شناسهٔ خبر: 75909929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مدیر باغ کتاب در گفت‌وگو با آنا

انتقادات درباره تجاری شدن باغ کتاب را قبول ندارم/بودجه باغ کتاب مستقل نیست

مدیر باغ کتاب تهران در واکنش به انتقادهایی مبنی بر اینکه این مجموعه به‌جای تبدیل شدن به یک پاتوق فرهنگی، بیشتر به «مرکز فروش» شبیه شده، گفت: باغ کتاب تهران از ابتدای تأسیس ارائه‌دهنده سبک تازه‌ای از مصرف فرهنگی بوده و امروز نیز تلاش می‌کنیم این سبک را تکامل دهیم. تنوع فعالیت‌ها، از کتاب‌فروشی‌های کودک و بزرگسال گرفته تا برنامه‌های علمی، سرگرمی، خانوادگی و رویدادهای فرهنگی مداوم، نشان می‌دهد که باغ کتاب صرفاً یک فضای تجاری نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در حالی‌که برخی منتقدان می‌گویند باغ کتاب تهران در سال‌های اخیر از هویت فرهنگی خود فاصله گرفته و بیش از گذشته رنگ‌وبوی تجاری پیدا کرده، مدیر این مجموعه تأکید دارد که چنین نقدهایی مبتنی بر واقعیت نیست. او می‌گوید افزایش برنامه‌های فرهنگی، حضور خانواده‌ها و برگزاری رویدادهای متعدد نشان می‌دهد باغ کتاب همچنان یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های فرهنگی پایتخت است. گفت‌وگوی مشروح با علی رمضانی مدیرعامل باغ کتاب را در ادامه می‌خوانید:

در سال آینده چه تغییرات محتوایی یا ساختاری در چیدمان و سیاست‌های باغ کتاب خواهید داشت؟

باغ کتاب تهران به عنوان زیست بوم فرهنگی شهر تهران همواره تلاش کرده است در پیشرو‌ترین حالت در تمام حوزه‌های فعالیتی خود رفتار کند تا به عنوان یک الگوی برای شهر و در مقیاس بزرگتر برای کشور عمل کرده باشد فلذا براساس همین الگو تغییراتی را در خدمات و محصولات آغاز کرده و در سال آینده نیزادامه خواهد داشت.

برنامه ریزی برای بهره مندی از فضای هوش مصنوعی و ایجاد سرزمین هوش مصنوعی بعد از نهایی شدن تعاملات با بهره‌برداران و تامین بودجه مورد نیاز برای آشنایی و آموزش مخاطبان در همین راستا خواهد بود تا مخاطبان نه تنها مصرف کننده که تولید کننده محتوا باشند. سرزمین هوش مصنوعی برنامه پنج سطحی سبک جدید فهم علم و درگیر شدن با تکنولوژی را تقویت می‌کند. روزآمد شدن بهره برداران مجموعه با توجه به نیاز مخاطبان از دیگر طرح‌ها برای تغییرات در مجموعه خواهد بود. همچنین بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته و بازخورد مخاطبان باغ کتاب در سطح کالاها، خدمات و زیرساخت‌ها نقایص و کاستی‌های به چشم می‌خورد که همت همکاران من در رفع نقایص مجموعه در راستای ایجاد نسبت درست خدمات با این زیست بوم فرهنگی است.

برخی منتقدان می‌گویند باغ کتاب به «مرکز فروش» تبدیل شده نه «پاتوق فرهنگی». پاسخ شما چیست؟

باغ کتاب تهران در بدو تاسیس در واقع ارائه دهنده سبک جدیدی از مصرف فرهنگی را آغاز کرد و هم اکنون تلاش دارد این سبک را تکامل و تعالی دهد و با توجه به خدمات ارائه شده در مجموعه می‌توان از باغ کتاب تهران به عنوان یک پاتوق فرهنگی یاد کرد. کتاب فروشی‌ها برای بزرگسالان، کودکان و نوجوان، بخش‌های تفریحی، بخش‌های علمی و سرگرمی و برنامه‌های متنوع خانوادگی برگزار شده در مجموعه گواهی برای تلاش مجموعه در راستای ایجاد یک تجربه جمعی کتاب خوانی خانوادگی است.

رویداد‌های منظمی که از گذشته سابقه برگزاری در باغ کتاب دارند و در چند ماه اخیر تنوع و تعدادشان افزایش یافته محیط باغ کتاب را فراتر از یک مرکز فروش و یا حتی یه مجتمع فرهنگی تعریف کرده و نمونه‌ای منحصر‌به‌فرد از پاتوق فرهنگی برای اقشار و سلایق مختلف به خصوص خانوده‌ها است.

تا چه اندازه با شهرداری و وزارت ارشاد در سیاست‌گذاری و بودجه هماهنگ هستید؟ آیا استقلال مدیریتی واقعی دارید؟

باغ کتاب تهران اساساً به صورت مستقیم برای فعالیت‌های خود بودجه‌ای از نهاد یا ارگانی دریافت نمی‌کند و یک مجموعه درآمد هزینه است و این درآمد هزینه بودن مجموعه تا حد زیادی استقلال را در حوزه‌های مختلف برای مجموعه باغ کتاب تهران ایجاد می‌کند. اما ذکر این نکته لازم است که مجموعه باغ کتاب به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای سیاست‌های مجموعه گام برمی‌دارد و به عنوان قلب فرهنگی تهران سعی بر آن داشته است تا به عنوان سکویی فعال برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات فرهنگی عمل نماید.

