شناسهٔ خبر: 76359915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت صنایع چهارمحال و بختیاری از طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی و دانشگاهی

شهرکرد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع این استان آمادگی دارند تا از طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی، دانشگاهی و سایر پژوهش‌های کاربردی، به ویژه در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، حمایت مالی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش‌ ایرنا، ملک‌محمد قربان‌پور روز پنجشنبه در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: حمایت صنایع از طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی، دانشگاهی و سایر پژوهش‌های کاربردی مشروط به کاربردی بودن طرح‌ها و ارتباط موضوعی آن‌ها با فعالیت واحدهای صنعتی است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های پژوهشی استان اظهار داشت: مراکز وابسته به دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب، بستر لازم برای انجام و توسعه فعالیت‌های پژوهشی را فراهم کرده‌اند.

قربان‌پور افزود: در حوزه‌های خاصی از جمله هوش مصنوعی، صنایع غذایی و تبدیلی و همچنین صنعت فولاد، ظرفیت بالایی برای جذب حامی مالی وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال‌ و بختیاری گفت: پارک علم و فناوری، دانشگاه شهرکرد، آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان استان باید نسبت به شناسایی طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، اقدام و فضایی فراهم کنند تا این دانش‌آموزان نخبه در کنار شرکت‌های مستقر در پارک و واحدهای صنعتی قرار گیرند.

وی با اشاره به مشکلات مالی خانواده‌های دانش‌آموزان پژوهش‌گر برای تامین امکانات ملزومات مورد نیاز افزود: حمایت از این دانش‌آموزان برای بسیاری از خانواده‌ها خارج از توان مالی است؛ از این رو با هدایت حمایت‌های صنایع به سمت پژوهش‌های دانش‌آموزی به ویژه پس از اتمام نهضت عدالت آموزشی، می‌توان زمینه شکوفایی و رشد هرچه بیشتر استعدادها را فراهم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ضروری است تجهیزات و امکانات آموزشی با توجه به ضریب محرومیت و میزان کمتر توسعه یافتگی مناطق به صورت عادلانه در مدارس توزیع شود.

وی با تاکید بر واگذاری زمین مورد نیاز به دانشگاه فرهنگیان افزود: از محل مسئولیت اجتماعی نفت ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی شده است که به دلیل نبود زمین و نگرفتن ماده ۲۳ امکان توزیع این اعتبار وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان و نسل جوان گفت: لازم است آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی با دقت بیشتری شناسایی و بررسی شود.

یحیی رمضانی افزود: تراز عدالت آموزشی در استان بیشتر به 2 شهرستان شهرکرد و بروجن محدود شده است، در حالی که باید در ۱۰ شهرستان دیگر استان باید تفاوت‌ها کاهش یابد و شرایط به نقطه مطلوب برسد.

وی با تاکید براینکه مسائل تربیتی، پرورشی و آموزشی به عنوان ۲ بال مکمل باید در کنار یکدیگر دیده شود گفت: شاخص‌هایی مانند نمرات تحصیلی، وضعیت کمی دانش‌آموزان و معلمان و همچنین مولفه‌های کیفی آموزش باید به صورت واقعی و دقیق مورد سنجش قرار گیرد تا مسائل و چالش‌های این حوزه‌ به درستی شناسایی شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: باتوجه به وضعیت جمعیتی استان ضروری است در جلسه‌های شورای آموزش و پرورش ابعاد کیفی و کمی آموزش، سطح سواد دانش‌آموزان و وضعیت فرهنگیان به طور جامع مورد بررسی قرار گیرد.

تحصیل ۱۶ درصد دانش‌آموزان چهارمحال وبختیاری در مدارس شبانه‌روزی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت مدارس شبانه‌روزی متوسطه دوم استان، گفت: در زمان حاضر ۲۸ مدرسه شبانه‌روزی متوسطه دوم در ۱۱ منطقه آموزشی استان فعال است.

عبدالرضا خسروی افزود: جمعیت دانش‌آموزی این مدرسه‌ها سه هزار و ۹۶۳ نفر است که ۱۶ درصد از کل دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر میزان جذب دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی متوسطه دوم در مناطق محروم استان افزایش یافته است اظهار داشت: تجهیز و به روزرسانی خوابگاه‌های دانش‌آموزی این مدارس،به ویژه در مناطق کم برخوردار و عشایری یک ضرورت جدی به شمار می‌رود.

خسروی در ادامه با اشاره به وضعیت هنرستان‌های استان گفت: در سال تحصیلی جاری ۶ هزار و ۷۸ هنرجو در هنرستان‌های چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند که ۴۱ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی افزود: در استان ۱۷ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فعال است که با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستند.

راه‌اندازی «خانه المپیاد» و درخشش دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری در جشنواره خوارزمی

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی خانه المپیاد در استان خبر داد و گفت: با شناسایی هدفمند استعدادهای دانش‌آموزی و حمایت صنایع از پژوهش‌سراها، امسال برای کسب 10 مدال در جشنواره جوان خوارزمی هدف‌گذاری شده است.

