شناسهٔ خبر: 13068274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

هیئت رئیسه موقت مجلس ترکیبی از تمام فراکسیون ها

رئیس، نواب، دبیران و ناظران هیئت رئیسه موقت مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پس از مراسم افتتاحیه دیروز، امروز یکشنبه از ساعت 8 و 20 دقیقه نخستین جلسه علنی و رسمی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا هاشم زایی آغاز به کار کرد و تا ظهر، رئیس و اعضای هیئت رئیسه موقت انتخاب شدند.

در صحن امروز 210 نفر از نمایندگان در زمان آغاز رسمی جلسه حضور داشتند که دقایقی بعد به تعداد آنها افزوده شد.

مجلس دهم

* دستور کار

سیده فاطمه حسینی عضو هیات رئیسه سنی مجلس دهم دستور کار  روز دوم مجلس دهم را به شرح زیر اعلام کرد:

* انتخاب هیات رئیسه موقت

* انجام مراسم تحلیف هیات رئیسه موقت

* گزارش شعب 15 گانه در مورد انتخاب اعضای هیات رئیسه آن ها و اعضای کمیسیون تحقیق و کمیسیون تدوین آئین نامه مجلس شورای اسلامی.

هاشم زایی

* انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس موقت

در نشست امروز، علی لاریجانی و محمدرضا عارف نامزد ریاست موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند و پس از رای گیری لاریجانی با  70 رای اختلاف نسبت به عارف، به عنوان رئیس موقت انتخاب شد.

در رای گیری برای تعیین رئیس موقت لاریجانی 173 رای موافق از مجموع 281 رأی را کسب کرد.

محمدرضا عارف نیز موفق به کسب 103 رای شد و 5 رای هم سفید بود.

نمایندگان مجلس دهم پس از مشخص شدن رئیس و ارکان هیئت رئیسه، کار بررسی اعتبار نامه ها را آغاز می کنند و بعد از بررسی اعتبار نامه دو سوم نمایندگان، هیئت رئیسه دائم مجلس دهم برای مدت یکسال انتخاب می‌شود. تجربه مجالس پیشین نشان داده که رئیس موقت در این سمت ابقا می شود.

* نواب رئیس

دهقان، پزشکیان، مطهری و حاج بابایی نیز نامزد سمت نایب رئیسی بودند که پس از شمارش آرا از 279 رای ماخوذه مسعود پزشکیان با 154 رای به عنوان نایب رئیس اول و محمد دهقان با 136 رای به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

 

* دبیران هیئت رئیسه

نامزدهای دبیری هیئت رئیسه موقت مجلس نیز، سهیلا جلودارزاده، رمضانعلی سبحانی فر، عبدالکریم حسین زاده، محمدعلی وکیلی، حسین امیری خامکانی، سید فرید موسوی، غلامرضا کاتب، احمد امیرآبادی، عباس پاپی زاده، امیر حسین قاضی زاده، اکبر رنجبرزاده و سید ناصر موسوی لارگانی بودند که در نهایت، غلامرضا کاتب با 161 رای،سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با 146 رای،اکبر رنجبرزاده با 138 رای،عبدالکریم حسین زاده با 137 رای، سیدناصرموسوی لارگانی با 131 رای و احمد امیرآبادی فراهانی با 130 رای ازمجموع 279 رای ماخوذه توانستند اکثریت آرا رابه دست آورند.

* ناظران هیئت رئیسه
برای اعضای ناظر هیئت رئیسه موقت مجلس هم محمد قسیم عثمانی، پروانه مافی، عبدالرضا هاشم زائی، بهروز نعمتی، ناصری‌نژاد و محمد آشوری نامزد شدند و پس از رای گیری،  بهروز نعمتی با 175 رأی، محمد آشوری تازیانی با 168رأی و محمد قسیم عثمانی با 138رأی از مجموع 276 رای ماخوذه، توانستند اکثریت آرا را به دست آورند.

* مراسم تحلیف و سوگند

پس از انتخاب اعضای هیات رئیسه موقت، منتخبین برای انجام مراسم تحلیف در جایگاه هیات رئیسه قرار گرفتند و سوگند یاد کردند.
متن سوگند هیات رئیسه موقت به شرح زیر است:
"من به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خودرا برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم."

رئیس و هیئت رئیسه موقت، مدیریت مجلس را برعهده می گیرند تا روند بررسی اعتبارنامه ها را اداره کنند.

پس از بررسی اعتبار نامه دو سوم نمایندگان، انتخابات تکرار می شود تا رئیس و هیئت رئیسه اصلی برای یک سال برگزیده شوند.

 

نظر شما