گزارش‌هایی از کاهش مراجعه‌کنندگان در نیمه‌ دوم سال گذشته منتشر شده؛ آمار واقعی بازدید چقدر است؟

به طور طبیعی در نیمه دوم سال به دلیل فعالیت مدارس و درگیری خانواده با مساله تنظیم زمان فرزندان در ایام کاری هفته تعدادی از مخاطبان باغ برنامه حضور در باغ کتاب را تغییر داده و با تغییرات در الگوی حضور مخاطب مواجه هستیم، اما تاثیر آنچنانی بر کلیت و تعداد آن ندارد. براساس آمار‌ها از فاکتور‌های فروش در بخش‌های مختلف در دوره مدیریت جدید بصورت ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر از مجموعه بازدید می‌کنند و این بازدیدکنندگان از طیف‌های مختلف از جمله دانش آموزان که بصورت گروهی به مجموعه مراجعه می‌کنند تا خانواده‌ها را شامل می‌شود.

آیا امکان انتشار عمومی داده‌های فروش و بازدید باغ کتاب را دارید؟ چرا تاکنون این آمار به‌روز نشده؟

امکان انتشار عمومی اطلاعات فروش و بازدید از مجوعه باغ کتاب تهران همواره و در دوره‌های مختلف ارائه شده است، اما در بخش فروش به این دلیل که بخشی از اطلاعات و آمار فروش به بهره برداران برمی‌گردد و به نوعی اسناد مالی آنها را شامل می‌شود انتشار را غیرممکن می‌سازد، اما بصورت کلی صورت‌های مالی باغ کتاب تهران بصورت سالیانه در مجمع عمومی خود ارائه می‌دهد و داده‌ها در صورت‌های مالی شفاف است.

چه سهمی از درآمد باغ کتاب صرف حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی می‌شود؟

در خصوص مصرف منابع باغ کتاب ذکر یک نکته مهم و ضروری است. به همان دلیل که بالاتر عرض شد باغ کتاب یک مجموعه درآمد هزینه است و معمولاً به غیر از هزینه‌های زیرساختی مانند نگهداری و تعمیرات و توسعه ساختمان و مواردی از این دست کل درآمد باغ کتاب به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در حوزه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مصرف می‌شود. این هزینه کرد در دسته‌های مختلف قابل ذکر است.

از برگزاری رویداد‌های تخصصی برای علاقه‌مندان حوزه فرهنگ و ادبیات گرفت؟

از برگزاری رویداد های تخصصی برای علاقه مندان حوزه فرهنگ و ادبیات گرفته تا برنامه های ترویجی برای کودکان و نوجوان و خانواده. برگزاری نمایشگاه در مدارس و اهدای کتاب و حمایت از توسعه کتابخوانی با ارایه تخفیف‌های دوره‌ای، برگزاری اردو‌های جمعی و خانوادگی، بازی‌های محیطی بر پایه محتوای غنی کتابها، رونمایی از تازه‌های نشر و دوره‌های آموزشی متنوع متناسب با نیاز مخاطب بخشی از این فعالیت هاست.

برنامه‌ای برای همکاری با استارتاپ‌های حوزه نشر و فرهنگ دارید؟

تعامل با استارت آپ‌های حوزه آموزش، نشر و فرهنگ یکی از تاکیدات در برنامه ریزی‌ها بوده است چرا که باغ کتاب تهران یکی از پایگاه‌های مهم کتاب شهر تهران برنامه ریزی معظمی پیرامون این موضوع دارد و این برنامه در سطوح مختلف تعریف شده است. یکی از سطوح در بخش تولید محتوا و صنعت خلاق است که برنامه‌هایی در این حوزه آغاز شده است و ادامه دار خواهد بود نشست با ناشران ایرانی در حوزه بین المللی از این دست برنامه‌ها بود که هفته گذشته در باغ کتاب روی داد؛ و گفت‌و‌گو پیرامون استفاده از ظرفیت‌ها در راستای هم افزایی هر چه بیشتر در حوزه تعامل با استارت آپ‌ها از دیگر برنامه‌های فعال در باغ کتاب تهران است.

شنیده شده غرفه‌های حاضر در باغ کتاب از راههایی، چون رفاقتی و یا آشنایی و غیر معمول اجاره داده می‌شود. این موضوع را چطور میبینید؟

باغ کتاب با هدف به‌روزرسانی شرایط همکاری و ارتقای کیفیت خدمات فرهنگی، فرآیند بازنگری در قرارداد‌های بهره‌برداران خود را آغاز کرده است. در تعریف شرایط جدید، توجه ویژه‌ای به محتوا، جذابیت برای مخاطبان، تنوع خدمات فرهنگی و رعایت مصالح اقتصادی مردم شده است. از جمله رویکرد‌های جدید مجموعه، تأکید بر استفاده از کالای ایرانی و ارائه خدمات باکیفیت و مقرون به‌صرفه است تا ضمن حمایت از تولید داخلی، رضایت عمومی افزایش یابد.

مزایده‌های جدید براساس مفاد قانونی و اساسنامه باغ کتاب در حال برگزاری است و تمامی مراحل با حضور نهاد‌های نظارتی و در چارچوب کارشناسی انجام می‌شود. همچنین بهره‌برداران با شروط تازه فراخوانده شده‌اند تا در مسیر توسعه فرهنگی و تأمین نیاز‌های جامعه فرهنگ‌دوست حرکت شود.

انتهای پیام/