به گزارش ایرنا، اقبال خانی روز سهشنبه در بازدید از مراکز جامع سنجش شهرستان قروه اظهار کرد: از آغاز اجرای برنامه سنجش(اول مهرماه ۱۴۰۴) تاکنون ۶ هزار و ۶۱۸ نوآموز در مراکز جامع سنجش استان نوبت گیری کرده اند.
وی افزود: در این مدت نیز ۷۲۳ دانش آموز دوره ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش استان ارجاع شدند که با توجه به آمار ۱۴ درصدی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری به نسبت کل جمعیت دانش آموزی آمار پایینی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: مدیران و معلمان مدارس ابتدایی میتوانند دانشآموزان مشکوک به اختلال یادگیری را از طریق سامانه سیدا به مراکز جامع سنجش ارجاع دهند تا این دانشآموزان ارزیابی و سنجش تخصصی، برنامهریزی آموزشی ویژه، خدمات توانبخشی تخصصی و مداخلات به هنگام رشدی و تربیتی را در این مراکز تخصصی دریافت کنند.
به گفته وی شناسایی زودهنگام و ارجاع به موقع دانشآموزان دارای اختلال یادگیری نقش تعیینکنندهای در موفقیت تحصیلی و تربیتی آنان دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: دانش آموزان پایه های اول تا سوم دوره ابتدایی مدارس عادی، با وجود داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روان شناختی مشکل داشته باشند، برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
وی تاکید کرد:با تشخیص به موقع مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می دهد، به نتایج خوبی دست یافت.
خانی یادآور شد: مدیران مدارس ابتدایی (عادی) دانش آموزان واجد شرایط را از طریق سامانه سیدا به مراکز تحت پوشش شهرستان، ناحیه و منطقه ارجاع می دهند و بعد از نوبت گیری به مراکز جامع هدایت می شوند و کارهای آموزش، توان بخشی و اختلالات انجام می شود.