صاحبخبر - به گزارش حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل «عصائب اهل الحق» گفت: «هیچ راهحل و امنیت واقعیای جز از مسیر حمایت از دولت وجود ندارد».
وی پرسید: «آیا سلاح آمریکایی که المهندس و سلیمانی را به شهادت رساند، سلاح مجاز است؟ آیا سلاحی که فرزندان ما از نیروهای حشد را در مرزهای سوریه هدف قرار داد، قانونی است؟ آیا سلاحی که تاسیسات غیرنظامی و فرودگاه غیرنظامی را هدف گرفت و غیرنظامیان را کشت و آیا سلاح ترکیه که وارد مرزهای ما شده و پایگاه نظامی در خاک عراق دارد، مشروع است؟»
وی تاکید کرد همه ادیان آسمانی و قوانین بینالمللی حق مقاومت مسلحانه ملتها در برابر اشغال را به رسمیت میشناسند و یادآور شد عراق در سال ۲۰۰۳ اشغال شد و مقاومت با سلاح، اشغالگران را وادار به عقبنشینی کرد.
الخزعلی افزود: «سلاح مقاومت هرگز علیه نهادهای دولتی بهکار نرفته و در سال ۲۰۱۴ نیز برای مقابله با داعش و آزادسازی کشور استفاده شد.»
وی هشدار داد: «تا وقتی اشغال وجود دارد، سلاح مقاومت مشروع است و اگر برخی نیروهای خارجی را نیروهای صلح میدانند یا تصمیم پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی را به رسمیت نمیشناسند، مشکل از خودشان است.»
وی تصریح کرد مقاومت به سلاحی موقت، پشتیبان و در خدمت مشروعیت دولت باور دارد و وضعیت مقاومت استثنایی اما کاملا مشروع و موقتی است.
الخزعلی همچنین با تاکید بر حق مشروع مقاومت علیه اشغال آمریکا، ضربالاجل تحمیلی ترامپ به نخستوزیر عراق را رد کرد و گفت واشنگتن میخواهد دولت و ارتش عراق را در گرو خود نگه دارد.
وی ادامه داد که از نگاه برخی کشورهای خلیج فارس و اسرائیل، وجود این سلاح به معنای شکست طرحهای تجزیه عراق و تضعیف روند سیاسی است و بر ضرورت همبستگی ملی و تصمیمگیری کاملا عراقی برای ساختن عراق قوی تاکید کرد.
حاج عبدالقادر کربلایی، معاون نظامی حرکت النجباء نیز در این باره گفت: «بیاعتنایی آمریکا به توافق ادعایی خروج نیروها، اصرار بر ماندن، و دخالتهای آشکار - از جمله تسلیح و آموزش گروههای جداییطلب و تروریستی - نقض حاکمیت عراق و اشغالی آشکار است که باید با همه راههای مشروع مقاومت پایان یابد.»
کربلایی در ادامه مقاومت را حقی مشروع و برخاسته از عزت و کرامت ملت عراق دانست.
کتائب حزبالله نیز اعلام کرد هرگونه تفاهم درباره انحصار سلاح با دولت تنها پس از خروج همه نیروهای اشغالگر، ناتو و ارتش ترکیه ممکن است.
این گروه تاکید کرد که امانت سلاح برای دفاع از مردم، سرزمین و مقدسات است و بدون تحقق حاکمیت و امنیت، سلب آن پذیرفتنی نیست.
به گفته کتائب، مطابق دیدگاه مراجع دینی، تحقق حاکمیت و کنترل امنیت پیششرط گفتوگو درباره انحصار سلاح است و تا آن زمان، مقاومت حق است و سلاح آن با لزوم اطمینان از امنیت مردم و مقدسات در برابر تهدیدها در دست مجاهدان باقی میماند.
انتهای پیام/
∎