شناسهٔ خبر: 10993341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نتایج برجام را مردم تضمین خواهند کرد

محمدجواد ظریف می گوید: بدخواهان تلاش خواهند کرد در مسیر اجرای برجام مانع ایجاد کنند و فضای قبل از برجام را برگردانند.

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام را مردم به ثمر رساندند و نتایج برجام را مردم تقویت و تضمین خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما محمدجواد ظریف در همایش آثار حقوقی برجام و سرمایه گذاری داخلی و بین المللی افزود: اگر حضور هوشیارانه مردم در سال 92 نبود ، دنیا و کشورهای قدرتمند که هیچگاه سر سازگاری با کشور ما نداشتند به این واقعیت پی نمی بردند که تحریمها هرچه دردناکتر ، ظالمانه تر و ناعادلانه تر هم باشد توان خدشه وارد کردن به اراده مردم را نداشته است و نخواهد داشت.

وی گفت: ‌اگر به این واقعیت نمی رسیدند که ادامه تحریمها نمی‌تواند باعث جدایی مردم از مجموعه سیاسی کشور شود ، به پای مذاکره نمی آمدند.

ظریف افزود : ایران همواره پای میز مذاکره بوده است و تصمیم بر مذاکره نیز تصمیم دولت یازدهم نبود بلکه تصمیم جمهوری اسلامی و نظام بود .

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم گفت : ممکن است برخی از ما تفاوت نگرش و روش با دولت قبل داشته باشیم اما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده ایم ، آنچه باعث شد طرف مقابل بر سرمیز مذاکره بنشیند، ناامیدی از پروژه فشار و جدا کردن مردم از حاکمیت بود. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود : مردم باعث شدند که مذاکرات آغاز شود ،‌ ادامه پیدا کند و تیم مذاکره کننده نیز همواره دلگرم به حمایت جدی مردم بوده اند .

وی گفت: به لطف خدا، همین مردم باعث خواهند شد روش و منش تعامل سازنده و عزت مند با سراسر دنیا با قدرت و قاطعیت ادامه پیدا کند.

ظریف افزود: اگر ما چنین عمل کنیم جاده مه آلود کنونی به یک مسیر صاف و آفتابی تبدیل خواهد شد و من یقین دارم که می توانیم چنین کنیم . 

وی با بیان اینکه برجام برای ایجاد فرصت چه وظیفه و رسالتی برعهده ما می گذارد افزود : اگر شما به سوابق و شرایط قبل از مذاکرات در دولت تدبیر و امید توجه کنید خواهید دید که فضایی در جهان درباره ایران ایجاد شده بود که هر اقدام ناشایستی ضد ایران را توجیه پذیر می کرد و این موضوع در حوزه ها از جمله سیاسی و اقتصادی وجود داشت . 

وزیر امور خارجه در ادامه به صحبت های چندی پیش آقای اولاند رییس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و گفت : ما قبل از مذاکرات اخیر درباره زمان حمله به ایران صحبت می‌کردیم ، حمله به ملتی که حتما با مقاومت خود آن را به شکست می کشاند اما این حمله هزینه بالایی را تحمیل می کرد.

وی افزود : حال باید این سوال را مطرح کنیم که چه اتفاقی افتاده بود که کشورهای غربی به خود جرات می‌دادند که درباره اقدام نظامی ضد ایران فکر کنند ، چه اقدامی رخ داده بود که نقض اصل آمره حقوق بین‌الملل می‌توانست قابل توجیه باشد . 

وی ادامه داد : چه اقدامی رخ داده بود که بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی بسیار فراتر از مقررات و تحریم‌ های غیرعادلانه و ظالمانه از هرگونه تعامل با ایران امتناع می‌کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : در آن مقطع هرچه خزانه ‌داری آمریکا اطلاعیه صادر می‌کرد که معامله غذا و دارو با ایران ممنوعیت ندارد اما هیچ بانکی حاضر نبود برای معامله غذایی و دارویی برای ایران اعتبار باز کند.

ظریف افزود : پروژه خطرناک ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی در آن مقطع از سوی دشمنان با جدیت برضد ما دنبال می‌شد و این پروژه هرگونه همکاری، گفتگو و نزدیک شدن به ایران را هزینه دار کرده بود به نحوی که می‌گفتند کار با ایران هزینه حیثیتی دارد.

وی افزود : آن چه که برجام و فضای مذاکرات آن را شکست و این مردم قبل از مذاکره کنندگان آن را شکستند ، این است که اکنون گفتگو با ایران تبدیل به یک افتخار شده است و تماس و گفتگو با ایران نیاز به صف دارد و باید در صف مذاکرات بایستند و دیگر این‌گونه نیست که گفته شود که کار با ایران هزینه حیثیتی دارد و طرف‌های بین‌المللی بخواهند از آن فرار کنند.

