شناسهٔ خبر: 11417092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

تحلیلی بر نتایج سي‌امين دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلاي مركز

انتخابات دوره سی‌ام هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با شمارش 4040 رای شرکت کنندگان در انتخابات به اتمام رسید و منتخبان وکلای دادگستری فرصت محقق ساختن شعارهای تبلیغاتی خود را پیدا نموده اند.

صاحب‌خبر -

قانون- بهروز جوانمرد وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه

انتخابات دوره سی‌ام هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با شمارش 4040 رای شرکت کنندگان در انتخابات به اتمام رسید و دوازده منتخب صنف وکلای دادگستری برای دو سال آینده فرصت محقق ساختن اهداف و شعارهای تبلیغاتی خود را پیدا نموده اند. این نوشتار تحلیل و ارزیابی منتخبین است از نگاه شخصي نگارنده به عنوان یک وکیل دادگستری.

انتخابات دوره سی ام و فهرست اسامی برندگان اصلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری حکایت از بالغ تر شدن انتخاب‌کنندگان دارد یعنی آن بخش از بدنه جامعه وکالت که فقط دغدغه معاش نداشته و جایگاه و اعتلای صنف وکالت نیز برایش اهمیت دارد. نگاه به فهرست منتخبین اصلی برخی واقعیات تامل برانگیز را یادآور می نماید.

١ - صمد زاهدپاشا رای ٢١٩٦

جناب زاهدپاشا مدیر داخلی سابق کانون وکلای مرکز و دانشجوی دکتری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد،مشهور به تواضع و رعایت ادب و صداقت است که بی شک چنین است و قاطبه وکلایی که ایشان را دیده اند بر آن صحه می گذارند. فرصت حضور در مدیرين داخلی کانون و ارتباط هر روزه با طیف زیادی از وکلای پایه یک و کارآموزان در شرف پایه یک شدن از یک سو و نحوه برخورد محترمانه و مبادی آداب جناب زاهد پاشا از سوی دیگر جایگاه ویژه و رفیعی را به مشارالیه در اذهان وکلای علاقه مند به سرنوشت صنف وکالت اختصاص داده است که نتیجه آن را در کسب دو سوم آراء ریخته شده به صندوق‌ها می توان مشاهده کرد. البته صرف نظر از موارد فوق که اهم عوامل پیروزی منتخب اول است باید به حمایت یکپارچه وکلای مازندرانی از نامزدهای هم‌قوم هم اشاره نمود.

٢ - دکترعیسی امینی رای ١٨٧٢

جناب دکتر امینی فردی خوشنام و مشهور است چه در دانشکده حقوق تهران مرکز و چه در صنف وکالت و این دو به تنهایی برای یک حضور موفق در انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز کفایت می کند. در کنار این موارد باید به تسلط علمی وی بر موضوعات علمی و همچنین اعتماد به نفس کمالگرایانه وی بر موضوعات صنفی و اشراف بر فن سخنوری و خطابه اشاره کرد. جناب امینی سابقه حضور در هیأت مدیره را داشته و سوابق خوبی که از خود بجای گذاشته از یکسو و بی‌پیرایه بودن و دوری از تبختر و تفرعن در رفتار باعث شده که افراد دانشجو ـ وکیل و وکیل ـ دانشجویان سابق در زمان نگارش تعرفه رای به راحتی از نام وی عبور نکنند. در کنار این موارد حمایت منسجم وکلای مازندارنی مقیم تهران از ایشان را نباید از یاد برد.

٣ - دکترکامران آقایی رای ١٦٩١

حضور در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از چهار دانشگاه معتبر ایران از یکسو و ریاست مرکز علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز و استفاده از اساتید مختلف (از کارشناس ارشد تا قاضی دادگستری) وجهه خوبی از جناب دکتر آقایی رقم زده است. ایشان که در دو سال گذشته نیز فرصت خدمت گزاری به صنف وکالت را در کانون مرکز در کارنامه خود دارد با چهره و ادبیاتی آرام و به دور از خشونت کلامی و نیاز به تخریب رقبای خود از حمایت دانشجویان مرکز دانشگاهی تحت زعامت خود چه به لحاظ اخذ رای و چه به لحاظ تبلیغات برخوردار بوده و به رغم وجود منتقدین جدی ای که داشته و دارد به کسب رتبه خوب سومی در انتخابات اخیر نائل گشته و همین رتبه بیانگر این است که ایشان وزنه مهمی در بدنه جامعه وکالت است.

