سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای طرح مشترک شهرداری اصفهان و پلیس راهور برای کاهش سوانح رانندگی ویژه موتورسیکلتسواران از آذر ۱۴۰۴ اظهار کرد: در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهر که با حضور شهردار اصفهان، رئیس پلیس راهور و مدیران حوزه راهور و حملونقل و ترافیک برگزار شد، وضعیت تصادفات و سوانح ترافیکی در هفت ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به افزایش آمار کشتهشدگان ناشی از سوانح رانندگی مربوط به موتورسیکلتسواران در دو ماه اخیر، مقرر شد طرحی مشترک میان شهرداری و پلیس راهور با هدف کاهش تخلفات و سوانح مربوط به این قشر بهصورت عملیاتی و شش ماهه از آذرماه به اجرا درآید.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: در این طرح بر موضوع تردد موتورسیکلتسواران تمرکز ویژه خواهد شد و برنامه اجرایی با رعایت مباحث فرهنگی-اجتماعی و همراه با تشدید اعمال قانون در برابر موتورسواران متخلف و تأکید بر رعایت مقررات رانندگی با محوریت پلیس راهور پیشبینی شده است. این طرح دارای پیوستهای فرهنگی، انتظامی و رسانهای است و از ظرفیتهای فرهنگی استان ازجمله صدا و سیما، رسانههای محلی و نهادهای دغدغهمند اجتماعی بهره میبرد.
ساکت افزود: ضروری است تولیدکنندگان، فروشندگان، بیمهگذاران و تبلیغکنندگان موتورسیکلت نیز در این طرح همکاری مؤثر داشته باشند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: اجرای این طرح بهصورت فوری و با دوره شش ماهه از ابتدای آذرماه آغاز میشود و مراحل بعدی نیز با مشارکت دستگاههای ذیربط ادامه خواهد یافت تا از همه ظرفیتهای مؤثر و نهادهای ذینفع در این زمینه استفاده شود.
وی گفت: در همین جلسه مقرر شد نحوه اجرای مأموریت پلیس راهور و طرحهای برخورد با موتورسیکلتسواران متخلف با مشارکت شهرداری بررسی شود، همچنین الزام کارمندان دستگاههای دولتی موتورسوار به استفاده از کلاه ایمنی، تشدید برخورد با عبور از چراغ قرمز و نظارت بر رؤیت پذیری گذرگاه عابر پیاده در دستور کار قرار گرفت.
ساکت ادامه داد: در حوزه نظارت تصویری نیز برنامهریزی شده است تا کالیبراسیون و ارتقای دوربینهای ثبت تخلف در اسرع وقت انجام شود.
وی گفت: برگزاری جلسات منظم در مناطق هدف و انعکاس گزارشها به شورای همتا از محورهای مهم اجرای طرح خواهد بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به نتایج تعاملات مثبت شهرداری و پلیس راهور طی یکسال گذشته بیان کرد: در ستاد مهر با این تعاملات، شاهد کاهش ۵۹ درصدی طول صف و تأخیر خودروها نسبت به سال گذشته بودیم و امید است اجرای این طرح نیز همانند تجارب پیشین، سبب کاهش محسوس تصادفات شود.
ساکت با ابراز تأسف از آمار تلفات گفت: بر اساس بررسیها، در هفت ماهه سال جاری بیش از ۵۰ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی استان، موتورسیکلتسواران بودهاند و پس از آنان، عابران پیاده در ردیف دوم جانباختگان قرار دارند، ازاینرو تمرکز برنامههای جدید بر ایمنی این گروه، امری ضروری است.
وی از ایجاد قرارگاه عملیاتی کاهش مرگ و میر ناشی از تخلفات موتورسیکلتسواران خبر داد و افزود: در این قرارگاه، برنامهریزی برای اجرای دورههای بازآموزی رانندگان متخلف و آموزش والدین، مربیان و مدیران آموزشوپرورش انجام میشود تا آموزش اصول ایمنی به مدارس و دانشآموزان نیز تسری پیدا کند.

تبدیل دوچرخهسواران دیروز به موتورسواران امروز
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: برخلاف ۱۵ سال گذشته که شمار زیادی از دانشآموزان با دوچرخه رفتوآمد میکردند، اکنون بسیاری از آنان به موتورسیکلت روی آوردهاند؛ درحالیکه بخش زیادی از این افراد به جهت شرایط سنی فاقد گواهینامه موتور هستند که ضرورت برنامهریزی آموزشی و کنترلی ویژه از سوی والدین را ایجاب میکند.
