شناسهٔ خبر: 70075502 - سرویس سیاسی
منبع: میزان | لینک خبر

سند ملی توسعه صنایع دستی كشور

سند ملی توسعه صنایع دستی کشور مصوب جلسه ۹۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

سند ملی توسعه صنایع دستی کشور مصوب جلسه ۹۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی نامه شماره ۱۵۴۷۱/۱۴۰۳/دش مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۳ از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد.

سند ملی توسعه صنایع دستی کشور مصوب ۱۴۰۳/۰۶/۰۶

«سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» که در جلسه ۹۰۳ مورخ ۰۶ /۰۶ /۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه ۴۹۱ و ۴۹۵ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

مقدمه

صنایع دستی ایران، مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی در هر واحد آن، با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس؛ تولید می‌شود. فرآیند ساخت، پرداخت و تولید این هنر ـ صنعت‌های مبتنی بر حکمت، معنویت و عرفان، به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار خاص انجام می‌گیرد [۱]. محصولات صنایع دستی، اشیائی کاربردی ـ تزئینی هستند که از مواد اولیه در دسترس با قابلیت تولید گسترده و قابل عرضه در بازار تولید می‌شوند.

ایران؛ در میان کشور‌های جهان؛ رتبه نخست را به لحاظ شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی دارا است. با این جایگاه، ظرفیت لازم برای کسب رتبه اول در صادرات صنایع دستی به خوبی برای کشور فراهم است. ضمناً؛ تحولات فناورانه، حقیقتی گریزناپذیر است که بر عموم حوزه‌ها و صنایع، از جمله صنایع دستی اثرگذار خواهد بود. طراحی نظام سیاستی و راهبرد‌هایی متناسب با این تحولات فناورانه به ویژه در فناوری‌های هوش مصنوعی، زنجیره بلوک، متاورس و اینترنت اشیاء از بایسته‌های این سند است.

صنایع دستی ایران، علی‌رغم برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله آثار معنوی و روحانی، تقویت هویت اسلامی ایرانی، ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ایجاد قدرت نرم، ارتقاء امنیت فرهنگی ـ اجتماعی و اشتغال آفرینی خانواده محور؛ از مسائل و مشکلات بسیاری رنج می‌برند و هنوز در متن ادبیات پیشرفت و آبادانی کشور قرار نگرفته اند.

سند حاضر، به منظور سیاست گذاری صحیح برای رونق سرمایه گذاری جدی در صنایع دستی و هموارسازی ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی در بازار‌های جهانی و در امتداد اقدام ملی ۱۵ راهبرد کلان ۹ سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، بند ۱۳ ماده۴ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۷ سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران و با هدف اجرایی سازی آن ها؛ تهیه و تدوین شد.

بخش اول: مبانی، ارزش‌ها و اصول

۱ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، ابزار حفظ و بازنمایی فرهنگ بومی و اصالت فرهنگی

۲ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی برخاسته از بینش و حکمت ایرانی اسلامی

۳ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، مؤثر در توانمندسازی زنان، تحکیم خانواده، بهبود معیشت خانوار و پیوند نسلی

۴ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، هویت بخش، عزت آفرین و مؤثر در رفع محرومیت‌ها

۵ ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، ابزار ثروت آفرینی و توسعه اقتصاد هویت بنیاد

۶ ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، ابزار سلیقه سازی و پاسخگویی به ذائقه مصرف کننده

۷ـ۱ـ صنایع دستی ایرانی ـ اسلامی، مستلزم رونق با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم و بخش خصوصی

۸ ـ۱ـ صنایع دستی ایران ـ اسلامی، ظرفیت کم نظیر برون گرایی، صادرات فرهنگی و ویژند سازی هویت ملی

بخش دوم: اهداف

هدف اصلی

۱ـ۲ـ حفظ، احیا، ارتقاء و روزآمدسازی ارزش‌های معنوی و مادی صنایع دستی در تراز سبک زندگی اصیل اسلامی ـ ایرانی

اهداف فرعی

۱ـ۱ـ۲ـ افزایش سهم صنایع دستی اصیل ایرانی ـ اسلامی از تولید ناخالص ملی

۲ـ۱ـ۲ـ توسعه بازار‌های هدف صنایع دستی اصیل ایرانی ـ اسلامی در سطوح ملی و بین المللی