ظریف گفت: شکستن چنین فضایی فقط کار یک دولت و چند مذاکره کننده نبود بلکه کار ملت ایران، کمک خدا، راهنمایی‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری، درایت ریاست جمهوری و تلاش مذاکره کنندگان بود و در واقع یک مجموعه این دستاورد را ایجاد کرد و توانست بدخواهان ایران را نگران کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بدخواهان تلاش خواهند کرد در مسیر اجرای برجام مانع ایجاد کنند و فضای قبل از برجام را برگردانند.

ظریف افزود : بدخواهان دست از نگرانی نکشیده اند و ما باید توجه کنیم که مجموعه موجود در غرب یک بدنه واحد و یک نظام منسجم نیست بلکه مجموعه ‌ای از دیدگاه‌ ها و منافع متفاوت و بعضا متناقض است. 

وی ادامه داد : البته گروه‌هایی از آنها حیات خود را در درگیری با ایران می‌بینند و کسانی که امروز نمی‌توانند بمباران مردم یمن را توجیه کنند دوست دارند این جنایات را در پس پرده ایران‌ هراسی بپوشانند. 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : کسانی که نمی‌توانند محاصره غزه و کشتار مردم لبنان و غزه را در جنگ 33 روزه و 22 روزه توجیه کنند دوست دارند که فضای ایران ‌هراسی هم‌چنان وجود داشته باشد تا به جای آنکه با آنها درباره شهرک‌سازی‌ها و جنایت‌های‌شان در عرصه بین‌المللی صحبت شود ، در هر جلسه‌ای از آنها درخواست شود که به ایران حمله نکنند. 

وی افزود : آن‌ها اکنون تلاش می‌کنند و تلاش خواهند کرد که فرصت از دست رفته را جبران و در مسیر اجرای برجام مانع ایجاد کنند و فضای قبل از برجام را برگردانند.

ظریف به سیاست‌های تنش‌آفرینانه عربستان سعودی در منطقه هم اشاره کرد و گفت : تنها توجیه و تفسیر علمی سیاست‌های بچه گانه یک دولت مانند دولت سعودی که بر اساس این سیاست‌ها بیش از آنکه دیگران را به خطر بیندازد به خودش ضربه می‌زند ، این است که می‌خواهد شرایط را به وضع قبلی برگرداند . 

وی افزود : اما چرا سعودی ها این سیاست را دنبال می کنند، برای اینکه این شرایط یک شرایط آرمانی و آرزویی برای این‌گونه کشورها بود و می خواهند فضای متشنج و تنش در منطقه ادامه پیدا کند تا بتوانند آن وضع و سیاست قدیمی را ادامه دهند.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه وظیفه و قاعده کاری ما این است که سیاسی و جناحی نباشیم افزود : همانطور که می دانید در اساسنامه وزارت امور خارجه اگر هر یک از ما به حزبی بپیوندیم نیاز نیست که استعفا بدهیم بلکه به صورت خودکار مستعفی شناخته می شویم و از گردونه خدمت در سیاست خارجی برکنار می شویم.

ظریف که در جمع وکلا سخنرانی می کرد گفت : شما وکلا هم که پیگیر اهداف قضایی و عدالت هستید حرکت‌تان در یک چارچوب غیرجناحی است و ما و شما وظیفه خدمت‌رسانی به موکلین‌مان را داریم که این موکلین مردم صرفه نظر از گرایش سیاسی و فکری شان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما باید برجام رابه واقعیتی برگشت ناپذیر تبدیل کنیم گفت : البته برجام این شرایط را ایجاد کرده است اما ایران نباید از برجام برای فراهم کردن یک بازار مصرف جدید استفاده کند چراکه بازار مصرف هیچ گاه پایبندی و پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری امکان بازگشت به شرایط گذشته را دارد افزود : اینکه به اقتصاد مقاومتی  روی آوردیم برای همین بود و در همین چارچوب تاکید داریم که باید سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند اجرایی شود. 

ظریف گفت : باید به تولید داخلی اتکا داشته باشیم و در چرخه تولید و توزیع بین‌المللی و جهانی قرار بگیریم ، به نحوی که بخشی از تولید دنیا وابسته به تولید ایران و بازار ایران باشد  و در امضای قراردادها و تعاملات بین‌المللی باید به این نکته توجه داشت و آن را مدنظر قرار داد.


نظر شما