٤ - دکتر امیر حسین‌آبادی رای ١٥٥٦

ریاست فعلی کانون وکلای دادگستری مرکز صرفنظر از حواشی موجود در انتخاب ایشان مبنی بر حمایت نابهنگام طیف شهید بهشتی از ایشان در جلسه مربوط به انتخاب رییس کانون از یکسو و حضور در دانشگاه شهید بهشتی و سابقه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری از سوی دیگر به تنهایی برای ورود به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره کفایت می‌کند. شاید نکته قابل تامل این باشد که چرا ریاست فعلی کانون باید رتبه چهارم را کسب نماید؟ و چرا رتبه اول نه؟ در پاسخ می‌توان پاسخ های متنوعی را بیان کرد اما شاید یکی از مهمترین آنها نقدهای جدی به ایشان در دو سال قبل در خصوص برخی اظهارنظرها در تریبون های رسمی در مورد موضوعات مختلف باشد که به نوعی خود را در کسب رتبه چهارم نشان داده است.

٥ - دکتر محمد رضا پاسبان رای ١٤٢٨

استاد محبوب دانشگاه علامه طباطبایی که سابقه شرکت قبلی در انتخابات هیأت مدیره را نیز داشته این بار هم در لیست تشکل های مطرحی همچون تشکل علمی قرار گرفته بود و این فرصت مغتنمی بود تا با در اختیار قراردادن تریبون به نامبرده امکان طرح دیدگاه های خود را در خصوص صنف بیان نماید. چهره بی آلایش و پوشش ساده استاد پاسبان و چهره و میمیک خوش روی وی در کنار رزومه قوی علمی در اذهان وکلای دادگستری جایگاه خاصی ایجاد کرده که نتیجه آن را در کسب رتبه پنجم بروز داده است.

٦ - حسین طالع رای ١٤٢٥

جناب طالع که سابقه حضور موفق در دوره پیشین هیأت مدیره را به عنوان عضو علی البدل اما فعال همچون یک عضو اصلی را دارد. فردی آرام، خندان و مبادی آداب است. وی که حمایت وکلای گیلانی مقیم تهران را نیز به عنوان یک پتانسیل قومی در اختیار داشته به اذعان کارمندان کانون وکلای مرکز، فردی منظم و دقیق به لحاظ حضور ساعتی بوده و این همه کافی بود تا این بار به عنوان عضو اصلی فرصت خدمت به جامعه وکالت را برای دو سال دیگر به دست آورد.

٧ - دکتر جعفر کوشا رای ١٣٩٨

استاد کوشا سالها در دانشگاه شهید بهشتی بوده و وکلا و قضات زیادی شاگرد وی بوده و هستند. به علاوه در واحد تهران مرکز که یکی از مهمترین واحدهای دانشگاه آزاد می باشد دیرزمانی مدیریت گروه حقوق را نیز بر عهده داشته است. ایشان قواعد بازی را نیک بلد است و البته تبلیغات جذاب در کنار رزومه قوی خود انجام داده است. حضور قبلی در هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری از یکسو و حمایت طیف شهید بهشتی و خیل عظیمی از وکلایی که پیشتر از دانشجویان استاد بوده از سوی دیگر از ایشان گزینه ای را مطرح میکند که به راحتی نمیتوان نام ایشان را نادیده گرفت. البته در انتخابات دوره بیست و نهم رتبه کسب شده استاد کوشا نسبت به انتخابات فعلی بهتر بوده ولی این باعث نشده تا به عنوان عضو اصلی ورود نکند و دو سال دیگر فرصت خدمت به صنف وکالت با اعتماد علاقه مندان و طرفداران به ایشان واگذار شده است.

٨ - نادر دیوسالار رای ١٣٤٧

استاد دیوسالار مردی باتجربه و به اصطلاح کانون دیده است. تجربه و خوشنامی دو مولفه تاثیرگذار در انتخابات صنفی است که جناب دیوسالار از آن بهره مند بوده و اتفاقا کانون وکلا نیاز به وکلایی دارد که با ارکان کانون به خوبی آشنا بوده و مهارت مدیریت این خانه صنفی  را تجربه کرده باشند که نامبرده از این ویژگی ها برخوردار است.

٩ - سیدمهدی حجتی رای ١٢٤٢

جناب دکتر حجتی فردی موفق در کار وکالت و به اذعان بسیاری از وکلای دادگستری یکی از فعالان خوشنام صنفی است. در انتخابات قبلی به رغم کسب آرای قابل توجهی با اختلاف نه چندان زیاد از ورود به هیأت مدیره باز ماند اما این باعث نشد تا از عرصه فعالیت صنفی دور بماند و همچنان پرتلاش به بیان دیدگاه های خود در قالب مقاله، مصاحبه و حضور در شورای تشکل ها (یکی از ارکان غیر رسمی ولی قابل اعتنای کانون وکلا) پرداخته است. وی علاوه بر سابقه تدریس در دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری ، حمایت وکلای مازندارنی را هم در یَد خود دارد و این موارد به علاوه مولفه تبلیغات باعث شد تا در دوره سی ام به عنوان عضو اصلی فرصت خدمت به جامعه وکلای دادگستری مرکز را پیدا نماید.

