محمد اسلامی، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری درباره اهمیت راهبردی فناوری هستهای و آخرین تحولات پرونده هستهای ایران، اظهار کرد: این پرسش مهم و پرتکرار است؛ کافی است برای اینکه تصویری از واقعیت سیاست در دنیای امروز به دست آوریم، نگاهی به گفتوگوهای انجامشده در اجلاس سالانه داووس در روزهای اخیر داشته باشیم؛ در این اجلاس نمایش جهتگیریهای کشورهای گوناگون مشاهده میشود و میتوان دید که این کشورها بر چه نکاتی تمرکز میکنند و نیز میتوان بررسی کرد که در آن محیط چه مواردی به منصه ظهور میرسد.
وی افزود: این اجلاس برای ارائهکنندگان فرصتی را جهت نشان دادن آنچه بهدست آوردهاند و یا قرار است بهدست آورند، ایجاد میکند؛ یکی از نکات برجسته، فناوریهای نوین و پیشرفته است که کشورهای گوناگون بهویژه کشورهای توسعهیافته در رقابت نفسگیری، به دنبال آن هستند که سهم، نقش و جایگاه خود را گسترش دهند.
فناوری پیشرفته حوزهای تعیین محسوب میشود
اسلامی با بیان اینکه نکته مهم این است که بلوکبندی شکل میگیرد و هرکه با نظام قدرت همراه شود و منافع آنان را تامین کند، بهطور طبیعی برای ورود به این حوزه مانعی ندارد، گفت: شرط مهم و اصلی این است که منافع آمریکا تامین شود و برای تامین چنین منافعی هزینه کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری پیشرفته حوزهای تعیینکننده محسوب میشود و مهم است چه کسی وارد این حوزه شود؛ هر کشوری که وارد این عرصه شود باید در مسیر منافع آنان گام بردارد. این منطق در میان سخنان گروه فشار حداکثری کاملا واضح و قابل مشاهده است.
وی در ادامه اظهار کرد: موضوع مهم و اصلی بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته است و به دلیل اینکه ما عضو هیچ باشگاهی نیستیم و منافع ملی ما پذیرش سلطه آنان را قبول نمیکند؛ سبب شده تا این عرصه را برای ما منطقه ممنوعه بدانند.
اسلامی تاکید کرد: در بحث هستهای یک رویکرد آشکار وجود دارد که مربوط به آژانس بینالمللی انرژی اتمی و اساسنامه آن است که به صراحت اعلام کردهاند بر اساس قوانین و مقررات این نهاد، هر کسی میخواهد عضو آژانس شود باید این قوانین و مقررات را تصویب کند؛ یکی از این موارد مربوط به موضوع پادمان است و دیگری عدم اشاعه سلاحهای نظامی معروف به NPT؛ این موارد در نظام قانونگذاری کشوری که قصد ورود به این حوزه را دارد باید تصویب شود.
معاون رئیسجمهور تصریح کرد: براساس اساسنامه، آژانس بینالمللی انرژی اتمی موظف است که از کشورهای عضو حمایت کند تا هر کشوری بتواند به فناوری صلحآمیز هستهای دست یابد.
شروط آمریکا برای ورود کشورها به عرصه فناوری هستهای
وی یادآوری کرد: کنگره آمریکا در سال ۱۹۵۵ قانونی را تصویب کرده که معروف به قانون «یک دو سه» است که براساس آن هر کشوری که میخواهد وارد حوزههای سهگانه مربوط به حوزه هستهای شود، باید حتما با دولت آمریکا توافق داشته باشد وگرنه بهعنوان منطقه ممنوعه اجازه ورود نخواهد داشت.
اسلامی با اشاره به قانون «یک دو سه» توضیح داد: یکی از این موارد مربوط به غنیسازی اورانیوم، مورد دوم بازفرآوری و مورد سوم آب سنگین است؛ یعنی براساس این قانون اگر با آمریکا قرارداد نداشته باشید و به منافع آن را براساس ترتیباتی که در قانون آمده است، متعهد نباشید، نمیتوانید وارد این عرصه شوید؛ آمریکاییها بهشدت به دنبال اجرای این قانون هستند و آن را کنترل میکنند.
