شناسهٔ خبر: 1047436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

نسخه پیچیده مالیات پزشکان

صاحب‌خبر -

آرمان- فاطمه غفاری: یکی از مهم‌ترین راه‌های عبور از اقتصاد نفتی در حال حاضر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و کاهش سهم نفت است اما بر اساس آمار‌های رسمی ٤٠‌درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهند، ٤٠‌درصد از پرداخت مالیات معافند و ٢٠‌درصد هم از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند و مالیات نمی‌دهند. به عبارتی تنها ٤٠‌درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهند و ٦٠‌درصد دیگر یا هنوز در تور مالیاتی نیستند یا به دلایل متعدد معاف شده‌اند. درمیان موضوع پرداخت مالیات جامعه پزشکی که شامل دندانپزشکان نیز می شود، در واقع، به دنبال مصوبه طرح الزام مطب ها به داشتن پایانه فروشگاهی، که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ماجرای فرارمالیاتی پزشکان، بیش از پیش برجسته شده است. عزت ا... گل علیزاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به محاسبه مالیات جامعه پزشکی، گفت: دوستان بیایند و شفاف بگویند چند درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است. طبق اطلاعات، قاطعانه می‌گویم که همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ ترین گروه‌ها در پرداخت مالیات هستند. وی در عین حال اظهارداشت: قطعا اقلیتی هم در جامعه پزشکی هستند که رانت اطلاعاتی و سیاسی داشته و یا بر اساس روابطی که با ممیزی‌های ادارات مالیاتی برقرار می‌کنند، قوانین را دور می‌زنند. اما، نباید رفتار این اقلیت را به پای اکثریت همکاران ما نوشت. سازمان نظام پزشکی دارای ۲۲۰ هزار عضو است که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر گروه پزشکی هستند و بقیه در سایر گروه‌ها قرار دارند.

بر اساس اعلام رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران از میان حدود ۲۰ هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود اما با توجه به رسیدگی‌های انجام شده برای عملکرد سال ۱۳۹۵ که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، بر اساس آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، این میانگین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است. محمدرضا نوری همچنین درباره ۵۰۰ پرونده پزشکان با درآمد بالا به ایسنا گفت: میانگین مالیات اعلام شده توسط پزشکان با درآمد بالا حدود ۱۷ میلیون تومان برای هر نفر بود؛ در حالی که مالیات واقعی آنها بالغ بر ۷۶ میلیون تومان تعیین و تشخیص داده شده است.

ضعف سیستم مالیاتی کشور

رئیس جامعه جراحان ایران و رئیس سابق سازمان نظام پزشکی گفت: فرار مالیاتی به هرجا بخورد به پزشکی نمی‌خورد و اگر چنین چیزی باشد نشانه ضعف سیستم مالیاتی کشور است که نمی‌تواند مالیات‌ها را دریافت کند. ایرج فاضل افزود: فکر می‌کنم پزشکان هم مانند بقیه افراد جامعه علاقه‌مند هستند که مالیات خودشان را پرداخت کنند اما باید این مالیات به صورت عادلانه و مانند میانگین کل مملکت باشد. وی گفت: اگر خبر دارند که فرار مالیاتی از سوی پزشکان وجود دارد این یک جرم است و کسانی که مسئول گرفتن مالیات هستند نباید این ادعا را داشته باشند چون به ضرر خود آنان است. رئیس جامعه جراحان ایران اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم خیلی از پزشکان بیش از حدی که مالیات برای آنها تعیین می‌شود مالیات را پرداخت می‌کنند و هیچ وقت هم فرار مالیات نداشته‌اند.وی اضافه کرد: نباید فرارمالیاتی را بدون مطالعه و کار کارشناسی به پزشکان نسبت داد، هیچ دلیل منطقی و عقلانی برای ارائه این توضیحات آنها وجود ندارد. معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نیز در واکنش به شایعاتی مبنی بر فرار مالیاتی بیش از 6 هزار میلیارد تومانی پزشکان گفت: این اعداد را قبول نداریم، کل درآمد مالیاتی کشور در سال 95 حدود چهار هزار میلیارد تومان است که در بخش حقوق و دستمزد، 20 درصد مالیات را پزشکان می‌پردازند. محمد جهانگیری اضافه کرد: کل درآمد مالیاتی از مشاغل آزاد که پزشکی یکی از آنهاست مگر چقدر می‌شود، در سال 1395 حدود چهار هزار میلیارد تومان کل درآمد مالیاتی بوده است، چطور می‌شود بگوییم که جمع مالیات جامعه پزشکی 6 هزار و 700 میلیارد تومان است. عضو کمیسیون تلفیق نیز گفته است: درآمد متوسط پزشکان متخصص در ماه حدود 40 میلیون، پزشکان عمومی 5 میلیون ودندانپزشکان 20 میلیون تومان است، مجموع درآمد پزشکان متخصص درسال 17 هزار و 280 میلیارد تومان، پزشکان عمومی 3 هزار و 600 میلیارد تومان و دندانپزشکان 8 هزار و 880 میلیارد تومان است. به گفته احمد امیرآبادی فراهانی،جمع مالیات پزشکان در سراسر کشور 7 هزار و 200 میلیارد تومان است که البته 30 درصد متخصصان در تهران هستند.البته برخی علیه پزشکان تبلیغات سوء انجام می دهند، در حالی که پزشکان هیچ اعتراضی ندارند که به نسبت درآمد خود مالیات پرداخت کنند. اعتراض پزشکان این است که چرا بنگاه داران اقتصادی مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و پزشک باید مالیات بیشتری پرداخت کند، لذا اگر مالیات عادلانه وصول شود، پزشکان اعتراضی ندارند.

نظر شما