجه در ادامه تصریح کرد: ما به دوستان و دشمنانمان اعلام کرده ایم که همچنان به حرکت خودمان در استکبار ستیزی و در همراهی و حمایت از مظلومان عالم ادامه می دهیم و در راس آنها ملت مظلوم فلسطین و موضوع مقدس قدس است.

دهقانی در ادامه افزود: این روز زنده خواهد ماند و توسط مردم ایران و توسط ملل مسلمان و توسط ملل آزادی خواه جهان زنده نگه داشته خواهد داشت و ما افتخار داریم در این راه پرچم دار این نهضت باشیم  و امیدواریم  روز قدس آینده هم در سطح منطقه و جهان به خوبی جلوه گر شود.

وی با اشاره به این مسئله که متاسفانه بر اثر برخی از خودخواهی ها و برخی دنیا طلبی ها توسط برخی از سران کشورها در داخل و بیرون امت اسلامی  موضوع فلسطین و قدس به موضوع دوم و یا اولویت دسته چندم آنها تبدیل شده تاکید کرد: متاسفانه برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی همکاری های آشکار و پنهانی را در حال تدارک هستند، ولی در روز جهانی قدس به آنها نشان داده می شود که برای مردم و برای ملل آزادی خواه جهان قدس همچنان اولویت اول جهان اسلام است.

 

تمام/ع.غ 26
 

 

رئیس ستاد انتفاضه و قدس و مسئول روابط عمومی کل سپاه، دکتر حمید رضا دهقانی، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال افریقای وزارت امور خارجه، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران سخنرانی کردن که مشروح این سخنرانی ها در ذیل می آید: "سردار رمضان شریف" "ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: در آستانه روز جهانی قدس اگر بخواهیم بر مبنای اصول امام خمینی (ره) حرکت کنیم باید دو اصل مهم را در نظر بگیریم. نخست اینکه دشمن واقعی امت اسلامی که رژیم صهیونیستی را بشناسیم و دیگر دشمنان اسلام را نیز بر مبنای معیار نزدیکی به این رژیم شناسایی کنیم. دوم اینکه همواره و همیشه برای تحقق وحدت اسلامی و حفظ آن کوشا باشیم.

وی تاکید کرد: شرایط قدس در سال جاری بشارت دهنده و مساعد نبوده است و در این سال ما شاهد تشدید تدابیر صهیونیست‎ها علیه قدس بوده‎ایم. رژیم صهیونیستی در نهایت برای سیطره کامل بر مسجدالاقصی تلاش می‎کند و طرح‎هایش بدون این طرح تکمیل نخواهد شد. آنها در صدد ویرانی مسجدالاقصی و ساخت هیکل ادعایی خود به جای آن هستند. باید توجه داشته باشیم که تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی هدف نهایی آنها نیست.

ابو شریف افزود: شهرک سازی در قدس به حد غیر قابل توصیفی رسیده است. ما شاهد توسعه شهرک سازی‎ها تا منطقه اغوار هستیم و  این اقدامات به بهانه‎ها و شیوه‎های مختلف نظیر ساخت پارک، پارکینگ، خط آهن و مترو دنبال می‎شود. هم اکنون یک منطقه در قدس وجود ندارد که طرح‎های توسعه طلبانه صهیونیستی و شهرک سازی در آن آغاز نشده باشد. البته در این مسئله دلالان عرب نیز وجود دارند که با خرید ساختمان‎ها و اراضی فلسطینی‎ها با واسطه گری آن را در اختیار صهیونیست‎ها قرار می‎دهند، در این مسئله متاسفانه برخی کشورهای عربی نیز نقش دارند و مسائل پشت پرده‎ای وجود دارد که من در شرایط کنونی قصد تشریح آنها را ندارم.

ابوشریف تاکید کرد: همچنین در زمینه طرح‎های خطرناک صهیونیست‎ها در قدس، باید به طرح ساخت فرودگاه در منطقه قلندیا در شمال قدس اشاره کنم. این طرح‎ها اهداف خطرناکی دارند که بخشی از آنها را در طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی شاهد بودیم. در موضوع تقسیم زمانی مسجدالاقصی بجز در ساعات اقامه نماز (پس از اذان) در اختیار صهیونیست‎ها قرار خواهد گرفت و فلسطینی‎ها باید پس از خواندن نماز تا 15 دقیقه بعد مسجدالاقصی را ترک کنند. در موضوع تقسیم مکانی مسجدالاقصی نیز قرار بود بیش از 30 هزار مترمربع از کل این مسجد شریف در اختیار یهودیان قرار گیرد که مردم فلسطین در اعتراض به همین طرح به پاخاسته و انتفاضه قدس (انتفاضه سوم) را آغاز کردند.

نماینده جهاد اسلامی افزود: توطئه دیگر صهیونیست‏‎ها ممنوعیت ورود افراد زیر 40 سال و ساکنان کرانه باختری به قدس بوده است. بر اساس این طرح فقط ساکنان قدس و مناطق اشغالی 1948 که بالای 40 سال دارند امکان ورود به مسجدالاقصی را می‎یابند. همچنین توطئه دیگر بازداشت و بیرون راندن فلسطینی‎ها از مسجدالاقصی به بهانه به برگزاری مراسم دینی و یا جلسات قرآن است که توطئه‏‎ای بسیار خطرناک است.

وی افزود: در نهایت باید تاکید کنم که وضعیت قدس و مسجدالاقصی خطرناک است و پروژه‎های صهیونیستی به طور کامل و با تمام قدرت در حال اجرا هستند. در همین شرایط باید تاکید کنم که انتفاضه قدس متاسفانه هیچ حامی عربی ندارد و کشورهای عرب مردم فلسطین را به حال خود رها کرده‎اند . اعراب در تلاش برای اجرای طرح موسوم به ابتکار عربی هستند که واقع به منزله حذف مسئله فلسطین به نفع اهداف رژیم صهیونیستی است. ما تشکیلات خودگردان را بزرگترین مانع در برابر انتفاضه می‎دانیم که در واقع اقدمات این تشکیلات تبلور  تصمیم اعراب برای خاموش کردن شعله‎های انتفاضه قدس است.

ابوشریف با تاکید بر این مسئله که صهیونیست‎ها اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در هیچ شرایطی نخواهد داد، افزود:با وجود تمامی توطئه‎ها همچنان در اراضی فلسطین تاریخی، جمعیت فلسطینی‎ها بیشتر از یهودیان است و صهیونیست‎ها تلاش دارند با تجمع فلسطینی‎ها در اماکن خاص و کوچک و تحت نظارت تشکیلات خودگردان از خود برای اداره امور آنها سلب مسئولیت کنند.

وی در ادامه افزود: وضعیت قدس متاسفانه هیچ کس را خوشحال نمی‎کند و ما به تلاش‌های بیشتر برای نشان دادن اهمیت این روز نیاز داریم. در این شرایط قدس نیاز به بیشترین کمک‎ها دارد و امت اسلامی باید رویکرد خود را به سوی قدس و مسئله فلسطین قرار دهد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در خاتمه با اشاره به دشمنی‎ها علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: من تمام این دشمنی‎ها علیه ایران را به علت حمایت این کشور از مسئله فلسطین می‎دانم . هم اکنون در صحنه منطقه این فقط ایران است که از مسئله فلسطین حمایت می‎کند. دشمنان ایران در واقع با حمایت از مسئله فلسطین مخالف هستند و به طور کلی همه آنها دشمن واقعی فلسطین هستند.

نظر شما