وی اضافه کرد: به جز کشورهایی که حق وتو دارند و مستثنی هستند، به هیچ کشور دیگری اجازه ورود به این حوزه را نمیدهند؛ برای کشور ما با جریان سیاسی و امنیتی و در کنار آن با فشار حداکثری و تحریمها، مزاحمتهای بیشماری را با انواع و اقسام حرکتهای مخرب ایجاد کردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ۲۰ سال مذاکرهای که دولتهای گوناگون انجام دادهاند برای رفع این اتهامهای ساختگی بوده که به ایران نسبت دادهاند؛ اتهامهای ساختگی در قالب پیامدی در مذاکرات برجام، کنار گذاشته شد.
فناوری هستهای شتابدهنده دیگر علوم است
وی گفت: پس حقیقت این است که موضوع فناوری هستهای، مسئلهای انحصارطلبانه برای غربیهاست و جمهوری اسلامی ایران این انحصار را شکسته و بهصورت تحقیقات درونزا و بدون کمک خارجی توانسته به این ظرفیتها دست یابد.
معاون رئیسجمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث فناوری صلحآمیز هستهای به دنبال مقایسه هزینه و فایده نباید بود، گفت: نکته مهم این است که از نظر نظام استکباری دستیابی به فناوریهای پیشرفته در اصل ورود به منطقه قرمز و ممنوعه است، زیرا تابع سیاستها و اوامر آنان نیستیم و کشور را براساس موازین خود و با استقلال کامل اداره میکنیم؛ نکته دوم این است که این فناوری شکافنده است و خلق فرصت میکند و در پرتو فناوری هستهای میتوان دیگر علوم را شتاب داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در اکثر سرفصلها، فناوری هستهای حضور دارد و تاثیرگذار است؛ بنابراین هنگامی که وارد این عرصه میشوید، منفعت آن ایجاد میشود؛ هنگامی که قابلیت آن را ایجاد کنید، میتوانید این فناوری را به کانونهای گوناگون ورود دهید و نتایج آن را بررسی کنید و در نهایت بتوانید تحلیل هزینه و فایده را انجام دهید.
دستاوردهای نفیس و ارزشمند ایران در عرصه فناوری هستهای
اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون وارد این مرحله شدهایم یا خیر، گفت: بله اکنون در این مسیر قرار گرفتهایم؛ میتوانیم از فناوری هستهای برای پیشبرد و تاثیرگذاری آن در حوزههای گوناگون استفاده کنیم؛ ما در آغاز این راه هستیم و دستاوردهای بسیار نفیس و ارزشمندی داشتهایم.
وی درباره چرایی حل نشدن مسئله هستهای ایران با وجود تاکیدات جمهوری اسلامی درباره اینکه به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نیستیم و نیز اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل، توضیح داد: اگر این مسئله را نگویند، در اصل چیزی برای گفتن ندارند؛ آیا ۲۰ سال مذاکره و بازرسی کردن کم است؟ در این سالها آژانس تمام بخشها و سایتهایی که منافقین ادعا کرده بودند که ایران در آنها در حال ساخت بمب است، بازدید و بازرسی کرده است، اما نکته حائز اهمیت این است که اگر غرب این ادعاها را که فاقد ارزش واقعی هستند، کنار بگذارد، دیگر نمیتواند با ایران مخالفت کند؛ زیرا نه قانون و نه آژانس در این زمینه تکلیفی ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: این رفتار سیاسی است وگرنه براساس کدام قانون به آژانس بینالمللی انرژی اتمی اجازه داده شده که مدیرکل یا تشکیلات آژانس وارد بحثهای سیاسی شوند؟ اظهارنظر هفته پیش آقای رافائل گروسی که اعلام کرد ایران بهتر است با دولت ترامپ مسائل خود را حل کند، به این معناست که مشکل، دولت آمریکا است که بر پرونده هستهای ایران اینگونه تاثیرگذار بوده و فشار وارد میکند؛ اگر فشار سیاسی و اعمال نفوذ سیاسی نباشد، جمهوری اسلامی ایران براساس موازین آژانس رفتار خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ما بیشترین بازرسیها را داریم و تعاملات ما در راستای رفع ابهامها، مزاحمتها و دفع شر است.
