شناسهٔ خبر: 13018092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ناگفته‌های بعیدی‌نژاد از دوره سخت‌‌ مذاکر‌ات هسته‌ای

از تلاش مذاکره‌کنندگان غربی برای نپذیرفتن حق غنی‌سازی تا رفع تحریم‌های بانکی

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حمید بعیدی‌نژاد صبح امروز در گردهمایی آموزشی ـ تخصصی فرمانداران سراسر کشور در ساری درباره اقدامات انجام شده در مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: به برخی از مشکلات و موانع در حین مذاکره پی‌ بردیم.

وی تصریح کرد: از طرف کشورهای مذاکره‌کننده برنامه‌ هسته‌ای ما تهدید علیه صلح جهانی معرفی شده بود و همه کشورها موظف شده بودند از توسعه برنامه هسته‌ای کشور جلوگیری  و اقدامات عملی در برابر ایران اتخاذ کنند.

عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: مطرح کردن تحریم تنها یک حرف نبود، اتحادیه اروپا و آمریکا با فشار بر کشورها مسیر تحریم علیه ملت را در پیش گرفتند و پایان مسیر تحریم تغییر نظام و تغییر سیاست‌های جدی انقلاب اسلامی ایران بود.

این مسؤول با اعلام اینکه شیوه تحریمی که علیه کشور به‌کار بسته شده بود بسیار دامنه‌دار بود، افزود: این سطح تحریم برای نخستین‌بار در جهان اعمال می‎شد.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه غیر از تغییر نظام، در حوزه اقتصادی نیز کشورهای تحریم‌کننده ایران تلاش کردند که درآمد نفتی کشور را کاهش دهند، افزود: میزان صادرات نفت در حین مذاکرات به زیر یک میلیون بشکه رسیده بود و حتی برنامه داشتند تا میزان صادرات نفت کشور به صفر برسد.

وی اضافه کرد: در روزهای آخر توافق هسته‌ای نفت ما تنها به کشورهای ژاپن، هند، کره، ترکیه و چین صادر می‎شد و این در حالی بود که عواید حاصل از فروش نفت به دلیل مسدود بودن حساب‌های به صورت اندک در اختیار کشور قرار می‎گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور افزود: شدت تحریم‌ها در مرحله‌ای پیش رفته بود که ما تنها می‎توانستیم از کشورهای که نفت صادر می‎کنیم خرید محدود داشته باشیم.

این مسؤول یادآور شد: بر اساس برنامه تحریمی کشورهای مذاکره‌کننده، مقرر شده بود که این کشورها در یک پروسه زمانی از خرید نفت ایران منصرف شوند و حتی صادرات نفت کشور ما به صورت کلی متوقف شود.

بعیدی‌نژاد با اعلام اینکه طرح منع کامل تجارت با ایران از دیگر برنامه‌های تحریم علیه کشور بود، اظهار کرد: اصل طرح منع تجارت با ایران به این صورت برنامه‌ریزی شده بود که کشورهای طرف تجاری ایران بین ایران و آمریکا یک کشور را برای تجارت انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کشورهای تحریم‌کننده ایران این بود که ایران از نظر اقتصادی به بن‌بست برسد و سرمایه‌گذاری در کشور متوقف شود، گفت: همه مراودات بانکی به صورت کلی متوقف شده بود.

رئیس هیأت کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه ارتباط 17 بانک عمده دنیا با ما قطع شده بود، افزود: 17 بانک بزرگ دنیا به دلیل ارتباط ایران در ابتدای تحریم جریمه‌ای سنگین شده بودند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه تحریم‌کنندگان به‌دنبال انزوای بین‌المللی ایران بودند، گفت: در سال‌های تحریم حتی از حضور مسؤولان ارشد کشورها در کشور خبری نبود، هیچ رئیس دولتی از کشورهای دیگر به ایران سفر نداشتند.

بعیدی‌نژاد یادآور شد: برنامه داشتند که کشور ما را با بن‌بست مواجه کنند، دولت اوباما خطرناک‎تر از بقیه دولت‌ها علیه کشور ما عمل کرد، اوباما به دنبال اتحاد بین‌المللی علیه کشور ما بود و معتقد بود که از اجماع بین‌المللی برای ایجاد چالش علیه کشور ما استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در رسیدن به توافق هسته‌ای لطف خداوند شامل حال ما شده بود، توطئه بین‌المللی علیه کشور شکل گرفته بود و با لطف خداوند توطئه آنها با شکست مواجه شد، تحریم کنندگان به دلایل مختلف حاضر شدند که با ما مذاکره کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور یادآور شد: حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهورو انتخاب رئیس جمهوری که اهل تعامل با دنیا بود نیز در توافق هسته‌ای نقش اساسی داشت.

وی درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات بسیار پیچیده و سخت بود، باید سلسله مباحث حقوقی، فنی و قانونی به صورت جدی مورد بررسی قرار می‌گرفت، در روزهای آخر پایانی شرایط مذاکرات بسیار سخت‎تر بود به این دلیل که ما بر روی مسئله غنی‌سازی تاکید جدی داشتیم.

بعیدی نژاد اضافه کرد: تیم مذاکره کننده انتظار داشت که ما از حق غنی‌سازی خویش بگذریم، در صورتی که مسئله و دغدغه اصلی ملت ما بحث غنی‌سازی بود و موضع دولت و نهادهای اجتماعی نیز حفظ غنی‌سازی بود، در طول مدت تحریم همه سختی‌ها را پذیرفتیم که حق غنی‌سازی ما حفظ شود.

