شناسهٔ خبر: 75531365 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد

اکران فیلم کوتاه برای مخاطبان عمومی؛ انگیزه‌بخش و مفید یا بی‌ثمر و بعید +فیلم

چگونگی اکران عمومی فیلم‌های کوتاه یکی از چالش‌های همیشگی فیلمسازان این عرصه و مدیران سازمان سینمایی است. حالا مدیرعامل انجمن سینمای جوانان از پیگیری طرحی برای تحقق این موضوع گفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه جمعه دوم آبانماه با معرفی فیلمسازان برگزیده به کار خود پایان داد. یکی از ویژگی این رویداد سینمایی همچون ادوار قبل حضور فیلمسازان جوان و پرانگیزه با ایده‌های جذاب بود که توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد.

اما یکی از دغدغه‌های همیشگی فیلمسازان این حوزه والبته کارشناسان سینما، چگونگی عرضه و رساندن فیلم کوتاه به مخاطبان است. جایی که حداقل فیلم‌های باکیفیت و یا برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران، فراتر از اکران گروه هنر و تجربه و در قالبی عمومی‌تر روی پرده بروند.

در این ارتباط، دو رویکرد کلی وجود دارد؛ برخی معتقدند که با حمایت سازمان سینمایی، آثار فیلم کوتاه در جریان اکران عمومی سینما مانند فیلم‌های بلند داستانی، فضایی برای ارائه‌شدن داشته باشند. این فضا می‌تواند به صورت مستقل و یا پیش ازاکران فیلم‌های اصلی باشد که البته نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های قبلی است.

در یکی از روز‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بهروز شعیبی دبیر این رویداد سینمایی در برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو سیما با تأکید بر این رویکرد، از طرح‌های انجمن سینمای جوانان دراین زمینه گفت و افزود: طرحی را ارائه کردیم که بر مبنای آن در سالن‌های سینما و پیش از روی پرده رفتن فیلم‌های بلند، یک فیلم کوتاه هم به نمایش دربیاید. یا اینکه در پردیس‌های سینمایی، سالنی هم به پخش فیلم‌های کوتاه اختصاص پیدا کند. به نظر من، آن مخاطبی که از جلوی سالن سینما رد می‌شود و شاید فقط نیم‌ساعت وقت آزاد داشته باشد هم این حق را دارد که در این بازه زمانی، یک فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای جذاب ببیند و از آن لذت ببرد؛ به ویژه این که تولیدات سال‌های اخیر هنرمندان ما در عرصه فیلم کوتاه واقعاً جذابیت و قابلیت لازم برای پخش را دارد.

<div id="video-display-embed-code_1013174"><script type="text/JavaScript" src="https://ana.ir/fa/news/play/embed/1007392/1013174?width=400&height=300"></script></div>

این نگاه البته منتقدانی نیز دارد. میثم کریمی مجری برنامه‌های سینمایی رادیو و تلویزیون و کارشناس سینما یکی از این منتقدان است که در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا توضیح کوتاهی درباره این طرح انجمن سینمای جوانان مطرح کرد.

کریمی معتقد است که در شرایطی که شویه اکران فیلم‌های بلند نیز همچنان دارای معایب جدی است و در هیمن عرصه هم شاهد قهر مخاطبان با ژانر‌های جدی هستیم نمی‌توانیم توقع استقبال مخاطبان از اکران فیلم کوتاه را داشته باشیم.

<div id="video-display-embed-code_1013103"><script type="text/JavaScript" src="https://ana.ir/fa/news/play/embed/1007392/1013103?width=400&height=300"></script></div>

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون و مدرس فیلمنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا بر ضرروت نقش آفرینی تلویزیون در ترویج تماشای فیلم کوتاه به عنوان پیش شرط موفقیت طرح‌های بعدی برای اکران یاد کرد.

راستین در این باره گفت: اصلی‌ترین رسانه نمایش فیلم کوتاه تلویزیون است و این رسانه هم مدت‌ها است که با فیلم کوتاه قهر است. وقتی تلویزیون نمی‌خواهد فیلم کوتاه را ترویج کند، جا انداختن آن برای مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان و نوجوان سخت می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_1013102"><script type="text/JavaScript" src="https://ana.ir/fa/news/play/embed/1007392/1013102?width=400&height=300"></script></div>

به این ترتیب، به نظر می‌رسد دیده شدن فیلم‌های کوتاه از طریق خرید حق پخش و اکران آن به‌ویژه آثاری که در جشنواره و بین منتقدان جریان‌ساز هستند. علاوه بر منافع مادی برای فیلمسازان جوان می‌تواند انگیزه آنان را برای ادامه راه چند برابر کند. این که این اتفاق باید به شیوه اکران فیلم‌های بلند و با همان عمومیت مخاطب رخ هد یا قالب دیگری برای آن طراحی شود موضوعی است که باید به صورت بنیادین برای آن اندیشید.

پس از تثیبت و تصویب این قالب جدید، فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم از سوی سازمان سینمایی و حمایت مستمر این سازمان و انجمن سینمای جوانان از اکران فیلم کوتاه در کنار فرهنگسازی بلندمدت در بین مخاطبان می‌تواند روشنگر این مسیر باشد. در غیر این صورت و اگر اکران فلیم کوتاه به صورت رفع تکلیف و بدون فراهم کردن پشتوانه‌های لازم رقم بخورد همچون بسیاری از طرح‌های پیشین به دام ملال و رکود و در نهایت شکست خواهد افتاد؛ چنین وضعیتی هم برای فلیمسازان جوان چیزی جز ناامیدی، رخوت و انگیزه‌کشی به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام/