شناسهٔ خبر: 75861417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سخنگوی شهرداری تهران خبر داد:

اجرای قانون سد معبر باید با ملاحظات اجتماعی همراه باشد/ بحران آب تهران قابل کنترل است

سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد با وجود اینکه مدیریت آب جزو وظایف قانونی این نهاد نیست، آمادگی دارد به‌صورت داوطلبانه در مدیریت آب پایتخت وارد شود و همزمان اجرای قانون در حوزه سد معبر را با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری امروز که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نحوه برخورد با سد معبر گفت: مسئلۀ سد معبر موضوعی تک‌بعدی و ساده نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی متعددی دارد. در شرایط دشوار اقتصادی، برخی کسبه برای افزایش فروش از شیوه‌های خلاقانه استفاده می‌کنند که ممکن است همزمان با استقبال مشتریان، با اعتراض رهگذران نیز مواجه شود.

او در توضیح این دوگانگی افزود: برای نمونه، قرار دادن میز و صندلی رستوران‌ها در مسیر عبور، از یک‌سو به جذب مشتری کمک می‌کند و از سوی دیگر نارضایتی بخشی از شهروندان را به همراه دارد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت نگاه واحدی در میان مردم وجود داشته باشد؛ هرچند شهرداری موظف به اجرای قانون است، اما اجرای قانون باید با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز انجام شود.

۲۰ هزار عملیات رفع سد معبر در سال ۱۴۰۳

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به عملکرد مناطق ۲۲گانه پایتخت گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ هزار عملیات رفع سد معبر انجام شده و از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون نیز ۳۵ هزار گزارش ثبت و پیگیری شده است.

وی بخشی از پیچیدگی‌های این موضوع را به هم‌پوشانی میان دستفروشان و صاحبان واحدهای صنفی نسبت داد و تأکید کرد: در برخی موارد، خود کسبه از فعالیت دستفروشان حمایت می‌کنند یا فعالیت آنها تحت نظر واحدهای صنفی انجام می‌شود.

محمدخانی از مردم خواست در صورت مشاهده سد معبر، موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ گزارش کنند و گفت افزایش گزارش‌های مردمی، پشتوانه مهمی برای برخورد دقیق‌تر با تخلفات است.

شهرداری: آماده مشارکت در مدیریت بحران آب تهران هستیم

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات مدیریت شهری در حوزه آب اشاره کرد و گفت: با اینکه مسئولیت اصلی مدیریت آب برعهدۀ شهرداری نیست، اما در کنار دستگاه‌های متولی اقدامات جدی انجام شده است.

به گفته او، در بودجۀ سال ۱۴۰۳ با همراهی شورای شهر، پنج هزار میلیارد تومان برای اجرای خط انتقال آب از شرق تهران تصویب شده که اقدامی مهم در شرایط اقتصادی کنونی است.

پیشرفت پروژه‌های بازچرخانی و تصفیه‌خانه‌ها

محمدخانی افزود: شهرداری در زمینه بازچرخانی آب و ساخت تصفیه‌خانه‌ها تکالیف مشخصی دارد. بخشی از پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و چند تصفیه‌خانه دیگر از جمله تصفیه‌خانۀ فیروزبهرام تا پایان سال به مدار بهره‌برداری وارد خواهد شد.

او همچنین به پیگیری‌های شهردار تهران اشاره کرد و گفت: دکتر زاکانی جلسات متعددی با کارشناسان حوزه آب داشته و مجموعه‌ای از راهکارها را در قالب نامه‌ای رسمی به رئیس‌جمهور ارائه کرده است. شهرداری به‌صورت داوطلبانه آمادگی دارد برای کنترل بحران آب به دولت کمک کرده و حتی بخشی از این مسئولیت را برعهده گیرد.

انتقاد شهرداری از عملکرد استانداری در موضوع حریم

محمدخانی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع حریم پایتخت گفت: موضع شهرداری و شورا بر اساس اسناد بالادستی و قوانین روشن و مشخص است. او با انتقاد از عملکرد استانداری افزود: با وجود مصوبۀ هیئت دولت، استانداری بدون طی فرآیند قانونی، مسیر خود را دنبال می‌کند. طبق مصوبه باید کارگروهی متشکل از وزیر راه، وزیر کشور و شهردار تهران ظرف ۷۲ ساعت تشکیل جلسه دهد، اما با گذشت زمان مقرر، این کارگروه هنوز تشکیل نشده است.

سخنگوی شهرداری تأکید کرد: اگر اقدام استانداری قانونی است، چرا برخلاف مصوبه دولت عمل می‌کند؟ انتظار می‌رود استانداری به‌جای توضیح در رسانه‌ها، به هیئت دولت پاسخگو باشد و مسیر قانونی تعیین‌شده را دنبال کند.

سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به انتشار نامه‌ای درباره پلاک اتوبوس‌های برقی گفت: وقتی این نامه را دیدم، واقعاً تعجب کردم. مخالفت‌ها و طرح نقد‌ها باید حد و مرز داشته باشد و آن مرز، منافع مردم است. اینکه برای مخالفت با مدیریت شهری یا شهردار، به ظاهرِ برخی مقررات استناد شود و اقدامی شکل بگیرد که برای مردم زحمت ایجاد کند، رفتاری ناپسند است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت اتوبوس‌های فاقد پلاک طی سال‌های گذشته گفت: اتوبوس‌های دوکابین و BRT بیش از ۱۲ سال بدون پلاک فعالیت کرده‌اند و بعضاً به دلیل فرسودگی از رده خارج می‌شوند؛ اما هیچ‌گاه کسی نگفته بود که، چون پلاک ندارند، باید خدمت‌رسانی آنها متوقف شود.

محمدخانی درباره ناوگان جدید اتوبوس‌های برقی توضیح داد: طی یک سال گذشته ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران شده است. این اتوبوس‌ها بیمه‌اند، روند قانونی شماره‌گذاری آنها طی شده و طبق یک تفاهم رسمی در حال فعالیت هستند. حال اینکه نامه‌ای منتشر شود و ادعا شود شهرداری کار غیرقانونی کرده، نتیجه‌ای جز ایجاد مزاحمت و ضربه به مردم ندارد و بیشتر شبیه مخالفت‌خوانی سیاسی است.

او هشدار داد: اگر چنین نامه‌هایی مبنای عمل قرار گیرد، ممکن است هر ۴۰۰ اتوبوس برقی حتی به‌طور موقت از مدار خارج شوند؛ اتفاقی که افزایش آلودگی هوا در مناطق مرکزی، معطلی بیشتر مسافران در ایستگاه‌ها و افت محسوس کیفیت خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به دنبال خواهد داشت؛ آن هم در مناطقی که بیشترین نیاز به اتوبوس‌های پاک و کم‌صدا وجود دارد.

سخنگوی شهرداری در پایان با تأکید بر ضرورت رعایت مصالح عمومی گفت: رقابت سیاسی باید حد و مرزی داشته باشد. حداقل انتظار این است که اختلاف‌نظر‌ها به گونه‌ای بروز پیدا نکند که عملاً خدمت‌رسانی به مردم دچار اخلال شود. چنین رفتار‌هایی غیرمنصفانه و نادرست است.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در واکنش به پرسشی درباره تغییرات اخیر در محوطۀ تئاتر شهر گفت: بررسی تصاویر نشان داد ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی صحت نداشت و بیشتر جنبه شایعه و خبرسازی داشت. در بخش اصلی محوطه تئاتر شهر هیچ‌گونه تغییر یا دستکاری انجام نشده است.

او با اشاره به اقدام انجام‌شده توضیح داد: تنها یک سکوی قدیمی در مجاورت حریم تئاتر شهر که سال‌ها مورد اعتراض هنرمندان و مدیریت مجموعه بود، تخریب و روند بازسازی آن آغاز شده است. این پروژه از ابتدا براساس درخواست هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر شهر طراحی شد و هدف آن هم حفظ حریم مجموعه و هم بهبود منظر شهری برای استفاده شهروندان است.

محمدخانی افزود: طراحی جدید تلاش دارد ضمن تقویت حریم تئاتر شهر، امکان استفاده بهتر مردم از فضای پارک و ظرفیت‌های معماری آن را فراهم کند.
او از خبرنگاران خواست برای مشاهده روند کار از پروژه بازدید کرده و گفت‌وگو با مدیریت تئاتر شهر و هنرمندان داشته باشند تا اهداف طرح و جزئیات آن را از نزدیک درک کنند.

سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت ایستگاه «مریم مقدس» گفت: من شخصاً دیروز از محل بازدید کردم. ایستگاه عملاً آماده است و حتی امکان مسافرگیری نیز در سکوی آن وجود دارد و چندین‌بار به‌صورت آزمایشی نیز این کار انجام شده است. زیرساخت‌های حداقلی و لازم کاملاً فراهم شده است.

او افزود: اصرار مدیریت شهری این بود که جزئیات پروژه با دقت بیشتری تکمیل شود تا هنگام افتتاح، ایستگاه با آمادگی کامل ارائه شود. استقبال گسترده داخلی و خارجی از این ایستگاه باعث شد حساسیت و وسواس بیشتری در تکمیل بخش‌های مختلف آن داشته باشیم.

محمدخانی با اشاره به جایگاه ویژه این ایستگاه ادامه داد: ایستگاه مریم مقدس به‌عنوان ایستگاه ۱۶۱ متروی تهران، قبل از افتتاح رسمی به مشهورترین ایستگاه مترو تهران و حتی کشور تبدیل شده است. همین موضوع سبب شد دقت بیشتری در تکمیل پروژه داشته باشیم تا روز افتتاح، ایستگاهی کامل و بی‌نقص ارائه شود.

او میزان پیشرفت پروژه را ۸۶ تا ۸۸ درصد اعلام کرد و گفت: برخی بخش‌ها مانند آسانسورها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، اما ورودی‌ها، سالن بلیت، پله‌های برقی، سکوها، تجهیزات برقی و امکان مسافرگیری هم‌اکنون کاملاً آماده است.

