استاندار تهران با هشدار درباره سهم بالای خودروهای شخصی در حمل ونقل استان، این وضعیت را عامل اصلی مصرف فراوان سوخت، آلودگی هوا و اتلاف وقت شهروندان دانست و بر لزوم توسعه سریع و همه جانبه حمل ونقل ریلی به عنوان راهکاری منطقی و کم هزینه تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز، محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست شهرداران استان گفت: تهران دیگر ظرفیتی برای «کار جزیره ای» ندارد و حل مشکلات حمل ونقل مستلزم ایجاد یک نظام مدیریت منسجم استانی است. وی با اشاره به روزانه حدود یک و نیم میلیون تردد میان تهران و شهرهای اطراف، افزود: بخش بزرگی از نابسامانی ها نتیجه اقدام مستقل شهرها و دستگاه هاست و این روند باید اصلاح شود.
استاندار تهران «اصلاح نظام حکمرانی» را نخستین گام ضروری در مسیر ساماندهی حمل ونقل عنوان کرد و اعلام کرد: با ابلاغ دولت، شرکت حمل ونقل ریلی استان تهران با مشارکت شهرداری ها تشکیل می شود. این شرکت با ترکیب مالکیت ۴۹ درصد دولتی و ۵۱ درصد بخش غیردولتی – عمدتاً شهرداری ها – فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
معتمدیان از شهرداران خواست مصوبات لازم را در شوراهای شهر برای حضور در این شرکت تصویب کنند و در ادامه به پروژه های ریلی استان از جمله توسعه خطوط قطار شهری که از ۱۲ شهرستان عبور می کند اشاره کرد. به گفته وی، پروژه های نیمه تمام نظیر ایستگاه ها و سکوها در حال تکمیل است و تا دهه فجر نتایج ملموسی ارائه خواهد شد.
وی اضافه کرد: اقدامات کوتاه مدت مانند افزایش واگن ها و تعمیرات ناوگان نیز در دستور کار است. در حالی که ۷۴ درصد حمل ونقل استان با خودروهای شخصی انجام می شود، توسعه حمل ونقل ریلی هزینه ای به مراتب کمتر از احداث مترو دارد؛ هر کیلومتر مترو حدود پنج هزار میلیارد تومان، اما هر کیلومتر مسیر ریلی حداکثر صد میلیارد تومان هزینه دارد.