برنامه هستهای مدون ایران هیچ ابهامی ندارد
اسلامی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه هر کشوری که در آژانس عضویت داشته باشد، باید چارچوب برنامه هستهای خود را به آژانس ارائه دهد، اظهار کرد: اکنون در سال سومی به سر میبریم که گزارش مدونی به آژانس ارائه کردهایم؛ این گزارش دو یا سه بار رفت و برگشت داشته و هیچ نکته ابهامی در آن وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر اظهار کنند که ما نمیدانیم چارچوب برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران چیست، به استناد این مستند دیگر نمیتوانند چنین اظهاری داشته باشد.
معاون رئیسجمهور تاکید کرد: برنامه هستهای ایران کاملا شفاف بوده و ابعاد آن واضح و صلحآمیز است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.
وی گفت: کشورهای محدودی غنیسازی اورانیوم را انجام میدهند و درصد غنیسازی هر کدام کاربردهای مختلفی دارد؛ سخنانی که درباره درصد غنیسازی در ایران مطرح میکنند و برخی نیز به آن دامن میزنند، در حقیقت برای ایجاد ایرانهراسی بهویژه در بخش نظامی و هستهای جمهوری اسلامی ایران است؛ بهعنوان مثال، راکتور تحقیقاتی تهران که طراحی آن آمریکایی است، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده و سوخت مصرفی این راکتور تحقیقاتی ۹۰ درصد بوده است؛ ایران چندین سال سوخت ۹۰ درصدی را که آمریکاییها تولید میکردند، خریداری و در این راکتور استفاده میکرده است؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی که آمریکا همکاری خود را قطع کرد و به ایران سوخت نداد، آرژانتین سوخت این نیروگاه را تامین کرد و ایران خریداری میکرد؛ در مرحله بعد به بهانهای، تامین سوخت را کاهش دادند و اعلام کردند که باید سوخت راکتورهای تحقیقاتی را کاهش دهیم که به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ هنوز هم در آمریکا و کانادا راکتورهایی وجود دارد که از سوخت ۹۰ درصد استفاده میکنند و این نشان میدهد که آمریکا یک بخش از برنامه ایران را پررنگ میکند تا با جوسازی و غوغاسالاری بتوانند اذهان افکار عمومی را منحرف کند.
جمهوری اسلامی ایران بازرسیها را به نشانه شفافیت اقدامهای خود پذیرفته است
عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به اینکه ایران چارچوبهایی را که باید رعایت کند، انجام داده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بازرسیها را به نشانه شفافیت اقدامهای خود پذیرفته و این پذیرش موجب شده که آنها شدیدترین و بیشترین بازرسیها را از ایران داشته باشند، اما همچنان ادعاها را تکرار میکنند؛ ما با یک موضوع سیاسی مواجهیم نه یک موضوع فنی و یا یک موضوع حقوقی؛ نشانه اخیر و مهم این موضوع، اظهارات مدیرکل آژانس است که از ایران خواسته مسائل خود را با آمریکا حل کند؛ همچنین فرمایش دبیرکل سازمان ملل نیز در همین راستا قرار دارد.
اسلامی توضیح داد: اکنون آژانس بینالمللی انرژی اتمی به چهار دپارتمان تقسیم شده است، اما برای ایران تنها یک دفتر وجود دارد؛ جمعیتی که در این دفتر مشغول بهکار هستند، عمدتا افرادی از سرویسهای امنیتی کشورهای غربی هستند که ماموریتشان بهنوعی کنترل شدیدتر بر ایران است؛ این برنامه کاملا واضح است و با توجه به سیاستهای ما و تصمیماتی که در راستای مدیریت پرونده هستهای اتخاذ میشود، باید با تعامل با نهادهای مربوطه به گونهای امور را مدیریت کنیم که بتوانیم از ایجاد اختلال در برنامه هستهای کشور جلوگیری کنیم و هماهنگیهای لازم را انجام دهیم.
طرف مقابل ما در برجام به تعهدهای خود عمل نکرد
معاون رئیسجمهور در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوانیم این ابزار و بهانه سیاسی را از طرف مقابل بگیریم، اظهار کرد: دولتهای گوناگون در ۲۰ سال گذشته از هر نوع تفکر سیاسی که بودند این مسیر مذاکره و تعامل را پیش بردند، با هر لحنی صحبت کردند و یا با ادبیات گوناگون موضوع را پیگیری کردند؛ نتیجه این روندها به سند برجام رسید که در همین سند هم نکات برجستهای وجود دارد؛ یکی از این نکات این است که در سال دهم (که ما الان وارد سال دهم شدیم) پرونده هستهای ایران بسته خواهد شد؛ یعنی ایران براساس برجام محدودیتها را قبول کرده تا اعتمادسازی برای طرف مقابل صورت گیرد؛ همه این اقدامها در ازای این بوده که طرف مقابل تحریمها را بردارد.
وی افزود: طرف مقابل ما در برجام به جز در یک مدت کوتاه به تعهدهای خود عمل نکرد؛ غرب در این دوره به همان توافقی که خود امضا کرده بود هم پایبند نبود و با خروج آمریکا از این سند و وقایعی که رخ داد؛ ایران هم براساس مفاد ۲۶ و ۳۶ برجام، اجرای تعهداتش را متوقف کرد؛ با وجود این، تاریخچه ما هنوز در برجام به سر میبریم و این آمریکاست که از آن خارج شده است.
گفتوگو با اروپاییها برای از سرگیری مذاکرات و سنجش آمادگیهاست
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که دیپلماتهای اروپایی اعلام کردهاند که ایران به دنبال توافق جدید هستهای است، اظهار کرد: رایزنیهایی که معاونان وزارت امور خارجه با سه کشور اروپایی انجام دادهاند، به نوعی گفتوگو برای از سرگیری مذاکرات بوده و این گفتوگوها و مذاکرات مقدماتی با این هدف انجام شده که طرفین آمادگی یکدیگر را برای توافق بر سر تداوم مذاکرات بسنجند.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که غرب زبان تهدید دارد و مدیرکل آژانس را مکلف کرده که گزارش جامع تهیه کند تا بتواند با آن گزارش، پرونده ایران را بهطور مجدد در شورای حکام مطرح کند و از آنجا این پرونده را به شورای امنیت منتقل کرده و «اسنپ بک» را اجرایی کند؛ اگر این موضوع شکل گیرد و در آینده با اجرای «اسنپ بک» به دنبال این هستند که اجازه استفاده ایران از مزایای سال دهم برجام را ندهند؛ مزایایی که ایران برای آن صبوری و همراهی کرده و برخورداری از این مزایا حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است.
اسلامی گفت: در گفتوگو با اروپا، طرف ایرانی اعلام کرده که اگر اروپا مسیر تعاملی را انتخاب کند، ایران هم آماده گفتوگو است؛ در گفتوگو میان ایران و اروپا، محتوای گفتوگوها امیدوارکننده بوده است، ولی اصل حرف طرف اروپایی این است که تحریمها دست ما نیست، ربطی هم به ما ندارد، بلکه دست آمریکاست و باید صبر کنیم و ببینیم که آمریکاییها چه میکنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تکرار تهدید مکانیسم «اسنپ بک» توسط کشورهای اروپایی یادآوری کرد: این اقدام به معنای زدن کامل زیر میز توافق انجام شده با ایران است؛ ایران نیز پاسخی برای این اقدام دارد و در زمان مناسب درباره آن تصمیم میگیرد.
