شناسهٔ خبر: 12073649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رئیس کمیته اولین کنگره 8000 شهید استان گیلان: می خواهیم از کنگره شهدا آبرو بگیریم

استان‌ها > گیلان - فیروز فاضلی با بیان اینکه ما می خواهیم از این کنگره آبرو بگیریم، گفت: تکریم شهدا تکریم مفهومی پایدار است که امیدوارم این تلاش به تزکیه درونی ما بیانجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ٢٣ فروردین ٩٥) در نشست هماهنگی نمایشگاه فرهنگی اولین کنگره ملی ٨ هزار شهید استان گیلان، با تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع)، گفت: در ابتدا یادی می کنیم از رهبر و معمار کبیر فرهنگی قرن که انقلابی فرهنگی را پی افکندند.

وی با تأکید بر اینکه ما می خواهیم از این کنگره آبرو بگیریم، اظهار کرد: چنین کنگره هایی که پس از سال ها نوبت به گیلان رسیده است، فرصت بسیار مغتنمی است که بتوانیم این فرهنگ را تداوم ببخشیم.

رییس کمیته فرهنگی و هنری اولین کنگره ملی ٨ هزار شهید استان گیلان با بیان اینکه فرهنگ با چند چیز تداوم می یابد، تصریح کرد: ابتدا مقوله "نیاز" است، که این کنگره می تواند نیازی درونی در جامعه ایجاد کند و دوم "تکرار معنادار" است که هر چیزی برای تبدیل شدن به فرهنگ باید این تکرار معنادار را داشته باشد.

فاضلی با اشاره به برگزاری بیش از ٢٠ جلسه در کمیته مذکور، تصریح کرد: این جلسه برای تشریح نحوه واسپاری غرفه های نمایشگاه فرهنگی کنگره به سازمان ها و نهادها در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه برای شهدا هر اندازه کار کنیم باز کم است، اذعان کرد: وقتی در آمار به عنوان چهارمین استان از نظر تعداد شهید معرفی می شویم، باید نمود آن نیز در نمایشگاه فرهنگی به خوبی دیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان یادآور شد: این نمایشگاه با همان عنوان «از خاتم تا منجی» که از ابتدای شکل گیری کمیته پیشنهاد دادم و در ٤٠ غرفه برگزار می شود.

فاضلی بیان داشت: عدد ٤٠ عددی مقدس است چرا که ٤٠ روز ریاضت باعث رسیدن به مراتبی از جمله تزکیه می شود و از آنجایی که تکریم شهدا در اصل تکریم مفهومی پایدار است، امیدوارم این تلاش به تزکیه درونی ما بیانجامد.

این مسوول فرهنگی با بیان اینکه برپایی این کنگره آبروی استان گیلان است، تأکید کرد: باید دقت داشته باشیم تا بخش نمایشگاه فرهنگی و بخش های جنبی آن به نیکوترین وجه ممکن انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرهنگ، عاملیتی دارد به نام انسان که در اینجا شهید است و کلیتی دارد که در اینجا شهادت و دفاع مقدس است، اذعان کرد: تنوع در فرهنگ حرف اول را می زند و بر همین اساس غرفه ها را به نهادهای مختلف داده ایم تا با موضوعاتی که برای هر غرفه در نظر گرفته ایم، ارائه محتوا نمایند.

امنیت ما حاصل رشادت های جوانان در دوران دفاع مقدس است

فاضلی با بیان اینکه هنر یعنی آشنایی زدایی، افزود: بهتر است در کارهایمان نوعی آشنایی زدایی داشته باشیم تا جذب مخاطب بیشتری داشته باشیم، به خصوص در جامعه هدف ما که قشر جوان است.

رییس کمیته فرهنگی و هنری اولین کنگره ملی ٨ هزار شهید استان گیلان ادامه داد: ایران اسلامی در تمام جهان، به امنیتش مشهور است و این حاصل رشادت های جوانان ما در دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه در کار فرهنگی، اصل بر این است که کار انجام شود، تصریح کرد: هیچ کس با کار فرهنگی نمی خواهد خود را مشهور کند، چرا که هر که در این جامعه بخواهد کار فرهنگی کند باید صفت ایثارگری را به او داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با اشاره به کمبود فضا و تعداد غرفه های نمایشگاه، افزود: هنر در محدودیت ایجاد می شود و اگر بتوانیم همه طرح ها و ایده های خود را در این تنگنا ارائه دهیم، کار هنرمندانه کرده ایم؛ که با همدلی موجود، حتماً خروجی خوبی خواهیم داشت.

لازمه همکاری در برگزاری کنگره شهدا کار دلی است، نه دستوری

سرهنگ عنایت رضایی پور، دبیر کمیته فرهنگی و هنری اولین کنگره ملی ٨ هزار شهید استان گیلان نیز در این جلسه، هدف از برگزاری این کنگره را احیای فرهنگ دفاع مقدس در جامعه عنوان کرد.

وی با یادآوری اینکه کنگره دارای ١٩ کمیته است، افزود: پیشانی کار کنگره یعنی برپایی نمایشگاه فرهنگی که چند روز قبل از برگزاری کنگره دایر خواهد شد، بر عهده کمیته فرهنگی و هنری کنگره است.

معاون فرهنگی سپاه گیلان؛ برپایی نمایشگاه مذکور در مرکز شهر و محل آمد و شد شهروندان را از ویزگی های این نمایشگاه عنوان و اضافه کرد: میدان شهدای ذهاب (شهرداری) رشت محل مقدس و یادآور خاطرات دوران دفاع مقدس است.

رضایی پور با بیان اینکه می خواهیم کاری در خور و شایسته انجام دهیم، تأکید کرد: این کار بسیار بزرگ است و لازمه اش این است که دلی انجام شود، نه بر پایه دستورات و وظایف اداری و سازمانی.

وی در ادامه به تشریح نحوه چیدمان غرفه های نمایشگاه و مسئولیت و دبیری این غرفه توسط سازمان ها و نهادهای مختلف پرداخت.

ورود اسلام به ایران، اقدامات روحانیت در قبل و بعد انقلاب در ایران و گیلان، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و نقش سازمان ها، ارتش و دفاع مقدس، جنگ نرم فرهنگی، جنگ نرم اقتصادی، آسیب های اجتماعی، سبک زندگی، زنان و دفاع مقدس، شهدای فرهنگی، دانش آموز و دانشجو و... تا منجی از غرفه های نمایشگاه فرهنگی است.

همچنین اجرای ١٤ نمایش خیابانی به همت بسیج هنرمندان، یک کار نمایشی توسط کانون تئاتر شهرداری رشت و... از برنامه ای جنبی نمایشگاه فرهنگی نخستین کنگره ملی ٨ هزار شهید گیلان است.

اولین کنگره ملی ٨ هزار شهید استان گیلان، اردیبهشت ماه امسال با حضور برخی از مقامات لشگری و کشوری در رشت برگزار می شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما