شناسهٔ خبر: 10446105 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پایان یک برنامه در شبکه دو سیما

نوام چامسکی نظریه پرداز آمریکایی با «جیوگی» گفتگو می‌کند

کارگردان و مجری برنامه «جیوگی» با دعوت مکتوب و مجازی از چامسکی نظریه پرداز آمریکایی با او به عنوان آخرین مهمان این برنامه که از شبکه دو سیما پخش می شود، گفتگو می کند.

صاحب‌خبر -

میلاد دخانچی کارگردان و مجری برنامه «جیوگی» درباره آخرین قسمت از این برنامه و علت دعوت از چامسکی زبان شناس و نظریه پرداز به خبرنگار مهر گفت: دلیل این گفتگو نگاه کلی چامسکی در زمینه اقتصاد و موضوع برنامه این هفته «جیوگی» است که به دولت نفتی- دولت مردمی می پردازد.

وی ادامه داد: برای اولین بار است که نوام چامکسی دعوت یک برنامه ساز تلویوزیون ایران را برای شرکت در یک گفتگوی ۳۰ دقیقه ای قبول کرده است. چامسکی علت قبول دعوت شبکه دو سیما را ضد استعمار بودن برنامه «جیوگی» و طرح مواضع ادوارد سعید و فرانتس فانون و تلاش صادقانه این برنامه برای ایجاد گفتگو بین اقشار مختلف مردم ایران عنوان کرده است.

به گفته دخانچی، در این گفتگو چامکسی علاوه بر مسایل مربوط به موضوع برنامه درباره سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه، ماجراجویی های عربستان در منطقه و مذاکرات هسته ای اظهار نظر کرده است.

مجری «جیوگی» با اشاره به ارجاعاتی از کتاب «نفحات نفت» رضا امیرخانی در طی گفتگو با چامسکی توضیح داد: رضا امیرخانی اولین مهمان «جیوگی» بود و کتاب او درباره نفت مدخلی شد برای ورود ما به بحث دولت نفتی و  ترسیم جامعه ای که در آن سیالیت و خلاقیت و تغییر وضع موجود با رویکرد انقلاب اسلامی مدنظر است. البته آنارشیست بودن چامسکی و بحث وی با امیرخانی نیز به جذابیت مواجه کردن این دو نفر کمک کرده است.

وی در پایان درباره ایده این برنامه که شنبه ۲۶ دی آخرین قسمت آن روی آنتن می رود، یادآور شد: ایده این برنامه تلویزیونی از تز دکتری من با موضوع فرهنگ عمومی استنتاج شده است.

«جیوگی» تاکنون طیف های مختلف فکری و فرهنگی را به عنوان مهمان به برنامه دعوت کرده و به گفتگو درباره مسایل مختلف فرهنگی پرداخته است.

میلاد دخانچی پیش از این ساخت برنامه تلویزیونی «دلینک»، «گره» و ۵ مستند بلند را بر عهده داشته است.

نظر شما