برجام، توافقی است که ما به آن پایبند بوده و هستیم
اسلامی درباره این گفته وزیر امور خارجه که برجام پیشین قابلیت اجرایی ندارد و باید توافق تازهای انجام شود، توضیح داد: آقای عراقچی فرمایش خود را تصحیح هم کردند و در حال حاضر چهارچوب برجام برای ما چارچوب معتبر است؛ برجام، توافقی است که ما به آن پایبند بوده و هستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران در صورت بازگشت طرف مقابل به اجرای تعهداتش، به تعهدهای خود عمل خواهد کرد، گفت: باید بتوانیم بازگشت آنها به اجرای تعهدهای دادهشده را راستیآزمایی کرده و نیز اطمینان حاصل کنیم که آنها به تعهدات خود بهصورت واقعی عمل میکنند و ما میتوانیم از فواید آن در میدان عمل بهرهمند شویم.
واکنش ایران به تهدید فعال شدن «مکانیسم ماشه»
اسلامی درباره تهدید غرب به فعال شدن «مکانیسم ماشه» و عکسالعمل ایران و احتمال خروج از انپیتی، اظهار کرد: ایران درباره عکسالعمل به این اقدام در بازه زمانی و چارچوب خاص خود تصمیمگیری خواهد کرد؛ اصل موضوع این است که بازگشت ما به تعهدها، منوط به انجام تعهدها از سمت طرف مقابل است؛ فکر میکنم تا همین حد که اکنون با طرف مقابل گفتوگو کردهایم، میتوانیم به روند مذاکرات خوشبین باشیم؛ از این مرحله به بعد باید طرف مذاکرهکننده پاسخ پرسشها و ابهامهای وزارت امور خارجه را بدهد تا تصمیمگیریهای بعدی صورت گیرد.
معاون رئیسجمهور در پاسخ به پرسشی درباره امکان تغییر رویکرد دونالد ترامپ در دولت دومش گفت: دولت جدید، روحیات و جهتگیریهایی دارد و برای هر نقطه از عالم یک مطلبی را بیان کرده است؛ بنابراین فعلا باید صبر کرد و دید که برای پیشبرد برنامه، چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی ما قرار دارد؛ مسئولان مربوطه باید در این باره صحبت کنند و پاسخ دهند.
وی تاکید کرد: در سازمان انرژی اتمی تمام تلاش ما این است که روند گفتوگوها را تسهیل کنیم و تنظیمات را بهگونهای انجام دهیم که هیئت مذاکرهکننده بتواند در زمان مناسب و در چارچوبهای تعیینشده، تصمیمهای لازم را برای منافع ملی کشور اتخاذ کند.
وی در پاسخ به این پرسش که شما به تهدیدها علیه ایران اشاره کردید و آمریکاییها یا رژیم صهیونیستی تهدیداهایی را مطرح کردهاند، با توجه به اینکه قطعنامه ۵۳۳ هرگونه تهدید را منع کرده و اگر چنین اتفاقی بیفتد باید از طریق شورای امنیت پیگیری شود، آیا با وجود این تهدیدها ما تاکنون این پیگیریها را از طریق شورای امنیت انجام دادهایم یا چرا اقدامی صورت نگرفته است، گفت: دلیل این است که آنها به هیچ قانون و مقرراتی پایبند نیستند؛ ما همواره این موضوع را بهطور مکتوب و در مذاکرات به آنها تذکر دادهایم و اعتراض کردهایم که کشوری که عضو انپیتی و پادمان نیست، نباید یک کشور دیگر را به تهدید هستهای متهم کند؛ بنابراین باید با قدرت برخورد کرد و اجازه نداد کسی به حق شما تعرض کند؛ نماینده ایران در شورای امنیت و سازمان ملل این موضوع را چندینبار پیگیری کرده است.