احسان طاهری افزود: ایده راه‌اندازی خانه المپیاد از سال گذشته شکل گرفت و به صورت مجازی در مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) استان اجرایی شد؛ موضوعی که خلاء آن در استان به شدت احساس می‌شد.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با استان‌های دیگر و طراحی آزمون‌های تخصصی مشخص می‌شود هر دانش‌آموز در کدام رشته المپیادی ظرفیت رقابت دارد و در صورت اختصاص یک مکان فیزیکی مشخص و تجهیز آن با همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان دانش‌آموزان مستعد را به صورت متمرکز برای حضور در المپیادهای ملی و بین‌المللی شناسایی و آماده‌سازی کرد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان با اشاره به موفقیت‌های اخیر در جشنواره جوان خوارزمی گفت: طی ۲ سال گذشته به صورت تخصصی در این جشنواره حضور داشته‌ایم و امسال موفق به کسب سه مدال کشوری شده‌ایم.

طاهری خاطرنشان کرد: در بسیاری از استان‌ها، صنایع از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حمایت می‌کنند و این پشتیبانی نقش مهمی در درخشش اختراعات و طرح‌های پژوهشی با رویکرد صنعتی دارد؛ اگر صنایع استان نیز از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حمایت کنند، بدون تردید می‌توان تعداد مقام‌های برتر کشوری را افزایش داد.

وی با بیان اینکه کسب مدال‌های بیشتر نیازمند پشتیبانی مالی است، تاکید کرد: دانش‌آموزان پژوهشگر استان که طی چهار سال گذشته در جشنواره خوارزمی موفق به کسب مقام شده‌اند، با حمایت ادارات آموزش و پرورش، سمپاد، هلال احمر و علوم پزشکی همراه بوده‌اند، اما ادامه این مسیر با توجه به شرایط اقتصادی برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار است.

طاهری گفت: با جلب حمایت بخش خصوصی و صنایع استان، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال تعداد مدال‌های کسب شده در جشنواره جوان خوارزمی را به ۱۰ مدال افزایش دهیم که این امر علاوه بر شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزی، به توسعه پژوهش‌های کاربردی و پیوند علم با صنعت در استان منجر خواهد شد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان چهارمحال و بختیاری با اشاره به کسب مقام‌های برتر علمی توسط دانش‌آموزان سمپاد، گفت: ۲۸ سال از سوی دانش‌آموزان مدارس سمپاد استان رتبه‌ای کسب نشده بود اما سال گذشته یک نفر و امسال نیز سه مدال نقره و شایسته تقدیر از سوی دانش‌آموزان‌ استان در جشنواره جوان خوارزمی کسب شد.

وی کسب رتبه اول کشوری در پویش اثرگذاری به وقت میهن، رتبه دوم کشور در جشنواره جوان خوارزمی، یک رتبه اول و ۲ رتبه سوم کشوری در کنگره سراسری قرآن کریم، رتبه اول کشوری در میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان در کنگره سراسری قرآن و کسب پنج رتبه برتر کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی را از جمله موفقیت‌های دانش‌آموزان مدارس سمپاد عنوان کرد.

وی یادآور شد: ۴۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس سمپاد استان در کنگره‌ سراسری قرآن شرکت داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری از تدوین و رونمایی از برنامه عملیاتی ارتقای کیفیت آموزشی در استان خبر داد.

بهمن خدادادی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت در فضاهای آموزشی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم و محوری‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: حمایت‌ها و اقدامات خوبی در راستای تحقق نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی محقق شده است.

به گفته وی، برنامه عملیاتی ارتقای کیفیت آموزشی نیز تدوین و به عنوان محوری‌ترین برنامه آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است و در نشست آتی شورا آموزش و پرورش رونمایی می‌شود.

خدادادی با اشاره به آمادگی فرمانداران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها برای اجرای پویش «به ساز مدرسه، بساز مدرسه»، بیان کرد: از شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها انتظار می‌رود اهتمام لازم را در این خصوص داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به ظرفیت‌های خوب شهرستان‌ها در اجرای پویش ملی به ساز مدرسه، بساز مدرسه، افزود: انتظار می‌رود از ظرفیت خیران، فعالان اجتماعی، تشکل‌های خیری و مردمی برای عملیاتی شدن این پویش استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در این جلسه از علی‌ فتاح‌پور به دلیل کسب مدال نقره در المپیاد علمی کشوری در رشته ریاضی، سید محمد طاها موسوی کسب مدال برنز المپیاد علمی کشوری در رشته نانو، سیده یسنا حسینی به دلیل کسب مدال نقره جشنواره جوان خوارزمی، سپینود کارگران به دلیل کسب مدال نقره جشنواره جوان خوارزمی، پدرام ربیعی کسب مقام شایسته تقدیر در جشنواره جوان خوارزمی، دانیال رحمانی برنده جایزه البرز و محمدامین غلامی و احمدرضا کریمیان دارندگان مدال برنز المپیاد بین‌المللی هندسه دانش‌آموزان برتر علمی تجلیل شد.