به گزارش جمله، این نشست تخصصی با حضور عبدالکریم درویشزاده و خسرو رشیدی، مشاوران حملونقل ریلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاونان ادارهکل راهآهن شمال و جمعی از مدیران و کارشناسان بندر امیرآباد برگزار شد. محور اصلی گفتوگوها، بررسی چالشهای لجستیکی و افزایش سهم حملونقل ریلی در زنجیره جابهجایی کالا از این بندر بود.
بندر امیرآباد؛ پایگاه ریلپایه شمال کشور
محمدعلی موسیپور گرجی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، در آغاز این نشست با اشاره به جایگاه راهبردی امیرآباد بهعنوان نخستین بندر ریلپایه شمال کشور، اظهار کرد: در سال گذشته نشستهای مشترک متعددی میان مدیران راهآهن و سازمان بنادر برگزار شد که طی آن، بازدید مدیرعامل راهآهن کشور از بندر امیرآباد و تصمیمگیری درباره اعمال تخفیف تعرفه ریلی در مسیر امیرآباد ـ شهید رجایی از دستاوردهای مهم بود.
وی خواستار تسریع در رفع چالشهای مسیر ریلی شمال به جنوب شد و افزود: یکی از طرحهای شاخص بندر امیرآباد، بهینهسازی مسیر ریلی داخلی بندر در مجاورت اسکلههاست که با حمایت سازمان بنادر و بر پایه آخرین استانداردهای جهانی در حال اجراست و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به گفته موسیپور، این پروژه طی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.
ضرورت استقرار اپراتور اختصاصی ریلی در بنادر
در ادامه، عبدالکریم درویشزاده، مشاور حملونقل ریلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با تأکید بر رفع موانع موجود در مسیرهای ریلی منتهی به بندر امیرآباد، خاطرنشان کرد: لازم است دولت و مسئولان راهآهن کشور با ارتقای زیرساختهای فنی و تجهیز بنادر به اپراتورهای اختصاصی ریلی، زمینه تسهیل حمل کالا از طریق ریل را فراهم کنند.
وی افزود: استقرار اپراتور اختصاصی، تخصیص واگن و لوکوموتیو برای انجام مانورهای داخل بندر از ضرورتهای جدی در بندر امیرآباد است و تحقق آن نقش بسزایی در تسریع عملیات تخلیه و بارگیری دارد.
کاهش تصادفات جادهای با گسترش حملونقل ریلی
مشاور حملونقل ریلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزایای حملونقل ریلی، عنوان کرد: با توجه به آمار بالای تصادفات جادهای، سوق دادن بارها به مسیر ریلی علاوه بر کاهش ترافیک جادهها و افزایش ایمنی، موجب کاهش چشمگیر تلفات انسانی نیز میشود.
وی همچنین از پیشبینی اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای توسعه حملونقل ریلی در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: بر اساس سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی، هدفگذاری شده است که ۲۵ درصد از جابهجایی کالا از طریق ریل انجام گیرد. برای تحقق این هدف، احداث خطوط ریلی فرعی و ارائه تسهیلات به صنایع و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد.
برنامه پنجساله راهآهن شمال برای جذب ۱.۲۵ میلیون تن بار
گفتنی است نمایندگان ادارهکل راهآهن شمال نیز در این نشست با اشاره به محدودیت وزنی واگنها در مسیر فیروزکوه ـ سوادکوه به دلیل شیب ۲۸ در هزار، از برنامهریزی بلندمدت برای افزایش ظرفیت جابهجایی خبر دادند.
به گفته آنان، راهآهن شمال در قالب یک برنامه پنجساله، جذب یکمیلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا از طریق حملونقل ریلی را هدفگذاری کرده است تا سهم قابلتوجهی در جابهجایی ایمن و پایدار کالا در شمال کشور ایفا کند.
امید به بهرهبرداری از اسکله رو-رو ریلی
در ادامه این نشست، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با قدردانی از حمایتهای مدیرعامل و مسئولان سازمان بنادر در برگزاری نشستهای تخصصی، به برخی چالشهای موجود اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی، تغییرات تراز آب دریای خزر و نوسانات نرخ ارز از جمله عواملی بودهاند که روند تکمیل اسکله رو-رو ریلی را کند کرده است.
موسیپور گرجی در پایان گفت: با بررسیهای کارشناسی و تشکیل کمیتههای تخصصی، امیدواریم این پروژه مهم در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد. چرا که با راهاندازی اسکله رو-رو ریلی و اجرای سیاستهای تشویقی برای حمل ریلی کالا، شاهد رشد چشمگیری در عملیات تخلیه، بارگیری و سهم ریلی بنادر کشور باشیم.
∎