وی ادامه داد: آموزش پیکهای موتوری، برنامهریزی برای نظارت بر تردد موتورسیکلتسواران، هماهنگیهای قضائی و اعمال قانون متناسب با تخلفات این وسایل ازجمله محورهای طرح است که با همکاری پلیس راهور و دستگاه قضائی دنبال خواهد شد.
ساکت گفت: شناسایی معابر و نقاط پرحادثه، اصلاح روشنایی، بهبود علائم ترافیکی و تقدیر از رانندگان نمونه از دیگر بخشهای این برنامه است. وی افزود: لازم است سیاستهای تشویقی با همکاری پلیس راهور اجرا شود تا رانندگان قانونمدار معرفی و تقدیر شوند.
وی خاطرنشان کرد: هنوز کلاه ایمنی در صنعت تولید موتورسیکلت بهعنوان ابزار اختیاری و آپشن تلقی میشود، در حالیکه باید یکی از ملزومات تولید موتورسیکلت باشد؛ تولیدکنندگان و واردکنندگان موتور باید عرضه همزمان موتورسیکلت با کلاه ایمنی استاندارد را الزامی بدانند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: شرکتهای بیمه نیز باید در این مسیر همراهی کنند، زیرا حوادث رانندگی هزینههای سنگینی بر صنعت بیمه تحمیل میکند و پیشگیری از تصادفات، منافع اقتصادی و انسانی قابلتوجهی در پی دارد.
ساکت گفت: بررسیها نشان میدهد تنها ۱۰ درصد موتورسیکلتسواران از کلاه ایمنی استفاده میکنند و این عامل اصلی در افزایش تلفات جرحی و فوتی است؛ مقایسه بینالمللی نیز حاکی از آن است که در جهان، از میان ۱۷۵ کشور، ۱۶۷ کشور دارای قانون الزام استفاده از کلاه ایمنی هستند و در ۸۲ کشور نیز اجرای آن با ضمانت اجرایی همراه است.
وی ادامه داد: سن بیشتر قربانیان بین ۱۸ تا ۳۰ سال است که نشان میدهد تصادفات موتورسیکلت تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی سنگینی بر خانوادهها وارد میکند. شدت صدای برخی از موتورسیکلتها ۹۰ تا ۱۰۰ دسیبل است که معادل صدای یک کامیون محسوب میشود و میزان آلایندگی نیز نگرانکننده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار داشت: بررسیهای معاونت حملونقل و ترافیک در قالب یک پروژه مطالعاتی چهارمرحلهای شامل گردآوری دادهها، تحلیل اقدامات، ارائه راهکارها و تعیین نهادهای متولی انجام شده و اکنون سند اقدام عملیاتی ساماندهی تردد و کاهش تخلفات موتورسیکلتها در دسترس است.
معاینه فنی و نواقص موتورسیکلتها
ساکت با اشاره به اهمیت معاینه فنی گفت: بررسیها در مراکز معاینه فنی نشان میدهد بیش از ۲۰ درصد موتورسیکلتهای مراجعهکننده دارای نقص ترمز، حدود ۳۰ درصد آلایندگی خارج از استاندارد و ۲۵ درصد دارای عیوب ظاهری مؤثر بر ایمنی هستند.
وی ادامه داد: در مجموع ۶۰ درصد موتورسیکلتهای مراجعهکننده معیوب تشخیص داده میشوند و تنها ۴۰ درصد فاقد ایراد هستند؛ این در حالی است که سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت اصفهان ظرفیت پذیرش ۱۵۰ هزار موتورسیکلت در سال را دارند، اما در حال حاضر کمتر از ۲۰ هزار موتورسیکلت برای معاینه فنی مراجعه میکنند.
ساکت افزود: حتی سال گذشته با اعلام رایگان بودن معاینه فنی موتورسیکلتها نیز استقبال چندانی صورت نگرفت، بهگونهای که با وجود فراهم بودن زیرساخت، تمایل به معاینه فنی بسیار پایین است و این مسئله محل نگرانی جدی است.
وی گفت: سال جاری نیز برای اجرای دوباره طرح رایگان معاینه فنی برنامهریزی کردهایم تا شاید بتوانیم مشارکت بیشتری از سوی موتورسواران جلب کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: هدف ما کاهش کامل تلفات انسانی ناشی از سوانح موتورسیکلت است؛ با وجود افزایش تولید و استقبال روزافزون از این وسیله نقلیه و رشد هشداردهنده تردد موتورسیکلتها در شهر، اجرای برنامه جامع برخورد، آموزش، و فرهنگسازی ضرورت دارد.
ساکت ابراز امیدواری کرد: با اجرای دقیق این طرح و مشارکت تمام نهادهای مرتبط، بتوان شاهد کاهش قاطع سوانح و مرگومیر موتورسیکلتسواران در شهر اصفهان بود.