۳ـ۱ـ۲ـ گسترش مخاطبان و افزایش شاغلان و فعالان صنایع دستی اصیل ایرانی ـ اسلامی

۴ـ۱ـ۲ـ افزایش سرمایه گذاری در راستای ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستی اصیل ایرانی ـ اسلامی

۵ ـ۱ـ۲ـ توجه به فناوری‌های نوین بر پایه میراث فرهنگی و تولید محصول اصیل و نوآورانه

۶ ـ۱ـ۲ـ حمایت از هنرمند، توانمندسازی صنعتگر و تشویق بازرگانان حوزه صنایع دستی اصیل ایرانی ـ اسلامی

۷ـ۱ـ۲ـ راهبری و اثرگذاری بر مکاتب هنری صنایع دستی جهانی

۸ ـ۱ـ۲ـ نشان سازی صنایع دستی ایران در سطح جهانی به عنوان نماد سنتی و فرهنگی ایران

۹ـ۱ـ۲ـ حفظ و تقویت سرمایه نمادین صنایع دستی در حوزه‌های تمدنی

۱۰ـ۱ـ۲ـ شناسایی و حمایت از راه اندازی و احیاء صنایع دستی در معرض فراموشی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ـ برگرفته از قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی ماده (۱)

بخش سوم: مسائل

۱ـ۳ـ عدم یکپارچگی فرابخشی در موضوع صنایع دستی و ضعف هماهنگی میان بخشی دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی و ضعف هماهنگی درون بخشی به ویژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی

۲ـ۳ـ فقدان ادبیات و نظریات پشتیبان حکمرانی در صنایع دستی و فعال نبودن مراکز پژوهشی و اندیشکده‌ای در این عرصه

۳ـ۳ـ ضعف در طراحی و به روزرسانی محصولات با توجه به تغییر سبک زندگی و سلیقه بازار مصرف با تأکید بر حفظ اصالت و پیام هویتی

۴ـ۳ـ فقدان زیرساخت‌های حکمی ـ فلسفی بر مبنای دال‌های نمادین و نقوش برخاسته از بینش ایرانی ـ اسلامی

۵ ـ۳ـ ضعف نظام جامع آموزشی و سیاستگذاری آموزشی تولید دانش و آموزش مهارت‌های مرتبط با صنایع دستی

۶ ـ۳ـ فقدان شرکت‌های بزرگ در زنجیره ارزش صنایع دستی

۷ـ۳ـ فقدان نظام ارزیابی کیفی و ارزش گذاری کمی صنایع دستی

۸ ـ۳ـ فقدان نظام حقوقی متناسب با ظرفیت‌های صنایع دستی به ویژه در زمینه صادرات

۹ـ۳ـ فقدان نظام حمایتی و توانمندسازی از جمله کم توجهی به منزلت اجتماعی چهره‌های برتر و پیشکسوتان صنایع دستی و فقدان نظام‌های تکریم منطقی و پایدار

۱۰ـ۳ـ حضور کمرنگ در عرصه‌های بین المللی و ضعف ارتباط با مجامع جهانی فعال در این حوزه

۱۱ـ۳ـ فقدان نظام آماری، رصد و آمایش منسجم تنوع صنایع دستی در کشور در جهت تقویت و توسعه آنها

۱۲ـ۳ـ ضعف بهره وری در تولید، کیفیت تولید و دسترسی به مواد اولیه

۱۳ـ۳ـ فقدان رویکرد اقتصادی به ظرفیت‌های صنایع دستی و ضعف ویژندسازی وتبلیغات

۱۴ـ۳ـ خلأ اطلس حاصل از آمایش سرزمینی ظرفیت‌های تولید کمی صنایع دستی بومی

۱۵ـ۳ـ سهم ناچیز صنایع دستی در سبد مصرف خانوار ایرانی (۰۳/۰ درصد از میانگین هزینه کرد هر خانوار در سال ۱۴۰۱)

۱۶ـ۳ـ بالا بودن قیمت محصولات صنایع دستی در رقابت با تولیدات خارجی و وجود محصولات تقلیدی و تقلبی با قیمت‌های ناچیز

بخش چهارم: سیاست‌های کلان

۱ـ۴ـ ارتقاء جایگاه صنایع دستی در نظام سیاسی و اداری کشور

۲ـ۴ـ بهره برداری از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی

۳ـ۴ـ ترویج فرهنگ مصرف صنایع دستی

۴ـ۴ـ توسعه صنایع دستی رقابت پذیر

۵ ـ۴ـ روزآمدسازی و اتصال به دانش و فناوری‌های نوین

۶ ـ۴ـ افزایش تولید داده، دانش و مهارت در صنایع دستی

۷ـ۴ـ مقررات گذاری با رویکرد حمایتی و مقررات زدایی به ویژه با رویکرد تسهیل صادرات

۸ ـ۴ـ جذب سرمایه در صنایع دستی

۹ ـ۴ـ مردمی سازی و جلب مشارکت مردمی

۱۰ـ۴ـ تقویت شرکت‌ها و نمانام‌های فعال در حوزه صنایع دستی و حمایت از شکل گیری شرکت‌های بزرگ سهامی در چرخه تولید و زنجیره ارزش

۱۱ـ۴ـ حضور فعال در رویداد‌ها و مجامع جهانی مرتبط با صنایع دستی

۱۲ـ۴ـ مستندسازی و ثبت ظرفیت‌های ملموس و غیرملموس دانش بومی صنایع دستی

بخش پنجم: اقدامات

۱ـ ۵ ـ ارتقاء جایگاه صنایع دستی در وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲ـ ۵ ـ توجه ویژه به صنایع دستی در سیاست‌ها و فعالیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی

۳ـ ۵ ـ ذائقه سازی و تحریک تقاضا

۴ـ ۵ ـ کمک به تکمیل و ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستی

۵ ـ ۵ ـ حمایت از تولید داده و اطلاعات در مورد صنایع دستی

۶ ـ ۵ ـ بهره گیری از فناوری‌های نوین، هوشمند و مجازی در توسعه و پیشرفت صنایع دستی

۷ـ ۵ ـ حمایت از توسعه و ترویج صنایع دستی در نظام آموزشی رسمی و غیررسمی

۸ ـ ۵ ـ تسهیل صادرات صنایع دستی و تنقیح قوانین با هدف تشویق بازرگانی

۹ـ ۵ ـ بازنگری در نظام مجوزدهی صنایع دستی

۱۰ـ ۵ ـ حمایت از تشکیل سکو‌های سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت سکو‌های موجود

۱۱ـ ۵ ـ حمایت از تشکیل شرکت‌های تخصصی مدیریت توسعه تجارت صنایع دستی

۱۲ـ ۵ ـ تقویت تشکل‌ها و نهاد‌های مردمی در عرصه تولید و سرمایه گذاری

۱۳ـ ۵ ـ حمایت از شکل گیری، حفظ و پایداری نمانام‌های صنایع دستی

۱۴ـ ۵ ـ توانمندسازی و حمایت از فعالان صنایع دستی برای شرکت در رویداد‌های ملی و بین‌المللی

۱۵ـ ۵ ـ حمایت از بازاریابی تخصصی در سطوح داخلی و بین‌المللی

۱۶ـ ۵ ـ حمایت از شکل‌گیری بازار‌های مشترک صنایع دستی طبق پیمان‌های بین‌المللی

۱۷ـ ۵ ـ ثبت تاریخ شفاهی مهارت‌های بومی با تأکید بر پیوند هنر ایرانی با عرفان، فلسفه و اخلاق

بخش ششم: برنامه‌های اجرایی

۱ـ ۶ ـ یکپارچه سازی مقررات‌گذاری نهاد‌های دولتی در زمینه صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق هیئت دولت

۲ـ۶ ـ نقش آفرینی در هیأت دولت و شورا‌ها و کمیسیون‌های مرتبط و تقویت همکاری با کمیسیون‌های مجلس توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳ـ۶ ـ استفاده از ظرفیت تأسیسات و مراکز گردشگری برای توسعه و ترویج صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۴ـ۶ ـ سوق دادن اقامتگاه‌های گردشگری به استفاده از طراحی‌های داخلی مبتنی بر صنایع دستی از طریق تدوین آیین‌نامه و بخشنامه‌های لازم

۵، ۶ ـ برگزاری و مشارکت در رویداد‌های گردشگری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶ ـ۶ ـ استفاده از ظرفیت میز‌های گردشگری موضوعی و تخصصی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۷ـ ۶ ـ تنظیم نظام بودجه‌ای متوازن با سایر بخش‌ها و ارتقاء ساختار معاونت صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۸ ـ۶ ـ حمایت از تهیه و اجرای پیوست رسانه‌ای برای اجرایی سازی سند ملی توسعه صنایع دستی توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۹ـ۶ ـ تهیه پیوست تخصصی ـ عملیاتی جهت استفاده از ظرفیت‌های ورزشی نظیر رویداد‌های داخلی و جهانی برای معرفی و ترویج داخلی و جهانی صنایع دستی متنوع اصیل و بومی توسط وزارت ورزش و جوانان

۱۰ـ۶ ـ حمایت از توجه به صنایع دستی در خلق آثار هنری و تولید بازی‌های رایانه‌ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۱ـ۶ ـ تهیه و تأمین هدایا و بهره مندی چیدمان و ملزومات مورد مصرف و تزئینات داخلی دستگاه‌های دولتی مبتنی بر داشته‌های صنایع دستی

۱۲ـ۶ ـ ارائه تسهیلات به مصرف کنندگان صنایع دستی، سازندگان و معماران که از تزئینات وابسته به معماری اصیل استفاده می‌کنند، توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۱۳ـ۶ ـ ارتباط با فعالان محیط زیست توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۱۴ـ۶ ـ حمایت از پژوهش‌های مرتبط با بازاریابی، طراحی و ویژندسازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۱۵ـ۶ ـ حمایت مالی و غیرمالی از طرح‌های فناورانه در راستای کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش بهره‌وری در صنایع دستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

۱۶ـ۶ ـ حمایت از ارائه خدمات بسته بندی محصول و تهیه ابزار و تجهیزات تولید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۱۷ـ۶ ـ تقویت و توانمندسازی مراکز وزارت جهاد کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری با هدف توسعه صنایع هنری سنتی

۱۸ـ۶ ـ توانمندسازی جامعه روستایی و عشایری به منظور ایفاء نقش سفیران و همیاران صنایع دستی توسط وزارت جهاد کشاورزی

۱۹ـ۶ ـ حمایت از تشکیل و فعالیت تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۲۰ـ۶ ـ حمایت از تکمیل و بلوغ زیست بوم صنایع دستی با تأکید بر طراحی و ارائه نمونه اولیه محصول؛ متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای توسط ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

۲۱ـ۶ ـ حمایت و تسهیل برگزاری جشنواره‌های تجربه محور و اعطاء جوایز ملی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲۲ـ۶ ـ تدوین، تصویب و اجرای آیین‌نامه ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی، هنر‌های سنتی و میراث داران تمدنی و فرایند ارزشیابی و صدور گواهینامه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲۳ـ۶ ـ حمایت از تشکیل دادگاه‌ها و محاکم ویژه دعاوی مالکیت ادبی و هنری توسط وزارت دادگستری

۲۴ـ۶ ـ استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری هنر (با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف برای گسترش پوشش بیمه‌ای و اختصاصی در صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲۵ـ۶ ـ اولویت دهی به تهیه کالا‌های نفیس سرمایه‌ای از صنایع دستی برای دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور

۲۶ـ۶ ـ حمایت از شکل گیری نهاد‌های تخصصی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲۷ـ۶ ـ ایجاد شناسه تعرفه‌های ترجیحی برای صنایع دستی با سایر کشور‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و طراحی و استقرار نظام رمزگذاری و اعطای نشان صنایع دستی به محصولات اصیل

۲۸ـ۶ ـ حمایت از ایجاد سیستم اطلاعات بازار و تأسیس رصدخانه و اتاق وضعیت صنایع دستی و ایجاد و به روزکردن خدمات اطلاعاتی بازار درباره دست یافته‌ها برای محصولات صنایع دستی، مواد اولیه و فناوری‌های مناسب توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۲۹ـ۶ ـ تهیه بانک اطلاعات از نقوش، حرف و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف هنر‌های دینی و سنتی با همکاری فرهنگستان هنر توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۰ـ۶ ـ حمایت از ایده‌های نو برپایه اصالت و دانش سنتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۱ـ۶ ـ حمایت از توسعه بازار‌های مجازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۲ـ۶ ـ حمایت از ایجاد سکو‌های تجارت الکترونیک توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۳ـ۶ ـ بهبود تولید و ارتقاء خلاقیت و نوآوری در تولید صنایع دستی با استفاده از فناوری‌های نوین (تولید صنایع دستی دیجیتال)، افزایش دقت و سرعت تولید، ایجاد طرح‌های دقیق و نمونه‌های اولیه با استفاده از طراحی‌های رایانه ای، برش و حکاکی مواد با لیزر و... توسط وزارت صمت