سخنگوی شهرداری در پایان تأکید کرد: در روزهای آینده این ایستگاه افتتاح خواهد شد و شهروندان می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

سخنگوی شهرداری تهران درخصوص صحبت‌های عضو شورا و مشکلات پرداخت مطالبات پیمانکاران از شهرداری گفت: از ابتدای این دوره درمجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران به بانک ها و نهادهای مالی و به اشخاص و پیمانکاران بود. مدیریت شهری ششم در سال‌های گذشته تلاش جدی انجام داده تا بسیاری از این بدهی ها را از طریق نقدی، توافق با طلبکاران، تهاتر و روش های حقوقی کاهش دهد به طوری که عدد این بدهی ها کاهش داشته است.

محمدخانی بیان کرد: در مورد پرداخت به پیمانکاران نیز مدل ها ثابت و مشخص است و بخشی از آنها به صورت نقدی و بخشی نیز با توافق با پیمانکار از طریق تهاتر و با برات کارت که اسناد مالی زماندار است انجام می شود تا حداکثر صرفه و صلاح برای رشد و توسعه شهر اتفاق بیفتد. درواقع یک نسبتی بین بودجه گذاری برای پروژه های جدید و تسویه دیون پیمانکاران شکل گرفته تا توسعه شهر درست تر انجام شود. اینکه از پیمانکار پول بگیریم تا بدهی را پرداخت کنیم چه معنی دارد؟ اما بعضا پیمانکار به کارگزاری معرفی می شود برای تهاتر بدهی ها. مثلا یک ملکی در ازای بدهی ها به پیمانکار واگذار می شود و گاها شاید قیمت ملک از کل بدهی بیشتر باشد و پیمانکار باید مابه التفاوت آن  ملک را به شهرداری پرداخت کند.

وی بیان کرد: با حضور آقای آبادیان در راس معاونت شهرسازی همراهی و هم‌افزایی خوبی بین معاونت و شورای عالی شهرسازی اتفاق افتاد و این همکاری در مسیر کار تخصصی و به نفع شهر پیش می رود. باید به برخی از این موارد زمان دهیم تا این تحول در معاونت باعث شود که یک مجموعه تفاهم نامه های جدیدی در این زمینه شکل بگیرد.

محمدخانی در رابطه با وضعیت پروژه ساختمان بلدیه و نگرانی اعضا از تغییر کاربری این ساختمان اظهار کرد: رئیس شورای شهر در جریان اقدامات در ساختمان بلدیه از ابتدا تا حالا قرار دارد. بیش از سه جلسه با ایشان داشتیم و از رهنمودهایشان برای نوع بهره برداری از بلدیه استفاده کردیم. با رئیس کمیته گردشگری هم در این خصوص گفت و گو کردم. هیچ گونه کاربری اداری در ساختمان بلدیه وجود نداشته و نخواهد داشت. ایشان اعلام کردند که پس از بازدید، چنین برداشتی داشته اما چنین چیزی وجود ندارد.

محمدخانی همچنین تصریح کرد: باکس هایی در یال غربی سالن طبقه اول برای سالن جلسات ایجاد شده است. بلدیه تنها کاربرد موزه ندارد. موزه ها در تمام دنیا سالن هایی برای برگزاری جلسات دارند و طبیعی است که ما برای تکمیل فرایندها، چنین فضایی را در نظر گرفتیم. فضایی برای ارتباط با نخبگان در حوزه داخلی و بین المللی از طریق برگزاری رویدادها و نمایشگاه ها و راه اندازی موزه در بلدیه شکل می گیرد و به نوعی یک سیتی هال پیش بینی شده است. هیچ قدمی برای ایجاد کاربری اداری دیده نشده است.

وی با بیان اینکه در دوره آقای حناچی تصمیم بر این بود که دفتر شهردار در ساختمان بلدیه مستقر شود، خاطرنشان کرد: آقای زاکانی از همان روز اول با این موضوع مخالف بود و تأکید داشت که فضایی برای مردم باشد و معنایی ندارد که دفتر شهردار در آن مستقر شود.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: روزشمار نصب شده در محل برای عملیات عمرانی بود و با تأخیر یک یا دو هفته فعالیت های عمرانی آن به پایان رسید. مجموعه اقداماتی که باید برای تکمیل آن انجام شود، بحث دیگری است که تا پایان دوره تأمین خواهد شد.

محمدخانی در خصوص پلاک‌گذاری اتوبوس‌های جدید یادآور شد: رئیس شورای شهر سال‌ها دغدغه حمل و نقل داشته و بخشی از تحولات اخیر وامدار اصرارهای ایشان است. بودجه حمل و نقل عمومی به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شد و ۵۰ درصد از بودجه مدیریت شهری به این بخش اختصاص یافت که نتایج مثبت قابل توجهی به همراه داشت.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به سخنان رئیس شورا افزود: رئیس شورا نیز بر تسریع پلاک‌گذاری تأکید داشت. سایر دستگاه‌ها نیز باید در کنار شهرداری همکاری کنند تا ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد. به نظر می‌رسد در برخی رسانه‌ها برداشت نادرستی از موضوع صورت گرفته است.

انتهای پیام/