شناسهٔ خبر: 75882733 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

کارگاه‌ها و وبینارهای مهارت‌های زندگی دانشجویان نوورود

در راستای توانمندسازی دانشجویان نوورود، مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و وبینارهای مهارت‌های زندگی را در دانشکده‌های مختلف برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا مشهد، مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آبان‌ماه سال جاری، سلسله جلسات و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی را ویژه دانشجویان ورودی مهر ۱۴۰۴ در دانشکده‌های داروسازی، پرستاری و پیراپزشکی برگزار کرد.

در دانشکده داروسازی، دومین جلسه کارگاه مهارت‌های زندگی با موضوع «رشد و ارتقای عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس» روز ۱۷ آبان برگزار شد. در این جلسه، مسرت روانشناس دانشکده، عزت‌نفس را نگرشی نسبت به هویت فرد معرفی کرد و تأثیر ذهنیت منتقد درون، خطاهای شناختی و طرحواره‌ها را در تضعیف عزت‌نفس توضیح داد. همچنین نقش بخش حامی درون در رشد عزت‌نفس و ارتباط مستقیم اعتمادبه‌نفس با احساس کفایت‌مندی تشریح شد. این کارگاه به صورت نظری و عملی برگزار و ویژگی‌های افراد با عزت‌نفس سالم و پایین بررسی شد.

سومین جلسه این کارگاه‌ها نیز با موضوع «ارتباط مؤثر و همدلی» در تاریخ ۲۴ آبان با حضور ۲۹ دانشجو برگزار شد. در این جلسه، مسرت بر اهمیت همدلی در ارتباطات انسانی تأکید کرد و اصول انتقال و دریافت پیام شامل گوش‌دادن فعال و غیرقضاوتی، توجه به زبان بدن، خودآگاهی، مرزهای خودافشایی و شناخت فواصل اجتماعی را برای دانشجویان تشریح کرد.

در ادامه این برنامه‌ها، روز ۲۶ آبان کارگاه «مدیریت هیجان» برای دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری با حضور ۳۱ نفر برگزار شد. این کارگاه توسط دکتر حمیده صمدی، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه، ارائه شد و در آن تأثیر هیجان‌ها بر جنبه‌های جسمی، روانی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل فیلم «برادرم خسرو» و تشریح پیامدهای اختلال دوقطبی نیز بخشی از محتوای آموزشی بود. در پایان نیز پیشنهاد شد دانشجویان برای شناخت هیجانات اولیه و ثانویه انیمیشن Inside Out را مشاهده کنند. همچنین جلسه دوم کارگاه «پنجره‌ای رو به خود» با محوریت اصول ارتباطی، مفهوم همدلی و تفاوت آن با همدردی برگزار شد و در انتها به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داده شد.

ادامه کارگاه‌ها در دانشکده پیراپزشکی برگزار شد. پنجمین کارگاه با موضوع «مدیریت هیجانات» در تاریخ ۲۵ آبان برای دانشجویان رادیولوژی و با تدریس دکتر آرزو حاجی‌وثوق برگزار شد. در این کارگاه، مفاهیم استرس، ابعاد روانی و جسمی آن، تفاوت یوسترس و دیسترس، اثرات استرس بر زندگی و راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت آن تشریح شد. همچنین به تأثیر تغذیه، تیپ‌های شخصیتی استرس‌زا و تکنیک تنفس دیافراگمی پرداخته شد. در این جلسه ۱۲ دانشجو شرکت کردند.
 

ششمین کارگاه آموزشی دانشکده پیراپزشکی نیز با همین موضوع و در همان تاریخ به همت دکتر حاجی‌وثوق برای گروه دیگری از دانشجویان رادیولوژی برگزار شد که ۸ دانشجو در آن حضور داشتند. ساختار و محتوای کارگاه مشابه جلسه قبل بود و با هدف تقویت توانمندی دانشجویان در مدیریت استرس ارائه شد.

هفتمین کارگاه این مجموعه، با عنوان «مهارت حل مسئله»، روز دوشنبه ۲۶ آبان برای ۹۰ دانشجوی بینایی‌سنجی و علوم آزمایشگاهی برگزار شد. در این کارگاه، تعریف مسئله، چالش‌های ورود به دانشگاه، راهکارهای حل مسئله، شیوه بارش فکری و آموزش جدول مدیریت زمان ارائه شد. دکتر حاجی‌وثوق با طرح سناریوهای چالشی از دانشجویان خواست با استفاده از روش‌های حل مسئله، راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه کنند.

در پایان، وبینار «خودمراقبتی در زمان بحران» توسط حانیه حیدری، کارشناس مرکز مشاوره، روز یکشنبه ۲۵ آبان برگزار شد. در این جلسه، به تأثیر بحران‌ها بر ذهن و بدن، راهکارهای تنظیم هیجان، مراقبت بدنی، مرزبندی سالم، مدیریت مواجهه با اخبار، حمایت‌گیری اجتماعی، خودمهربانی و ایجاد روتین‌های مؤثر پرداخته شد. این وبینار با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی دانشجویان در مدیریت استرس‌های شدید طراحی شده بود.