وی یادآور شد: با اصرار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حق غنی‌سازی ما پذیرفته شد و این یک موضوع مهم برای ما بود، پذیرش حق غنی‌سازی ما بزرگ‌ترین دستاورد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، مگر مردم ما جز پذیرفتن حق غنی‌سازی ما در هسته‌ای توقع دیگری از تیم مذاکره‌کننده داشتند، ما در مذاکرات مگر به دنبال دریافت فناوری پیشرفته بودیم، آیا در مذاکرات به دنبال جذب سرمایه‎گذار بودیم، این طور نبود، ما در مذاکرات به دنبال حق مسلم مردم کشور بودیم و به این هدف رسیدیم.

بعیدی‎نژاد یادآور شد: ملت ما مقاومت کرد که به حق غنی‌سازی دست پیدا کند و حاضر نبود از حق مسلم خویش در این زمینه بگذرد، مذاکره انجام شده و حق مسلم ما در مذاکره هسته‌ای پذیرفته شد و این بزرگ‌ترین دستاورد ما بود، امروز تمام دنیا حق مسلم ما را پذیرفت، غنی‌سازی به حدی موضوع مهمی بود که آمریکا به بزرگ‌ترین متحد خویش در خاورمیانه که شاه بود نداد، امروز بسیاری از کشورها دنیا به دنبال دریافت حق غنی‌سازی هستند ولی این موضوع برای آنها دست‌یافتنی نیست.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده غربی تلاش داشت که جمله ایران به زور حق غنی‌سازی را از ما گرفته در تفاهم‌نامه ذکر شود که ما این موضوع را نپذیرفتیم و نوشتیم تفاهم انجام شد.

عضو تیم ارشد مذاکره‌کننده کشور اضافه کرد: از برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های ارزشی کشور تعجب می‎کنم که اعلام می‎کنند برجام دستاوردی نداشت، اگر برجام دستاوردی نداشت در این مدت 12 سال که تحریم بودیم باید تردید کنیم.

وی با اعلام اینکه برجام تفاهم اقتصادی نیست، افزود: با برجام موانعی که بر سر رشد اقتصادی کشور وجود داشت را برداشتیم.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: برداشتن صادرات نفت مهم‌ترین دستاورد ما بود، افتخار می‎کنیم که با تلاش مسؤولان وزارت نفت تولید و صادرات نفت به دوره قبل از تحریم بازگشت.

وی یادآور شد: بسیاری از مشتریان نفتی ایران از کشورهای اروپایی به کشور بازگشتند، حتی غربی‌ها هم فکر نمی‎کردند که ایران بتواند دوبار مشتریان خویش را به دست آورد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور با اعلام اینکه ورود کشتی‌ها نفت‌کش به سواحل ما ممنوع بود، امکان صادرات نفت با کشتی‌های نفتکش ما وجود نداشت، دریافت نفت از کشتی‌های نفتی ما ممنوع بود، صنعت بیمه ما تحریم بود گفت: با توافق هسته‌ای این موانع برداشته شد.

وی با اعلام اینکه امروز همه تحریم‌های بانکی لغو شد، افزود: بانک‌های خارجی تحت تاثیر جریمه‌های سنگین گذشته برای برقراری ارتباط بانکی کمی احتیاط می‎کنند اما، تحریم بانکی نداریم، برخلاف برخی اظهارنظرها بسیاری از بانک‌های اروپایی با ما در حال همکاری هستند، همه شعب بانکی ما در آُسیا و اروپا از سر گرفته شد.

بعیدی‌نژاد با اعلام اینکه تحریم بانکی وجود ندارد، افزود: اگر خواسته‌های ما در برجام تامین نشود، امکاناتی در اختیار داریم که طرف مذاکره‌کننده را نیز زیر فشار قرار دهیم، امکاناتی در اختیار داریم که می‎توانیم طرف‌های مقابل را دچار مشکلات عدیده‌ای کنیم.

وی با اعلام اینکه کشوری توانمند در حوزه هسته‌ای هستیم، افزود: به رشد بالنده‌ای در این صنعت رسیدیم و حتی آمریکا مشتری آب سنگین ما است و این موضوع مورد انتقاد کنگره از دولت مردان آمریکا بود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور با اعلام اینکه سال 95 برای ما بسیار مهم است، گفت: باید دستاورهای عینی مذاکرات را به مردم معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: اشتیاقی زیاد در دنیا برای حضور در کشور ما وجود دارد، کشورها برای حضور در کشور ما برای فعالیت اقتصادی تلاش می‌‏کنند.

بعیدی نژاد خطاب به فرمانداران گفت: تسلیم شرایط و محدودیت‌ها نشوید، شک نکنید که فرصت برای کشور به وجود آمد.

وی با اعلام اینکه مسئله ما با غرب بر سر صنعت هسته‌ای نبود، افزود: مسئله غنی‌سازی تابعی از این صنعت بود، دشمن نمی‌خواست مسئله غنی‌سازی ما را به رسمیت بشناسد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به برخی مشکلاتی که در کشورها همسایه ما به وجود آمد، یادآور شد: کشورهای همسایه ما مانند ترکیه و عربستان به دلیل اشتباهات استراتژیک با مشکل مواجه هستند.

وی در پایان گفت: امروز اروپا و کشورهای بزرگ آسیایی فرصت‌های ایران را دوباره کشف کردند.

انتهای پیام/86004/ح30

برچسب‌ها:

نظر شما