به حداقل رساندن آسیبپذیری تاسیسات هستهای در ایران
اسلامی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات هستهای ایران، اظهار کرد: نخستین نکته این است که نیروهای مسلح ما با بهرهگیری از قابلیتهای پیشرفته در لایههای مختلف دفاعی، ظرفیتهای ارزشمندی برای حفاظت از فضای کشور ایجاد کردهاند؛ سازمان انرژی اتمی ایران هم تاسیسات هستهای را بهگونهای طراحی کرده که آسیبپذیری آن به حداقل ممکن رسیده است؛ بنابراین فرصتهای نفوذ برای دشمنان بسیار محدود است.
وی تاکید کرد: در این زمینه، سرمایهگذاریهای قابل توجهی نیز انجام شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: دشمن صهیونیستی که به هیچ قاعده و اصولی پایبند نیست، تهدیدهای مداومی را علیه ایران مطرح میکند، اما صنایع هستهای کشور به لطف امنیت و تدابیر حفاظتی مستحکم، از ظرفیتهای بالایی برخوردار است؛ در صورتی که آنها چنین اقدامهایی را انجام دهند و بخواهند تعرض کنند، جمهوری اسلامی پاسخ قوی و کوبندهای به آنان خواهد داد؛ نیروهای مسلح کشور اعلام کردهاند که به هرگونه تعرض پاسخ داده و دشمنان را پشیمان خواهند کرد.
فضاسازی کشورهای غربی در مورد استفاده ایران از تاسیسات آب سنگین
معاون رئیسجمهور در ادامه درباره فضاسازی کشورهای غربی در مورد استفاده ایران از تاسیسات آب سنگین و دلیل حساسیت آنها نسبت به این موضوع و کاربردهای مختلف آب سنگین، عنوان کرد: آب سنگین یکی از مواد بسیار موثر در تمامی علوم و فنون محسوب میشود؛ امروزه آب سنگین حدود ۳۰۰ مشتق مختلف دارد که بهعنوان اقلام دوتره شناخته میشود و در صنایع نیمههادی، الکترونیک، داروسازی و دیگر بخشهای صنعتی بهکار میروند؛ برای مثال، یکی از مشتقات آب سنگین، «بور ۱۰ و ۱۱» است که هم در صنعت و هم در داروسازی کاربرد دارد؛ در روزهای آتی این ماده بهعنوان یک دستاورد جدید به بهرهبرداری خواهد رسید که هر تن آن ۲ میلیون دلار قیمت دارد؛ این حوزه به معنای واقعی کلمه دانشبنیان است.
وی تاکید کرد: همچنین محصول دیگری که در روزهای آتی به بهرهبرداری میرسد، متانول است که در صنعت داروسازی استفاده میشود؛ این داروها دارای ویژگیهای جدید و ظرفیتهای متفاوتی در صنعت داروسازی جهان هستند؛ اکنون ما بهعنوان یک کشور پیشرو در این عرصه وارد شدهایم؛ قیمت هر تن متانول یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است، در حالی که قیمت هر تن متانول تولیدی در پتروشیمیها حدود ۴۰۰ دلار است؛ این محصول با ارزآوری بسیار بیشتر و ارزش افزودهای که ایجاد میکند، قابل مقایسه با دیگر محصولات نیست.
اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مشتقات آب سنگین، OLED است که در نمایشگرهای مدرن، مانند نمایشگرهای فوقمدرن نسل جدید، استفاده میشود. شرکتهای پیشرو در صنعت الکترونیک در برنامهریزیهای خود این فناوری را قرار دادهاند و تولید آن با استفاده از آب سنگین است؛ ما هم اکنون در حال تولید این محصول هستیم و حتی صادرات آن را نیز آغاز کردهایم.
وی افزود: هر گرم از محصولات مشتقات آب سنگین چند ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و حدود ۳۰۰ نوع مختلف از آنها وجود دارد؛ کشوری که چنین ظرفیتی دارد، وارد صنعت اقتصاد دانشبنیان شده است و ارزش افزوده در اینجاست؛ زنجیره ارزش در این حوزه قرار دارد و شما با یک دریای بیکران از فرصتها روبهرو هستید که میتوانید صنایع مختلف را در حوزههای پزشکی و سلامت، صنعت و دیگر بخشهای مرتبط پشتیبانی کنید.
