به گزارش ایرنا، سید مصطفی آذرکیش روز جمعه در مراسم آغازین رویداد ملی تجربیات برتر مدارس ابتدایی در حوزه بازی و یادگیری با عنوان «شادکام» که به میزبانی مشهد برگزار شد با اشاره به جایگاه بازی و یادگیری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: در این سند بهرهمندی از روشهای فعال، خلاقانه و اثرگذار از محورهای اصلی آموزش است؛ موضوعی که از مطالبات رئیسجمهور و تأکیدات مقام معظم رهبری برای تربیت دانشآموزان در تراز سند تحول بنیادین به شمار میرود.
وی با بیان اینکه بازی و یادگیری نقشی کلیدی در ارتقای مهارتهای اجتماعی و تقویت تربیت تمامساحتی دانشآموزان دارد، افزود: تعامل با دیگران، حل تعارض در رفتارهای گروهی، افزایش خلاقیت، تفکر انتقادی و راهبرد یادگیری مؤثر مفاهیم آموزشی، تقویت زبان، افزایش انگیزه و کاهش استرس از جمله اهداف برنامههای مبتنی بر بازی و یادگیری است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال پوشش آموزش پیشدبستانی به بالای ۹۰ درصد می رسد؛ درحالیکه سالهای گذشته این میزان حدود ۴۶ درصد بود که نشان میدهد توجه به دوران ابتدایی و استفاده از روشهای نوین آموزشی بهویژه بازیمحور در دستور کار جدی وزارتخانه است.
وی همچنین توانمندسازی معلمان را محور اصلی آغاز تحول دانست و اظهار کرد: در راهکار ۳-۱۷ سند تحول بنیادین بر اصلاح، بهروزرسانی و خلاقیت در روشهای تعلیم و تربیت با تأکید بر نقش الگویی معلمان اشاره شده است. دبیرخانه درسپژوهی و درسکاوی در استان فارس مستقر شده و بیش از ۶۰ کشور جهان نیز این تجربه را موفقیتآمیز اجرا کردهاند.
آذرکیش افزود: برنامههای “توانا” در دوره ابتدایی و “سفر یادگیری” در دوره متوسطه بر رشد حرفهای، خودآموزی و توسعه مداوم صلاحیتهای تخصصی معلمان تمرکز دارند. در دنیایی که تغییرات فناورانه بسیار سریع است، نظام آموزشی کشور نیز باید متناسب با آن دگرگون شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه حرفهای و تقویت همبستگی میان معلمان تأکید کرد: تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری به معنای بازنگری بنیادی در روشها، ابزارها و محتوای آموزشی است؛ رویداد “شادکام” گامی عملی در این مسیر تحولآفرین بهشمار میآید.

تأکید بر نقش طراحی آموزشی مبتنی بر بازی در ارتقای کیفیت یادگیری
در ادامه رویداد ملی تجربیات برتر مدارس ابتدایی شاهد در حوزه بازی و یادگیری با عنوان «شادکام»، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت طراحی آموزشی اصولی گفت: وقتی طراحی قوی باشد، اجرا ساده میشود. برخی میپرسند چرا معلمان در تابستان که کلاس درس ندارند، حقوق دریافت میکنند؛ پاسخ روشن است، زیرا آنان در این سه ماه برای ۹ ماهِ آموزش طراحی میکنند و اگر این طراحی بر مبنای بازی باشد، موفقتر خواهد بود.
محمود امانی طهرانی با تأکید بر رشد چشمگیر صنعت بازی در جهان، افزود: تکثر و تنوع بازیها در دنیا باعث شده این حوزه به یک رشته علمی قدرتمند تبدیل شود. از معلمان میخواهم بازیهایی را که طراحی و آزمودهاند، در قالب فرایند درسپژوهی و درسکاوی عرضه کنند تا چارچوب علمی و اجرایی مشخصی پیدا کرده و به استانداردهای آموزشی برسد.
وی گفت: روایت و مستندسازی تجربههای آموزشی بسیار اهمیت دارد؛ باید این تجربیات نوشته و تحلیل شود تا قابلیت عرضه علمی بیابد و به پشتوانه پژوهشی نظام آموزشی کشور تبدیل شود.
او بازی را دارای پیشینهای غنی در فرهنگ ایرانی دانست و افزود: بازی از عناصر اصیل تربیتی در کشور ماست و میتواند نقشی مؤثر در پیشرفت آموزشی و رشد همهجانبه دانشآموزان ایفا کند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش نیز در این رویداد گفت: رویدادهای بازیمحور میتوانند بستری مؤثر برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و ایجاد نشاط آموزشی در مدارس باشد. رویداد ملی شادکام بهنام دانشآموز شهید «میلاد شادکام» مزین شده است؛ نوجوان یازدهسالهای که با روحی بزرگ و ایمانی عمیق، الهامبخش این جشنواره شد.
زهرا پناهی روا هدف اصلی این طرح را ترویج یادگیری خلاقانه و بازیوارسازی آموزش در مدارس شاهد دانست و افزود: شادکام با محوریت یادگیری فعال در دوره ابتدایی طراحی شده تا ضمن ارتقای انگیزه و مشارکت دانشآموزان، مسیر شکوفایی استعدادها و نشاط آموزشی را فراهم کند. تأکید ما بر توانمندسازی معلمان، بهبود کیفیت تدریس و پیوند میان آموزش و فرهنگ ایثار و شهادت است.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از مادر شهید میلاد شادکام که شهید نوجوان حادثه تروریستی کرمان بود، و همچنین معلمان برتر مدارس شاهد تجلیل شد و از پوستر و تمبر اختصاصی این رویداد رونمایی گردید.