شناسهٔ خبر: 76379955 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل انجمن کشتیرانی در پاسخ به ایرنا اعلام‌کرد:

آمادگی کامل بخش خصوصی برای پشتیبانی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: بخش خصوصی برای پشتیبانی کامل از فعالیت‌های لجستیکی با تکمیل کریدور شمال- جنوب آمادگی کامل دارد.

صاحب‌خبر -

مسعود پل‌مه امروز (شنبه) در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به این منظور همه زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و منابع انسانی در حوزه بخش خصوصی از جامعیت لازم برخوردار است.

وی بیان داشت: اکنون حلقه مفقوده در این کریدور، ارتباط سخت‌افزاری ریلی در مسیرهای رشت- آستارا و زاهدان- چابهار است که مطابق وعده‌های داده شده خط ریلی زاهدان- چابهار تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

پل‌مه ادامه داد: همچنین با توجه به توافق ایران و روسیه، اتصال ریلی رشت- آستارا طی ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد و مدت زمان اجرای دو سال برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس پنجمین همایش بین‌المللی توسعه دریا محور حکمرانی و سرمایه‌گذاری در ادامه با اشاره به فعال شدن مکانیسم ماشه اظهار داشت: اسنپ بک فقط یک عبارت تحریمی بود که پس از چند سال به ادبیات تحریم‌ها بازگشت و در حد فاصل دو تحریم گذشته محدودیت‌های فعالیت‌های کشتیرانی ایران تشدید نشد.

وی ادامه داد: با وجود این، تحریم‌ها منجر به افزایش هزینه‌های ما شده و مدت زمان دستیابی به اهداف برنامه‌های ما را افزایش داده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: تحریم‌ها مانع اصلی فعالیت‌های ما نیست اما گلوگاه‌هایی را به وجود آورده است که شرایط نامساعد اقتصادی ما را تشدید می‌کند؛ با این حال از تجارب خوبی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها برخوردار هستیم.

سهم ۲ تا ۸ درصدی دریا در اقتصاد ملی

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران خاطرنشان کرد: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای تردد ندارد و مطابق تجاربی که به‌دست آورده، کالاها را در زمان بندی مشخص به مقاصد مد نظر می‌رساند.

وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل بی‌توجهی به امر خطیر دریا در سنوات گذشته، سهم این رشته صنعت در تولید ناخالص داخلی اندک است و به صورت غیر رسمی سهم آن بین ۲ تا هشت درصد عنوان می‌شود.

پل‌مه با اشاره به سهم متوسط ۲۶ درصدی اقتصاد دریا در درآمدهای ملی کشورها، یادآور شد: سهم وزارت راه و شهرسازی از تولید ناخالص داخلی ۴۵ درصد عنوان می‌شود که دست‌کم ۲۰ درصد آن مربوط به بخش دریا است.

وی تاکید کرد: از نظر ما دریا فرصتی بی‌نظیر و موهبت الهی است و فعالان بخش خصوصی این عرصه در ایران تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت‌هایشان متوجه کشورمان است و مابقی در ارتباط با سایر کشورها انجام می‌شود.

این مقام صنفی تصریح کرد: ‌دریا مزیت لازم را برای ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری در فعالیت‌ها ایجاد می‌کند و در این زمینه با ابلاغ سیاست‌های کلی دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، شاهد پوست‌اندازی در دولت در راستای تصمیم سازی و برنامه ریزی حداکثری در این حوزه خواهیم بود.

شایان ذکر است در این نشست از پوستر پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری رونمایی شد.

آمادگی کامل بخش خصوصی برای پشتیبانی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب

به گزارش ایرنا، پنجمین نمایش ملی و نمایشگاه جانبی توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری، بزرگترین گردهمایی سالانه مدیران، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و فعالان صنایع دریایی و بندری کشور در بخش خصوصی است. این رویداد بستری برای تبادل دانش معرفی فناوری‌ها و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، بنادر، لجستیک و توسعه منطقه ساحلی فراهم می‌آورد.

چشم انداز دریا محور، رقابت‌های منطقه‌ای، امنیت دریایی، تاب آوری اقتصادی، زنجیره تامین جهانی- رویکردهای نو، سرمایه‌گذاری انسانی توانمند، نظام‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش اقتصاد آبی، محورهای کلیدی این رویداد هستند.