شناسهٔ خبر: 11627953 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» ‌از خريد و فروش آنلاين مواد محترقه گزارش مي‌دهد

واردات و فروش ترقه آزاد اما انفجار ممنوع!

روزنامه جوان

هرچند انواع و اقسام مواد محترقه و منفجره مربوط به چهارشنبه سوري را مي‌توان به سرعت و سهولت از گوشه و كنار شهر تهيه كرد اما...

صاحب‌خبر -
هرچند انواع و اقسام مواد محترقه و منفجره مربوط به چهارشنبه سوري را مي‌توان به سرعت و سهولت از گوشه و كنار شهر تهيه كرد اما اگر اهل گشت و گذار در فضاي مجازي و عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي باشيد با صفحاتي مواجه مي‌شويد كه به نوعي فروشگاه آنلاين انواع و اقسام مواد محترقه و بند و بساط‌هاي مرتبط با چهارشنبه سوري هستند؛ موضوعي كه سرپرست اداره تشخيص جرائم سايبري پليس فتاي ناجا هم نسبت به آن هشدار داد.
ترقه، ‌نارنجك، ‌بمب‌هاي دودزا، سيگارت، ‌آبشار و انواع و اقسام ديگري از مواد محترقه سال‌هاست در روزهاي پاياني سال به حوادث دلخراشي منجر شده‌اند اما همچنان وارد شده و به فروش مي‌رسند تا حادثه بيافرينند. اين بار نيز انگار پاي قاچاق در ميان است. سردار ساجدي‌نيا، رئيس پليس پايتخت از كشف 36 تن مواد محترقه خبر مي‌دهد. به گفته وي ‌تا كنون 30 ميليون قطعه مواد محترقه كشف شده كه اين ميزان عمدتاً از نوع وارداتي و قاچاق هستند. با تمام اينها براي تهيه خطرناك‌ترين نارنجك‌هاي دست‌ساز و حتي تهيه اكليل و سرنج به عنوان اصلي‌ترين مواد تشكيل‌دهنده اين نارنجك‌ها چندان با مشكل مواجه نخواهيد بود و با گشتي كوتاه در خيابان‌ها و ميادين شهر مي‌توان انواعي از اين وسايل آتش‌بازي آخر سال را به آساني تهيه كرد.
 
فروش مواد محترقه پيش چشم مأموران
وسايل آتش بازي كم‌خطرتري همچون منور، ‌سيگارت و فشفشه توسط دست‌فروشان و پيش چشم مأموران شهرداري و نيروي انتظامي به فروش مي‌رسد، آن هم در شرايطي كه بنا به تأكيد ساجدي نيا اجراي مراسم چهارشنبه سوري در خيابان‌هاي اصلي شهر ممنوع است. اما آنچه دسترسي به خريد و فروش انواع پر‌خطر و كم‌خطر مواد محترقه را آسان‌تر كرده است انواع و اقسام سايت‌ها و صفحاتي است كه در بحث آموزش و فروش اين تجهيزات فعاليت دارند.
 
فروش آنلاين نارنجك و ديناميت
با يك جست‌وجوي ساده در يكي از موتورهاي جست‌وجوگر اينترنتي يا شبكه‌هاي اجتماعي نظير اينستاگرام با صفحاتي مواجه مي‌شويد كه انواع و اقسام مواد منفجره و محترقه ويژه چهارشنبه سوري را به فروش گذاشته‌اند. مثل اغلب فروشگاه‌هاي مجازي اينجا هم حداكثر راه ارتباطي شما با فروشنده يك شماره تلفن است و گاهي تنها از طريق كامنت‌ها سفارش صورت مي‌گيرد و سفارش شما با پيك به در خانه فرستاده مي‌شود. تازه برخي از سايت‌ها و وبلاگ‌ها آموزش تصويري ساخت بمب دودزا و نارنجك را در برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. جالب اينجاست كه در بخش نظرات مي‌توانيد نحوه تهيه مواد مورد‌نياز را هم متوجه شويد چراكه افرادي با شماره تلفن و قيمت كامنت گذاشته‌اند.
وجود اين فروشگاه‌ها و آموزشگاه‌هاي مجازي باعث شده شما هر قدر هم حواستان جمع باشد تا مبادا در چهارشنبه سوري براي فرزندانتان حادثه‌اي رخ بدهد و هر قدر تلاش كنيد خود يا خانواده‌تان از اين شب و سور سوزناكش جان سالم به در ببريد، باز هم ممكن است نوجوانان و حتي كودكان به عنوان مشتريان پر و پا قرص فضاي مجازي بي‌سر و صدا مواد محترقه مورد‌نظرشان را با پيك دم در خانه تحويل گرفته باشند تا در شب چهارشنبه سوري حسابي سر و صدا راه بيندازند.
 
اين بار هم پاي يك چشم بادامي در ميان است
اين مواد از كجا مي‌آيند؟ شايد اصلي‌ترين نكته براي برگزاري يك جشن بدون مرگ، ‌قطع عضو و سوختگي كنترل و ممانعت از عرضه مواد محترقه غير‌مجاز و خطرناك باشد. براي اين منظور با يك سؤال جدي مواجه مي‌شويم؛‌اين مواد از كجا مي‌آيند؟ اين بار هم پاي چشم‌بادامي‌ها در ميان است. چيني‌ها بزرگ‌ترين بازار فروش آتش‌زاها و مواد محترقه و انفجاري را در جهان دارند. بيشترين مواد محترقه و آتش‌زاي موجود در بازارهاي كشور از چين وارد مي‌شود. اين مواد غيرمجاز به صورت قاچاق و به شكل بسيار گسترده وارد كشور مي‌شود تا يك بار ديگر دلارهاي ايراني را راهي جيب چشم بادامي‌ها كند. اين اقلام شامل كپسول‌هاي آتش‌زا، ديناميت، سيگارت، لانچرهوايي و صدها اقلام ديگر است كه همگي غيرمجاز و خطرناك هستند.
 
چهارشنبه‌هاي اضطراب
از همين حالا مي‌توان صداي آژير آمبولانس و خودروهاي آتش‌نشاني را كه در ميان صداي نارنجك و سيگارت گم مي‌شود، ‌شنيد. بوي باروت و دود و صداي ناله و زاري جوانان و نوجواناني كه در وسط اين معركه گاهي بخشي از سلامتي‌شان را تا ابد گم مي‌كنند. شايد اگر نيرويي كه صرف تأمين امنيت اين شب مي‌شود براي ممانعت از قاچاق مواد محترقه خطرناك و جايگزيني آن با آيين‌هاي كهن و بي‌خطر شود، ‌چهارشنبه‌سوري به جايگاه اصلي خود به عنوان يك جشن ملي و آييني باز‌گردد نه به عنوان شبي كه همه منتظر اخباري از جنس حادثه هستيم.

نظر شما