افزایش چشمگیر سرعت ساخت نیروگاههای اتمی در کشور
اسلامی با اشاره به روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این پروژه فوقالعادهای است که ۵ هزار نفر در آن مشغول بهکار هستند؛ پروژه ساخت نیروگاه اتمی جدید که باید مردم شاهد باشند، نشان میدهد که اگرچه در سالهای گذشته باید وقت بیشتری برای توسعه نیروگاهها میگذاشتیم، در ۲ سال اخیر سرعت و حجم کار بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که یکی از چالشهای فعلی ناترازیها، بهویژه در حوزه برق است و یکی از کاربردهای هستهای ما تولید برق بوده، چرا تا کنون نتوانستهایم شبکه برق را به حدی گسترش دهیم که ناترازی را حل کند، گفت: پاسخ کاملی باید به این سوال داده شود؛ در سازمان انرژی اتمی ایران شرایط و ملاحظاتی وجود داشته که باعث تاخیر شده است؛ وقتی در سال ۱۴۰۰ وارد این سازمان شدیم، اراده بر این گذاشتیم که این امر قانونی که تاکید مقام معظم رهبری از حدود ۱۷ یا ۱۸ سال پیش بر ۲۰ هزار مگاوات بوده، را پیگیری کنیم؛ این برنامهریزی شروع شد و اکنون در مسیر خود قرار گرفته است؛ احداث هر نیروگاه اتمی ۷ تا ۹ سال زمان میبرد و امیدواریم تا سالهای آینده پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم و تا سال ۱۴۲۰ بتوانیم سقف تولید برق هستهای را به ۲۰ هزار مگاوات برسانیم.
سهم ۳ هزار مگاواتی برق هستهای تا پایان برنامه هفتم توسعه
اسلامی اظهار کرد: ما متعهدیم که تا پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت نیروگاههای اتمی را به ۳ هزار مگاوات برسانیم، در حالی که در حال حاضر هزار مگاوات از این ظرفیت در حال تولید است.
وی تصریح کرد: نیروگاه نخست ما تا کنون ۷۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده که موجب صرفهجویی در مصرف ۱۰۵ میلیون بشکه نفت شده است که این میزان صرفهجویی معادل حدودا ۸ میلیارد دلار هزینه سوخت فسیلی و گاز طبیعی است که ایران از آن استفاده نکرده و به جای آن از سوخت هستهای بهره برده است.
معاون رئیسجمهور تاکید کرد: این یک ثروت تمامنشدنی است که میتواند بازفرآوری شده و در مسیر بهرهبرداری قرار گیرد و انرژی پاک و بدون آلایندگی تولید کند؛ این نوع بازدهی از لحاظ محیط زیستی، اقتصادی و تامین برق پایدار با توجه به ظرفیت نامی نیروگاه، کاملا مقرون به صرفه است.
اسلامی درباره نیروگاههای تولید برق هستهای در بوشهر توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ نفر در این پروژه مشغول بهکار بودند و پروژه در مراحل ابتدایی و محدود بود، اما به لطف خداوند، در ۲ سال اخیر این پروژه با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و در حال حاضر ۵ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که این پروژهها را براساس برنامه زمانبندی و بهطور منظم مدیریت کنیم و پیش ببریم؛ از همه شرکتها و همکارانی که در این پروژه مشغول بهکار هستند، بهویژه شرکتهای ایرانی که این پروژه را اجرا میکنند، قدردانی میکنم؛ نیروهای این شرکتها بسیار توانمند و ارزشمند هستند و رکوردهای جدید حرفهای از خود به یادگار گذاشتهاند؛ در ماه گذشته، رکورد بتنریزی در این پروژه ۲۲ هزار مترمکعب در یک شبانهروز بود و انشاءالله سال آینده رکورد جدیدی معادل ۶۵ هزار مترمکعب در شبانهروز خواهیم زد؛ پروژه با استانداردهای بینالمللی در حال اجرا و پیشرفت است.
