شناسهٔ خبر: 76241917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

جذابیت کریدور شرق - غرب برای چین/ مسیر رشت–آستارا پیشران تحول کشتیرانی خزر

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کریدور ریلی شرق - غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل می کند، به لحاظ اقتصادی و زمانی برای چینی ها با اهمیت و جذاب است و به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند.

صاحب‌خبر - جذابیت کریدور شرق - غرب برای چین/ مسیر رشت–آستارا پیشران تحول کشتیرانی خزر
تین نیوز |

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کریدور ریلی شرق - غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل می کند، به لحاظ اقتصادی و زمانی برای چینی ها با اهمیت و جذاب است و به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، از چین به سمت اتحادیه اروپا سه کریدور حمل و نقل وجود دارد؛ کریدور نخست، کریدور شمالی است که از مغولستان و روسیه عبور می کند؛ کریدور دوم، کریدور میانی است که با عبور از قزاقستان به دو شاخه تقسیم می شود؛ شاخه ریلی به سمت روسیه و شاخه دریایی و حمل و نقل ترکیبی که از دریای خزر به سمت جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه ادامه می یابد. اما کریدور سوم که به کریدور جنوبی شهرت دارد و تاکنون تعطیل بود، از مسیر ایران عبور می کند؛ این کریدور قدمتی ۲ هزار ساله معادل قدمت جاده ابریشم دارد که ظرفیت ریلی آن در کشورمان کاملا فراهم است.

در این راستا در هفته های اخیر توافق شش جانبه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان با محوریت توسعه کریدور شرق به غرب از مسیر ایران در شهر استانبول ترکیه به امضا رسید؛ این کشورها توافق کردند در این مسیر ریلی با اعمال تعرفه یکسان و همچنین کاهش زمان سیر قطارها، فعال سازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب را دنبال کنند.

با این حال، با توجه به مسائل سیاسی و منطقه ای، برخی این شبهه را عنوان می کنند که با وجود تلاش هایی که از سوی ایران به ویژه در تکمیل کریدور شمال- جنوب با اجرای پروژه های ریلی چابهار- زاهدان و رشت- آستارا انجام می شود، شاید ایران مسیر مد نظر چینی ها برای عبور و انتقال بار نباشد و این اقتصاد بزرگ جهانی مسیرهای دیگری را برای انتقال بار و کالا انتخاب کند.

در همین پیوند، پیمان سنندجی رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران  افزود: چینی ها همچون هر کشور دیگری به دنبال منافع خودشان هستند و چنانچه از پروژه ای منافع اقتصادی داشته باشند، به آن روی می آورند.

وی بیان داشت: کریدور شرق - غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل می کند، به لحاظ اقتصادی و زمانی برای چینی ها با اهمیت و جذاب است.

سنندجی با اشاره به اینکه چینی ها در سال های اخیر همواره در تحریم ها و شرایط دشوار اقتصادی کنار کشورمان بوده اند، خاطرنشان کرد: معتقدم در پروژه کریدور شرق به غرب نیز چینی ها کنار ایران خواهند بود، از آن استفاده کرده و حتی سرمایه گذاری خواهند کرد.

وی گفت: کریدور ریلی یاد شده در کاهش زمان و هزینه انتقال بار و کالا بسیار تاثیرگذار است و شنیده ها حاکی است که چینی ها در بخشی از این کریدور در خارج از ایران به سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

تکمیل پروژه رشت - آستارا کشتیرانی خزر را متحول می کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران همچنین بر تکمیل هرچه سریع تر خط ریلی رشت- آستارا در کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: گذشت چهار سال برای تکمیل این پروژه طولانی است و باید اجرای آن در اولویت ایران باشد.

سنندجی به تشتت آرا در خصوص این پروژه ریلی در بین کارشناسان حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: حتی برخی می گویند که این پروژه با توجه به اتصال ریلی موجود بین روسیه و ایران که از قزاقستان می گذرد، نباید اجرا شود و به جای آن می توان خط مذکور را دو خطه کرد؛ با این حال معتقدم که این خط ریلی جزو اتصالات مهم کشور است و کشتیرانی خزر را متحول خواهد کرد.

چهلمین قطار از مبداء چین در حالی در حال ورود به کشورمان است که تا پیش از امسال و طی هفت سال فقط هفت قطار از این کشور عازم ایران شده بود؛ به همین دلیل گفته شده بر اساس ظرفیت های توافق شش جانبه ریلی کریدور جنوبی شرق به غرب، شاهد عبور قطارهای ترانزیتی از چین به سمت اروپا از مسیر کشورمان نیز خواهیم بود.

کارشناسان با اشاره به عبور سالانه ۶۰ میلیون تن بار از چین به سمت اروپا از مسیر ریلی، عنوان می کنند، اگر بتوانیم برای عبور ۱۰ درصد این بار از شاخه جنوبی و مسیر ایران برنامه ریزی کنیم، عواید اقتصادی فوق العاده ای برای کشورمان به دنبال خواهد داشت. تحقق این مهم نیازمند اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا و در ادامه به کارس ترکیه است.

در این زمینه تفاهم نامه هایی امضا و مقرر شده در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه نهایی و کار آغاز شود.

همچنین با توجه به اینکه شاخه شمالی این کریدور (از چین به سمت اروپا) درگیر مناقشه اوکراین و روسیه است و همچنین کریدور میانی یک شاخه حمل و نقل ترکیبی است که با عبور از دریای خزر، افزایش هزینه ها و کاهش سرعت سیر محموله ها را به دنبال دارد، به طور قطع کریدور جنوبی که یک کریدور تمام ریلی است، می تواند برای صاحبان بار به ویژه چینی ها جذاب باشد.