شناسهٔ خبر: 12590440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه پس لرزه هاي اسناد پاناما در پاكستان/مخالفان: سر جنگ با دولت نداريم

اسلام آباد - ايرنا - احزاب مخالف دولت پاكستان كه از زمان انتشار اسناد پاناما و اتهاماتي مبني بر فساد مالي خانواده نخست وزير اين كشور، عرصه را بر نواز شريف تنگ كرده اند، اكنون ضمن رد هرگونه تمايل به رويارويي با حزب حاكم، از آمادگي خود براي مذاكره با دولت نواز شريف خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه رسانه هاي پاكستان، فراكسيون جناح مخالف دولت در پارلمان ملي پاكستان در روزها گذشته و در جلسه هاي مختلف و متعدد، تشكيل كميسيون قضايي براي تحقيق در خصوص اتهامات اسناد پاناما عليه خانواده نخست وزير پاكستان و متعاقب آن حسابرسي دارايي هاي شخصي نواز شريف را مورد بررسي قرار دادند و چارچوب تدوين شده در اين زمينه از سوي احزاب مخالف را در قالب نامه اي، در اختيار نخست وزير پاكستان قرار دادند.
واكنش حزب حاكم پاكستان به رياست نواز شريف به چارچوب تعيين شده از سوي جناح مخالف درخصوص حسابرسي دارايي هاي نواز شريف و خانواده وي با واكنش تند شخص نخست وزير پاكستان و ساير وزراي كابينه وي همراه بود و به عقيده آنان، مخالفان به دنبال مبارزه با فسادمالي يا همكاري براي از بين بردن اين معضل در كشور نيستند بلكه هدف اصلي آنان استفاده ابزاري و سياسي از اسناد پاناما براي تحت فشار قرار دادن شخص نواز شريف بوده و چارچوب تعيين شده مغرضانه است.
در عين حال سيد خورشيد احمد شاه رهبر فراكسيون جناح مخالف در پارلمان اعلام كرد كه ما سر جنگ با دولت نداريم و خواستار مذاكره با دولت درباره كميسيون قضايي براي تحقيق درباره موارد مطرح شده در اسناد پاناما و همچنين تعيين چارچوپ و نحوه عملكرد اين كميسيون هستيم.
دولت پاكستان نيز نكات تدوين شده از سوي جناح مخالف را بررسي و براي اتخاذ مواضع مناسب در مقابل مخالفان سياسي خود، نامه مورد نظر را براي بررسي هاي بيشتر در اختيار كارشناسان حقوقي وزارت دادگستري اين كشور قرار داده است.
از طرف ديگر عمران خان رئيس حزب تحريك انصاف و از چهره هاي مشهور مخالفان دولت نواز شريف، همچنان با تشكيل هرگونه كميسيون قضايي در بحث تحقيقات اسناد پاناما از سوي نخست وزير مخالف است و اعلام كرده كه هرگونه اقدام دولت براي تغيير در چارچوب تدوين شده توسط جناح مخالف غيرقابل قبول خواهد بود.
عمران خان تهديد كرده است كه در اعتراض به فساد خانواده نخست وزير كه توسط اسناد پاناما افشا شده است، اقدام به برگزاري تحصن خواهد كرد.
نواز شريف امروز و در تازه ترين واكنش، بطور تلويحي برخي مخالفان سياسي خود را با تروريست ها مقايسه كرد و گفت: تروريست ها به دنبال بي ثبات كردن پاكستان هستند و كساني هم كه تهديد به برگزاري تحصن هاي اعتراض آميز مي كنند، هدفشان اخلال در ثبات كشور است.
افشاي نام سه نفر از فرزندان نخست وزير پاكستان در اسناد پاناما به عنوان افرادي كه سرمايه گذاري هاي هنگفتي در خارج از كشور و بدون پرداخت ماليات انجام داده اند، دردسرهاي فراواني را براي محمد نواز شريف و دولت او در داخل پاكستان ايجاد كرده است.
'كنسرسيوم بين المللي-تحقيقاتي روزنامه نگاران' كه چندي پيش اسناد فساد مالي افشا شده از سوي يك موسسه حقوقي پانامايي عليه بسياري از مقامات و چهره هاي شناخته شده جهان را منتشر كرد، اعلام كرده است كه به زودي اطلاعاتي 'قابل تحقيق' را درباره 200 هزار مورد از اسناد پاناما از جمله اسامي بيش از 200 پاكستاني منتشر خواهد كرد.
اين امكان وجود دارد كه در روز بيستم ارديبهشت، نام تعداد بيشتري از شخصيت هاي شناخته شده پاكستاني در اين زمينه افشا شود.
اگرچه نام محمد نواز شريف نخست وزير پاكستان در فهرست اسامي افشا شده وجود ندارد، اما بسياري از احزاب مخالف وي مدعي هستند كه سرمايه گذاري هاي خارجي هنگفت فرزندان نواز شريف بدون حمايت هاي وي امكان پذير نبوده است.
نخست وزير پاكستان كه روزهاي گذشته و براي دومين بار درخصوص اسناد پاناما، در صفحه تلويزيوني دولتي اين كشور ظاهر شد و به مردم كشورش اطمينان داد كه اگر اتهام هاي مطرح شده عليه وي به اثبات برسد، بلافاصله از سمت خود استعفا خواهد كرد.
وي همچنين از رئيس عالي ترين دستگاه قضايي پاكستان نيز خواسته تا كميسيون قضايي ويژه براي تحقيق درخصوص اسناد پاناما تشكيل دهد.
با اين وجود، مخالفان داخلي دولت پاكستان مدعي هستند كه كميسيون قضايي كه نواز شريف خواستار تشكيل آن شده، به نوعي تحت نفوذ دولت خواهد بود و نمي تواند به عنوان يك مرجع بيطرف، بدرستي وظيفه قضايي و تحقيقاتي خود را درباره خانواده نخست وزير انجام دهد.
آساق*274**1723

نظر شما