١٠ - دکتر منصور پورنوری رای ١٢١٧

حضور در واحد تهران مرکز به عنوان یکی از مهمترین واحدهای دانشگاهی در ساختار دانشگاه آزاد از یکسو و محبوبیت در میان دانشجویان برای این استاد آرام و مبادی آداب پیامدهای مثبتی را به دنبال داشته که در کنار رزومه قوی علمی بتواند فرصت خدمت به جامعه وکالت را پیدا کند. البته نباید از نظر دور داشت که استاد پورنوری حمایت قضات وکیل شده را نیز در توشه صنفی خود دارد که این خود به سابقه قضایی وی باز میگردد.

١١ - دکترمیترا ضرابی رای ١٢٠٩

استاد ضرابی دانشجویان زیادی را در موسسات علمی آزاد تهران برای آزمون وکالت و کارشناسی ارشد تربیت کرده است و این خود توانایی و ظرفیت بالایی برای کسب رای در سنجه انتخاباتی فراهم می کند. وی که سابقه حضور در هیأت مدیره به عنوان عضو علی البدل را داشته این بار به مدد کارنامه درخشان علمی و خوشنامی در سطح دانشگاه های محل تدریس و البته تبلیغات قابل توجه موفق به کسب رای اعتماد جامعه وکالت به عنوان عضو اصلی شده تا بتواند گام های مؤثرتری برای صنف بردارد.

١٢ - دکتر بهشید ارفع نیا رای ١٢٠٤

استاد آرام، خوشنام و مأخوذ به حیای دانشکده حقوق تهران مرکز که سابقه حضور در هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری تهران را دارد این بار نیز به مدد رزومه قوی خود در فعالیت های علمی و صنفی و بهره بردن از ظرفیت خوشنامی که مولفه قابل توجهی در صنف وکالت است توانست رای اعتماد شرکت کنندگان در انتخابات هیات مدیره کانون وکلای مرکز را به دست آورده تا به عنوان نفر آخر از اعضای اصلی به هیأت مدیره ورود و خدمتگزاری کند.

برآمد

در 17 اسفند 1396 در انتخابات سی امین دوره هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری تعداد 4040 رای به صندوق ها ریخته شد و از این میان دوازده منتخب اصلی به هیأت مدیره راه یافتند. به عنوان جمع بندی از تحلیل انتخاب شوندگان می توان گفت رزومه علمی، خوشنامی، سابقه خوب رفتاری و البته حمایت های قومی و تبلیغات علنی مانند پیامک های ارسالی و غیر علنی مانند ضیافت های خصوصی نامزدان جمع حاضر را رقم زده است. شاید بتوان گفت در این دوازده منتخب ترکیبی از علم و عمل دیده می شود و این یعنی آن بخش از بدنه وکالت که به هر دلیلی در انتخابات شرکت میکنند در بیرون از سالن رای به نحو دیگری صحبت و عمل میکنند و زمانی که وارد سالن اخذ رای شده و بر روی صندلی برای نگارش اسامی جلوس میکنند بجز برخی که وامدار رفاقت ها و قومیت ها و ضیافت ها هستند مابقی که اکثریت را تشکیل می دهند رزومه علمی، صنفی و خوش خلقی و اخلاق مداری را از لابلای خطوط ذهنی خود میگذرانند و این یعنی بلوغ انتخاباتی. اگر بنا باشد درسی از این انتخابات گرفته شود آن این است که جلسات سخنرانی سالن مرحوم جلالی نایینی و ضیافت های ناهار و شام و پیامک ها و هدایای تبلیغاتی همگی لازم است اما آنچه حرف نهایی را می زند رزومه قوی علمی و صنفی و راستگویی و صداقت و جسارت مودبانه در اعتلای جایگاه کانون وکلای دادگستری در نظام قضایی ایران است. ترکیب وارد شده به هیأت مدیره سی‌ام کانون وکلای دادگستری مرکز ترکیبی از عالمان عملگرا و عملگرایان علم‌محور است و کانون وکلا کمتر چنین چیدمان قابل توجهی را به خود دیده و این فرصت مغتنمی برای دو سال آینده خانه صنفی مان است.

نظر شما