شناسهٔ خبر: 9946534 - سرویس اجتماعی
منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» بررسی می‌کند

نقش بنزین وارداتی در تشدید آلودگی هوا

صاحب‌خبر -

 گروه اجتماعی-سوسن نوری:  به دنبال تشدید آلودگی هوا در پایتخت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به بنزین وارداتی که به تاکید سازمان حفاظت از محیط زیست با هدف کاهش این معضل وارد کشور شد، واکنش نشان دادند.

عوامل مختلفی در آلودگی هوا موثرند که یکی از آنها نوع بنزینی است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بر این اساس اواخر مهرماه سال گذشته در جلسه کمیسیون اصل90 مجلس، سازمان حفاظت از محیط زیست در گزارشی تفصیلی ادعایی را مبنی بر آلودگی هوا در کلانشهرها به دلیل آلوده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها مطرح کرد. در این جلسه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گزارش جامعی از اقدام‌های این نهاد در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه داد و از فعال‌تر شدن کمیته ملی آلودگی هوا خبر داد. معصومه ابتکار واردات بنزین یورو4 را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و اعلام کرد که روزهای هوای پاک در تهران 8روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم تهران در سال 153روز است که بیانگر افزایش تعداد روزهای هوای پاک در پایتخت است. طبق اظهارات این مقام مسئول بنزین موجود در بنزن‌های وارداتی یورو4، زیر یک درصد است و همین موضوع موجب افزایش روزهای هوای پاک در تهران و شهرهای صنعتی شده است.  بیشتر از یک سال از صحبت‌های این مقام مسئول گذشته و حالا نمایندگان خانه ملت در کمیسیون‌های مختلف با تشدید آلودگی هوا، بنزین‌های وارداتی را عامل این اتفاق می‌دانند. به عنوان مثال، دیروز عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ابتکار را خطاب قرار داده و گفته است چرا بنزین‌های وارداتی دوای درد آلودگی هوای تهران نشد؟ سیدباقر حسینی می‌گوید: زمانی ادعا شد بنزین تولید داخل آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، اما باید از مسئولان محیط زیست پرسید چرا این بنزین‌ها، مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل نکرد؟
به گفته وی، بنزین وارداتی هم نتوانسته است تأثیر مثبتی بر کنترل آلودگی هوا داشته باشد و تنها بهانه‌ای برای هجمه به مخالفان بود و در طرح این ادعا، اخلاق و تقوای الهی را رعایت نکردند زیرا هم‌اکنون شاهد هستیم با وجود استفاده از بنزین وارداتی همچنان آلودگی هوا وجود دارد.

  استانداردسازی خودروها و موتورسیکلت‌ها
اگرچه نوع بنزین مورد استفاده یکی از عوامل تشدید آلودگی هواست و هر چقدر هم کیفیت بنزین خوب شود اما در عمل نتیجه تأثیرگذاری نخواهد داشت زیرا تا وقتی که بیش از ۱۰درصد از خودروهای و ۹۰درصد موتورسیکلت‌های تهران کاربراتوری هستند نمی‌توانیم پایتخت را با آسمانی آبی ببینیم، اما با این حال نمایندگان مجلس این موضوع را در شرایط فعلی به عنوان مهمترین علت بروز این مشکل می‌دانند زیرا از سوی دیگر، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز اعلام کرده است بنزین‌های وارداتی اگر سالم بود و تأثیری بر کاهش آلودگی هوا داشت حالا مدارس تهران 3روز تعطیل نمی‌شد و 13روز هوای آلوده در تهران نداشتیم.  حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی توضیح می‌دهد: این وضعیت نشان می‌دهد برنامه‌ریزی وجود نداشته است و بنزین‌هایی که در گزارش‌های خود مدام به آنها تأکید می‌کنند نتوانسته کاری انجام دهد.
اظهارات نمایندگان مجلس در حالی است که با همه کش و قوس‌ها فراوان درباره ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر آلودگی هوا در کلانشهرها به دلیل آلوده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، در نهایت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس، گزارش بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را مورد بررسی قرار داد. داود محمدی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس در این‌باره به «حمایت» گفت: نتیجه حاصل از جلسه نهایی این کمیسیون در خصوص بررسی وضعیت آلایندگی بنزین ریفورمیت تولیدی صنایع پتروشیمی این بود که تاثیرگذاری بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت که موجب آلودگی هوای تهران و افزایش بروز سرطان در افراد شده فاقد مستندات و پشتوانه‌های علمی است.  اما با همه این اظهارات و اتفاق‌ها، روز گذشته، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از تذکر نمایندگان مجلس به رییس‌جمهوری به دلیل ادامه آلودگی هوا و کم‌کاری سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خبر داد و افزود: سیاسی‌کاری‌های مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست اجازه نمی‌دهد به فکر مشکلات مردم باشند.   توضیح حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی درباره سیاسی کاری مسئولان این سازمان هم این بود که ابتکار مطرح کرده است این بنزین که در دولت قبل تولید شده، آلوده و باعث تشدید آلودگی هوا شده است. به اعتقاد وی، تمام تلاش آنها این بود که دولت قبل را مقصر آلودگی هوا نشان دهند اما با این کارها مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود. اما از آنجایی که سلامتی مردم از هر موضوع و سیاستی مهمتر است از این‌رو، اظهارات و عقاید مسئولان و نمایندگان در گذشته و حال هرچه که بوده و هست باید به رفع مشکلات آلودگی هوا ختم شود نه اینکه به دنبال مقصر یا مقصران گشت.  از همه اینها که بگذریم به نظر می‌رسد باید نگاه‌ها را هم نسبت به چنین معضلات بزرگی وسیع‌تر کرد زیرا یک کارشناس مدیریت شهری به تازگی اعلام کرده است که آلودگی هوا برای پایتخت هزینه ۶.۵هزار میلیارد تومانی به دنبال دارد. سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌ها در مدیریت آلودگی هوا، می‌گوید: بر اساس پژوهش محققان دانشگاه تهران سهم هزینه خارجی چهار آلاینده CO، SO۲، NOx و PM در شهر تهران، در سال۹۰ به تولید ناخالص داخلی ایران و تهران به ترتیب ۰.۱۸ و ۰.۷۱درصد است. نتایج نشان می‌دهد که هزینه‌های خارجی ناشی از آلودگی این چهار آلاینده برای کلانشهر تهران در این سال مبلغی بالغ بر ۱۸.۰۶هزار میلیارد ریال بوده است که البته این عدد با توجه به قیمت‌های سال۸۱ به‌دست آمده است که براساس واقعی‌سازی به روش نرخ تورم ۶۶.۷۴هزار میلیارد ریال برآورد شده است.