۳۴ـ۶ ـ توجه به فناوری‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی و خلاقیت دانش بنیان در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت به ویژه طراحی و عرضه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۵ـ۶ ـ ارتقاء آموزش‌های ترکیبی و ارائه محصولات و منابع صنایع دستی به صنعتگران در سراسر جهان با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت گسترده و ایجاد فضا‌های اشتراکی و برخط به منظور به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش

۳۶ـ۶ ـ حمایت از تشکیل شرکت‌های نوپدید و شتاب دهنده‌ها در کل زنجیره ارزش از طراحی تا فروش توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۷ـ۶ ـ تمهید مقدمات لازم برای محاسبه حساب ملی صنایع دستی با همکاری دستگاه‌های مربوطه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۳۸ـ۶ ـ حمایت از تشکیل جنبش‌های ادبیات تخصصی و روایتگری و تأمین نیاز‌های آموزشی و پژوهشی با محوریت توسعه صنایع دستی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳۹ـ۶ ـ حمایت از مطالعات تطبیقی و آینده پژوهانه، پایان نامه‌های دانشجویی و انتشار نشریات تخصصی در مورد صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۴۰ـ۶ ـ تهیه و تبیین نظام نامه جامع آموزش صنایع دستی و بازنگری در رشته‌ها و سرفصل‌های آموزش صنایع دستی در دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۴۱ـ۶ ـ تشکیل خوشه‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های دارای رشته هنر‌های دستی و صنایع دستی با همکاری دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید، بانک‌ها و صنایع توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۴۲ـ۶ ـ حمایت از آموزش‌های مهارتی غیررسمی فنی و نرم در زمینه صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه ای)

۴۳ـ۶ ـ همکاری با حوزه‌های علمیه و پایگاه‌های پژوهشی علوم انسانی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۴۴ـ۶ ـ شناسایی حرف و مشاغل مرتبط با صنایع دستی و اجرای چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه ای)

۴۵ـ۶ ـ تدوین برنامه‌های ترویجی و عملیاتی توسط سفرا و رایزنان فرهنگی، به منظور بهبود عملکرد فعالان صنایع دستی در زمینه ویژندسازی و صادرات توسط وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

۴۶ـ۶ ـ تسهیل روند افتتاح حساب خارجی در داخل کشور برای تولیدکنندگان صنایع دستی (دارای محصول با کیفیت) و علاقه‌مند به فروش مجازی کالا در سایت‌های فروش خارجی

۴۷ـ۶ ـ حذف ممنوعیت صادرات برخی از صنایع دستی دارای بازار بزرگ اقتصادی در سطح منطقه و جهان

۴۸ـ۶ ـ تسهیل ارسال محصولات صنایع دستی از طریق پست به خارج از کشور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی

۴۹ـ۶ ـ تسهیل استانداراد‌های صادارت زیورآلات سنتی (نقره) توسط سازمان ملی استاندارد

۵۰ ـ۶ ـ توجه ویژه به اقتصاد صنایع دستی در بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی

۵۱ ـ۶ ـ حمایت ویژه از ارسال محصولات صنایع دستی جهت صادرات توسط وزارت راه و شهرسازی

۵۲ ـ۶ ـ بازنگری در مقررات و دستورالعمل‌های مجوزدهی تعاونی‌های صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۵۳ ـ۶ ـ بازنگری در مقررات و دستورالعمل‌های مجوزدهی صنایع دستی با هدف بهبود و تسهیل کسب و کار صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۵۴ ـ۶ ـ استفاده از ظرفیت صندوق‌های پژوهشی و فناوری برای اعطاء تسهیلات مالی و اعتباری به سکّوهای سرمایه گذاری جمعی در حوزه صنایع دستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