وی با اشاره به ساخت نیروگاههای اتمی در دیگر استانها توضیح داد: در استان هرمزگان و استان خوزستان پروژهها آغاز شده است؛ در سواحل مکران و در استان گلستان نیز پروژهها در دست مطالعه و بررسیهای اجرایی و محیطی قرار دارند و سیستم آنها در حال نهایی شدن است تا بتوانیم قراردادها را منعقد کرده و به یاری خدا وارد فاز اجرایی شوند.
معاون رئیسجمهور در ادامه گفت: هدف ما این است که تا سال ۱۴۲۰ به ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات برسیم، تا پایان برنامه هفتم ۳ هزار مگاوات دیگر به ظرفیت برق هستهای افزوده میشود و پس از آن هر سال یا تقریبا هر ۱۸ ماه، یک نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد تا به ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات برسیم.
اسلامی درباره چرایی ناترازیها گفت: ناترازیهایی که اتفاق افتاده، ناشی از چند عامل بوده که هم به خوراک و هم به خود نیروگاه مربوط میشود؛ اگر نگهداری و تعمیرات نیروگاهها بهموقع انجام شود و این نیروگاهها با بازدهی حداکثری کار کنند، ظرفیت تولید ما بهطور طبیعی با مصرف هماهنگ خواهد شد؛ برنامهریزیهای متنوعی برای این موضوع در نظر گرفته شده که فقط افزایش ظرفیت نیست، بلکه نوع بهرهبرداری هم مهم است؛ برای نیروگاههای ما انشاءالله هر سال یک دوره تعمیرات داریم؛ در این دوره، سوخت نیز باید تعویض شود و این برنامهریزیها با وزارت نیرو هماهنگ میشود.
توسعه آب سنگین و مشتقات آن جزو اولویتهای فوری سازمان انرژی اتمی است
معاون رئیسجمهور درباره منابع مالی که برای اجرای پروژههای تحقیقاتی و توسعه در اختیار سازمان قرار میگیرد، اظهار کرد: در برخی موارد کشور با محدودیت منابع مواجه است، اما سعی میکنیم روند پیشرفت، بهویژه در پروژههای تاثیرگذار و پروژههایی که ارزش افزوده ایجاد میکنند، ادامه یابد؛ بهعنوان مثال، توسعه آب سنگین و مشتقات آن جزو اولویتهای فوری ما است و به نوعی مانند یک دیون ممتاز محسوب میشود. زیرا هرچه در این بخش پیشرفت کنیم، زنجیره ارزش ما تقویت خواهد شد.
توجه ویژه سازمان انرژی اتمی به اقتصاد صنعت هستهای
اسلامی با اشاره به توجه سازمان به اقتصاد صنعت هستهای، بیان کرد: صنعت هستهای، هزینه نیست؛ بهعنوان نمونه، ما تامین ابزاردقیق هستهای برای تمام مجتمعهای صنعتی کشور را انجام دادهایم و هیچ مجتمع بزرگ صنعتی در ایران وجود ندارد که سازمان انرژی اتمی به کمک آن نرفته باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید انواع رادیودارو در سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش رادیوداروها نیز سرمایهگذاریهایی صورت گرفته و در حال حاضر رادیوداروها بزرگترین خدمتی هستند که انرژی اتمی به جامعه ارائه میدهد؛ اکنون به ۱۵ کشور صادرات رادیودارو داریم.
وی ادامه داد: اگر به مشکلات تحریمی که شرکتهای هواپیمایی با آن مواجه شدند، برخورد نمیکردیم، میتوانستیم رادیودارو را به کشورهای بیشتری صادر کنیم؛ در حال حاضر، جزو سه کشور نخست در زمینه تولید رادیودارو هستیم.
انتهای پیام/