شناسهٔ خبر: 11117552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی

سازمان فضایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه کاربرد سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره ای در بخش کشاورزی امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این تفاهم نامه که به امضای دکتر بهرامی؛ رئیس سازمان فضایی ایران و دکتر عبدالمهدی بخشنده؛ معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی رسید، دکتر بهرامی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم و استراتژیک کشور است و سازمان فضایی ایران با استفاده از فناوری فضایی و خدمات سنجش از دور آماده است به این بخش مهم یاری رساند.

به گفته وی مرکز سنجش از دور ایران یکی از 5 مرکز اولیه در دنیا بوده است که در سالهای 51 و 52 تأسیس شده و اکنون با تلاش همکاران سازمان فضایی به جایگاه مناسبی رسیده است که می تواند در بدست آوردن آمار دقیق از وضع تولید و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کمک شایانی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نماید.

دکتر بهرامی در ادامه با تاکید بر بلند مدت بودن فعالیت های فضایی افزود: کاربردهای فناوری فضایی بسیار گسترده، متنوع و حائز اهمیت است که بخش سنجش از دور در واقع قلب این فعالیت ها محسوب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوان با استفاده از ماهواره های سنجش از دور خدمات گسترده تری را به کشور ارائه نمود.

رئیس سازمان فضایی ایران، از راه اندازی مرکز داده این سازمان خبر داد و گفت: این مرکز می تواند در جمع آوری آمار دقیق و مقایسه داده ها اطلاعات مطمئنی را در اختیار قرار دهد که می توان بر اساس آن در تصمیم گیری و تصمیم سازی کلان و استراتژیک کشور تاثیر مثبت و به سزایی داشت.

دکتر بخشنده نیز در خصوص این تفاهم نامه گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه در مرحله اول سطح زیرکشت و پراکنش دو محصول استراتژیک گندم و جو را در سطح 6 شهرستان از 3 استان خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی تعیین نموده و بتوان منحنی رشد 10 محصول اصلی زراعی و 4 محصول باغی را در سطح 40 دشت کشور بدست آورد و در ادامه این روند را به تمامی دشت های کشور تعمیم داد.

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از روش های سنتی و استفاده از عملیات میدانی جهت آمارگیری ها بسیار زمانبر و پرهزینه است، امروزه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و سنجش از دور می توانیم با سرعت بالا و به صورت دقیق اطلاعاتمان را به روز کرد که این اطلاعات به روز و دقیق در ارتقاء و تداوم برنامه ریزی بسیار موثر و حائز اهمیت می باشد.

نظر شما