شناسهٔ خبر: 10509395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مرکل: ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا راه درازی در پیش دارد

آنگلا مرکل اعلام کرد: ترکیه هنوز راه درازی را در پیش دارد تا بتواند به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآید.

صاحب‌خبر -

آنگلا مرکل اعلام کرد: ترکیه هنوز راه درازی را در پیش دارد تا بتواند به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری دوغان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ترکیه می‌تواند در طول 10 سال آینده عضو اتحادیه اروپا باشد، اعلام کرد: مذاکرات بدون انتها برای هر دو طرف ادامه دارد. فصل جدیدی در این روند باز شده است و ممکن است در آینده فصل‌های جدیدی نیز باز شود. راه درازی در پیش است. اما من این دیدارهای پی در پی را مثبت تلقی می‌کنم. هم چنین امیدوارم که در مساله قبرس شاهد پیشرفت در ماههای آتی باشیم.

وی اضافه کرد: چندان واقع گرایانه نیست که برای مساله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا یک چارچوب زمانی تعیین کنیم.

مرکل این اظهارات را در آستانه سفر احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه به آلمان بیان کرد.

وی با اشاره به سفر داووداوغلو به برلین اضافه کرد: دیدار این هفته مستقل از مساله حمله اخیر تروریستی در منطقه گردشگری استانبول و کشته شدن 10 شهرون آلمانی است. ما نباید بگذاریم که تروریستها برنامه کاری ما را برهم زنند. این دیدار پیش از این حمله تنظیم شده بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک مالی اتحادیه اروپا به ترکیه برای مدیریت پناهجویان گفت: این توافق یک شروع خوبی است. ما می‌خواهیم وضعیت پناهجویان را ساماندهی کنیم. ترکیه درهای خود را به روی 2.5 میلیون پناهجو باز کرده است که 900 هزار نفر از آنها کودکان هستند که باید از آموزش و تحصیل مناسبی برخوردار شوند. ترکیه تاکنون کمک‌های اندکی در این باره دریافت کرده است. هم چنین این مساله می‌تواند برای اروپا منافعی به همراه داشته باشد. اگر این افراد در ترکیه در شرایط خوبی قرار گیرند، در این صورت تمایلی برای ترک ترکیه نخواهند داشت. این شروع خوبی است و ما در آینده خواهیم دید که این روند به چه شکل پیش خواهد رفت. آلمان برای برقراری صلح در سوریه تلاش می‌کند تا مردم این کشور در نهایت بتوانند به کشور خود بازگردند.

مرکل ادامه داد: این پناهجویان نمی‌توانند برای همیشه در ترکیه زندگی کنند و باید به کشور خود بازگردند. این بهترین دستاورد برای آنها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هم چنین مسایلی مانند آزادی مطبوعات و کردها نیز از موضوعاتی است که در دیدار با داووداوغلو در دستور کار قرار گرفته است. ما از روند مذاکرات صلح میان دولت ترکیه و کردها در گذشته خشنود بودیم. ما همواره اعلام کردیم که اقدامات نظامی باید متناسب باشد. در این دیدار ما در این باره گفت‌و‌گو خواهیم کرد که از طریق کانالها و ابزار سیاسی چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم. اگر چه دولت ترکیه این حق را دارد که احتیاط لازم را در برابر اقدامات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اتخاذ کند اما باید به کردها یک فرصت معقول داده شود.

انتهای پیام

نظر شما