شناسهٔ خبر: 75810582 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایران ایر ملزم به برقراری پرواز به کردستان شود/درخواست از وزیر راه برای راه‌اندازی بندر خشک در باشماق

استاندار کردستان با درخواست از وزیر راه برای الزام ایران ایر به راه‌اندازی پرواز به سنندج و سقز، گفت:در صورت الزام ایران‌ایر به برقراری پرواز، هزینه صندلی‌های خالی را می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آرش لهونی استاندار کردستان در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت پروازهای استان اظهار کرد: با چندین شرکت هواپیمایی مذاکره کرده‌ایم و حتی هفته گذشته سرمایه‌گذارانی از استان برای بررسی برقراری پروازها دعوت شدند، اما همچنان پروازها کافی نیست. خواسته ما از وزیر راه این است که شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) موظف شود مسیرهای کم‌پرواز از جمله سنندج و سقز را پوشش دهد.

وی افزود: اگر ایران‌ایر روزانه پرواز منظم به سنندج برقرار کند، ما هزینه صندلی‌های خالی را تقبل می‌کنیم، مشروط بر اینکه پروازها کنسل نشوند. مردم زمانی به پروازها اعتماد می‌کنند که بدانند در موعد مقرر انجام می‌شود، وگرنه با چند نوبت لغو، استقبال به‌شدت کاهش می‌یابد.

لهونی یادآور شد: در حال حاضر پرواز فرودگاه سنندج از یک نوبت در هفته به سه پرواز افزایش یافته، اما هنوز رضایت‌بخش نیست. ما حتی با وجود محدودیت‌های مالی، برای استمرار پروازها تعهد دادیم و بخشی از هزینه صندلی‌های خالی را نیز پرداخت کردیم. با این حال یکی از شرکت‌ها تنها یک پرواز برقرار کرده و همان را هم منظم اجرا نمی‌کند.

وی درباره فرودگاه سقز نیز گفت: پرواز این مسیر پس از دوران جنگ متوقف شد و هنوز برقرار نشده است. انتظار داریم با دستور وزیر راه، هفته‌ای سه پرواز در مسیر سقز برقرار شود تا مردم این منطقه نیز از خدمات هوایی بهره‌مند شوند.

استاندار کردستان در ادامه با اشاره به مصوبات سفر دولت به این استان اظهار داشت: در مجموع 47 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و تسهیلات به استان تخصیص یافته که رقم مناسبی در مقایسه با بسیاری از استان‌هاست.

وی با بیان اینکه کردستان در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با میانگین کشوری فاصله دارد، افزود: استان کردستان آزادراه ندارد و از مجموع 337 کیلومتر بزرگراه موجود، بیشتر مسیرها استاندارد کامل ندارند.

لهونی گفت: کردستان یکی از استان‌های دارای پرریسک‌ترین جاده‌های کشور است و متأسفانه شاهد حوادث متعدد رانندگی هستیم. در بخش راه‌های روستایی نیز فاصله‌ای 11 تا 12 درصدی با میانگین کشور داریم و برای رسیدن به حد میانگین باید 17 هزار میلیارد تومان اعتبار فقط به راه‌های روستایی اختصاص یابد.

وی با وجود اشاره به چالش‌ها، اقدامات اخیر دولت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در دولت پزشکیان، کارگاه‌های عمرانی در مسیرهای کرمانشاه–سقز–بوکان، مریوان، سنندج، قروه، دیواندره، بیجار و بانه فعال شده‌اند و فعالیت این پروژه‌ها نشان از اهتمام جدی دولت در توسعه زیرساخت‌های کردستان دارد.

وی همچنین خواستار بندر خشک و دهکده لجستیک در مرز باشماق شد و گفت: کردستان موقعیت مناسبی هم به لحاظ مسافت تا تهران و هم پتانسیل براب این کار را دارد. حدود 150 هکتار زمین منابع ملی را کنار خط‌آهن برای این کار پیش بینی کرده ایم.

انتهای پیام/