شناسهٔ خبر: 12550108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مديركل دامپزشكي سمنان:

بيماري تب برفكي در استان سمنان كنترل شد

سمنان-ايرنا- مديركل دامپزشكي استان سمنان گفت : با نظارت اين اداره كل و كانون هاي دامپزشكي ، اطلاع رساني به موقع و ايمن سازي دامها، بيماري تب برفكي در اين استان مهار شده است.

صاحب‌خبر -

محمد سعيدي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : در 2 ماه گذشته 148راس دام سبك و 13راس دام سنگين در اين استان بر اثر ويروس تب برفكي تلف شدند.
وي اظهارداشت : بيش از هفت هزار راس دام سنگين و بيش از يك ميليون و 400هزار راس دام سبك در استان وجود دارند كه آمار تلفات در دو ماه اخير نسبت به تعداد دام هاي كل استان عدد قابل توجهي نيست.
وي به اجراي مرحله دوم تزريق واكسن تب برفكي از بيستم اردي ماه بهشت در اين استان اشاره و اضافه كرد : در مرحله اول تزريق اين واكسن بيش از سه ميليارد ريال اعتبار هزينه شد.
وي با اشاره به آغاز كوچ دامداران استان از 25 فروردين از مناطق گرمسيري به مناطق ييلاقي اشاره كرد و افزود : با رعايت فاصله بين دام ها، قرنطينه دام ، استفاده از ضد عفوني ها و همچنين آموزش به كارگران مي توان از شيوع ويروس
تب برفكي درميان دامداران عشايري جلوگيري كرد.
سعيدي تصريح كرد : هشت اداره دامپزشكي و 11 پست دامپزشكي در استان سمنان فعال هستند كه مهم ترين چالش ها و ويروس هاي واگيردار حيواني و دامي را به مركز استان گزارش مي دهند.
وي كنترل بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان، افزايش گستره امنيت غذايي مردم و مهار ويروس تب برفكي از جمله برنامه هاي اساسي اين اداره كل در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل اعلام كرد.
ويروس تب برفكي، بيماري عفوني وگاهي اوقات كشنده اي است كه موجب بيمار شدن حيوانات خانگي از جمله گاو هاي محلي مي شود.
علائم اين بيماري،ايجاد تاول درداخل دهان و پاي دام است.
/6026/3217

نظر شما