از ۲۴ آبان ماه تا ۲ آذر ماه در کشور به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نام.گذاری شده که فرصتی برای توجه ویژه به این امر مهم است. از آنجایی که کودکان و نوجوانان آینده سازان کشورند جا دارد کتابهای کودک و نوجوان و همچنین تلاش برای افزایش کتابخوانی در آنها بیش از پیش مورد توجه گیرد.
نقش کتاب در افزایش هوش و یادگیری کودکان و نوجوانان
مهسا ساداتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و روانشناس کودک و نوجوان در گفتوگو با میزان در رابطه با نقش کتاب در افزایش هوش و یادگیری کودکان و نوجوانان گفت: در حال حاضر کتابهای کودکان دیگر همچون گذشته نیستند و کتابهای کلیشهای که دهههای گذاشته برای کودکان بود اکنون تغییر کردند، در این دوره بسیاری از کتابهای کودک دارای محتوای آموزشی و مهارتی هستند. برای مثال در حال حاضر کتابهایی وجود دارند که مهارت ارتباطی کودک را افزایش میدهند و برای سنین مختلف از جمله ۲ ساله، ۳ ساله و حتی نوجوان مناسب هستند و به طور کلی، برای همه زمینهها کتاب وجود دارد و کتابها بیشتر در زمینههای آموزشی و مهارتی هستند و میتوانند برای خانوادهها بسیار کمککننده باشند.
راهکارهای علاقهمند کردن کودکان به کتاب
وی در رابطه با راهکارهای علاقهمند کردن کودکان به کتاب ضمن اشاره به اینکه از زمانی که کودک به دنیا میآید تا هنگامی که بزرگ میشود کتاب باید بخشی از زندگی روزمرهاش باشد، ادامه داد: معمولاً تعدادی از والدین کتاب را در سبد کالای خود نمیگذارند و این در حالیست که بسیاری از والدین انواع اسباببازیها و وسایل دیگر را برای آرامش و آسایش کودک را تهیه میکنند، اما آموزش کتاب و کتابخوانی را برای فرزندشان جدی نمیگیرند و در کمد کودکان بخش مشخصی برای کتاب وجود ندارد.
این روانشناس کودک و نوجوان افزود: همانگونه که ذائقه کودک در زمینه غذا تربیت میشود و برای مثال به او قند، نمک یا فستفود نمیدهیم تا ذائقهاش به درستی شکل گیرد در زمینه روح و روان نیز همین گونه است و لازم است کودک را به نحوی تربیت کنیم که به کتابخوانی علاقهمند شود و کتاب خواندن را یکی از الزامهای زندگیش بداند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با محتوای کتابهای کودکان و نوجوانان با بیان اینکه محتوای این کتابها نسبت به گذشته بهتر شده اما جای بهتر شدن دارد، توضیح داد: هر مرتبه که کتابی را برای ترجمه انتخاب میکنیم و همچنین در رابطه با کتابهایی که تالیف میشوند نیازسنجی صورت میگیرد، یعنی به این مسئله توجه میکنیم که مردم بیشتر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند و سعی میکنیم کتابهایی را که انتخاب کنیم که در آن زمینه ترجمه و یا تالیف شوند.
ساداتی بیان کرد: در سالهای اخیر به دلیل کاهش تعداد فرزندان مهارتهای ارتباطی کودکان ضعیفتر شده و همچنین از آنجایی که اغلب والدین تحصیلکرده و کمالگرا هستند کودکان در بازیها تحمل باخت را ندارند و از این رو اگر کتابها به این نکات ریز بپردازند و مشکلات کودکان را هدف قرار دهند، هم از لحاظ فروش برای انتشاراتها نفع دارد و هم برای خانوادهها مفید است.
لزوم بهرهگیری از بستر فضای مجازی
وی با اشاره به اینکه در این زمینه بسترهایی در فضای مجازی وجود دارد و تعدادی از انتشاراتها در این فضاها کتابها را معرفی میکنند، گفت: در بسیاری از موارد دلیل نخریدن کتاب توسط والدین به دلیل قیمتش نیست، بلکه به این دلیل است که والدین نسبت به وجود تعدادی از کتابها بیاطلاع هستند. برای مثال ممکن است والدینی که کودکشان مهارت ارتباطی ندارد، ندادند که کتابی در این زمینه وجود دارد و میتوانند بخرند و با کودکشان مطالعه و تمرین کنند. بنابراین لازم است از طریق رسانهها، روزنامهها و فضای مجازی، آگاهی والدین نسبت به عنوان و محتوای کتابها افزایش یابد تا استفاده بهتری از آنها صورت گیرد.
انتهای پیام/