این تصمیم پس از توقف کامل فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی سونی در چین اتخاذ شده است. حساب رسمی خدمات مشتریان سونی اکسپریا در شبکه اجتماعی ویچت غیرفعال شده و حساب رسمی این برند در پلتفرم ویبو نیز از اسفندماه سال گذشته بدون هیچگونه فعالیتی باقی مانده است. آخرین گوشی معرفیشده توسط این شرکت برای بازار چین، مدل «اکسپریا ۵ وی» بود که در سال ۱۴۰۲ عرضه شد و پس از آن محصول جدیدی به این بازار راه نیافت.
نقطه عطف ناکامیهای سونی به سال ۲۰۰۷ بازمیگردد؛ سالی که با عرضه اولین آیفون، سرآغاز دوران گوشیهای هوشمند بود. به شکلی متناقض، همان سال موفقترین دوره برای برند سونی اریکسون بود که با فروش ۱۰۳ میلیون دستگاه از گوشیهای مبتنی بر برندهای Walkman و Cyber-shot به اوج رسید. با این حال، مدیران وقت این شرکت، همانند نوکیا، نتوانستند پتانسیل تحولآفرین آیفون را درک کنند و برتری سختافزاری خود را دلیلی بر تداوم موفقیت میدانستند.
در تلاش برای جبران این عقبماندگی، سونی در سال ۲۰۱۲ با خرید کامل سهام اریکسون، بخش موبایل را به طور کامل تحت کنترل خود درآورد و استراتژی One Sony را معرفی کرد. محصول شاخص این دوره، اکسپریا Z در سال ۲۰۱۳ بود که فناوریهای بخشهای تلویزیون و حسگرهای دوربین سونی را یکپارچه کرده بود و برای اولین بار استانداردهای ضدآب و گردوغبار را به بازار معرفی کرد. این استراتژی به طور موقت موفق بود و فروش سالانه این شرکت را در سال مالی ۲۰۱۴ به اوج ۴۰ میلیون دستگاه رساند.
با این وجود، این رقم در آن زمان تنها ۲ درصد از سهم بازار جهانی تلفنهای هوشمند را تشکیل میداد. روند نزولی فروش از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، زیرا از یک سو اپل و سامسونگ بازار ردهبالا را در اختیار داشتند و از سوی دیگر، برندهای چینی به سرعت بازارهای میانرده و پایینرده را تصاحب کردند. در نتیجه این فشار، فروش سالانه گوشیهای سونی با کاهشی حدوداً ۸۰ درصدی، از ۲۵ میلیون دستگاه به کمی بیش از ۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ رسید.
در سالهای اخیر، سونی با تغییر استراتژی، تولید برای بازار انبوه را متوقف کرد و بر روی بازار کاربران حرفهای مانند عکاسان و فیلمسازان متمرکز شد. این رویکرد نیز به دلیل عدم یکپارچگی میان قابلیتهای سختافزاری پیشرفته و نرمافزار کاربردی، به موفقیت تجاری منجر نشد. حتی همکاری با شرکت میزو در سال ۱۴۰۰ برای بهبود بخش نرمافزاری نیز به نتایج مؤثری نرسید و در نهایت، بخش موبایل سونی در همان سال در واحد محصولات الکترونیکی گروه سونی ادغام شد تا به فعالیت محدود خود ادامه دهد.
انتهای پیام/