۵۵ ـ۶ ـ شناسایی و معرفی صاحبان شرکت‌های زنجیره‌ای با هدف جذب سرمایه توسط وزارت امور خارجه

۵۶ ـ۶ ـ فعال سازی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با همکاری سازمان توسعه اجتماعی و مشارکت‌های اقتصادی توسط وزارت کشور

۵۷ ـ۶ ـ فعال سازی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها با تکیه بر مزیت‌های ملی و بومی و شهر و روستا‌های جهانی

۵۸ ـ۶ ـ حمایت از همکاری بلندمدت میان کسب و کار‌های خرد و خانگی و شرکت‌های صادراتی (اعطاء وام، واگذاری فضا، تشکیل شبکه‌های همکاری و...) در حوزه صنایع دستی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت

۵۹ ـ۶ ـ توانمندسازی کسب و کار‌ها برای حضور و فعالیت در شبکه‌های همکاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۰ ـ۶ ـ استفاده از پتانسیل ثبت ملی و بین المللی برای شکل گیری نمانام‌های تجاری در حوزه صنایع دستی توسط وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی و وزارت دادگستری

۶۱ ـ۶ ـ حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی و تولید و نشر اطلاعات مربوط به بازار‌ها و رویداد‌های مهم و تعیین کننده بین المللی برای فعالان صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۲ ـ۶ ـ حمایت از حضور فعالان صنایع دستی در رویداد‌های ملی و بین المللی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۳ ـ۶ ـ حمایت از برگزاری رویداد‌های بین المللی در داخل کشور توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۴ ـ۶ ـ تسهیل توسعه بازار در حوزه بین الملل توسط وزارت امور خارجه

۶۵ ـ۶ ـ برگزاری نشست‌های تجاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۶ ـ۶ ـ حمایت از برگزاری هفته‌های صنایع دستی با کشور‌های هدف توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

۶۷ ـ۶ ـ اعزام هیأت‌های تجاری تخصصی به بازار‌های منطقه‌ای و جهانی و پذیرش آنها توسط وزارت امور خارجه

بخش هفتم: الزامات اجرایی

۱ـ۷ـ مسئولیت اجرایی سازی سند ملی توسعه صنایع دستی بر عهده کارگروه تخصصی این سند است که از این پس؛ «کارگروه ملی صنایع دستی» نامیده می‌شود. ریاست این کارگروه برعهده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و نمایندگان تام الاختیار وزارت کشور، وزرات صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امورخارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نماینده مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور، نماینده اتاق اصناف، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده اتاق تعاون و نمایندگانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و ۳ نفر صاحب نظر مبانی حکمی، فرهنگی و تاریخی صنایع دستی به پیشنهاد با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند. تصمیمات این کارگروه بعد از ابلاغ برای همه دستگاه‌های ذی ربط، الزام آور خواهد بود.

تبصره ۱ـ در صورت ضرورت نماینده سایر دستگاه‌های اجرایی به تناسب موضوع دعوت می‌شوند.

تبصره ۲ـ دبیر کارگروه ملی صنایع دستی؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

تبصره ۳ـ کارگروه موظف است، به منظور اجرایی سازی این سند از سازوکار‌های لازم برای بهره گیری بهینه از ظرفیت سرمایه گذاری و نقش آفرینی بخش‌های خصوصی و مردمی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ استفاده کند.

۲ـ۷ـ کارگروه موظف است، با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه‌های اجرایی؛ نگاشت نهادی برنامه‌های اجرایی سند را حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ سند، تهیه و تکمیل و برای طرح در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.

تبصره۱ـ نگاشت نهادی برنامه‌های اجرایی پس از تصویب به عنوان ضمائم سند به آن ملحق می‌شود.

تبصره۲ـ دستگاه‌های اجرایی مکلف اند، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌های این مصوبه را پیش بینی و در زمان تدوین لوایح بودجه سنواتی؛ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

۳ـ۷ـ کارگروه، مسئول پیگیری اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های اجرایی این سند و کارکردسنجی دستگاه‌های ذی ربط و ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌های مذکور است.

تبصره ـ کارگروه؛ سالیانه گزارش اجرای برنامه‌های اجرایی و اثربخشی آنها را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاه‌های مسئول تهیه و به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.

۴ـ۷ـ کارگروه مسئول روزآمدسازی سند است و حداکثر هر پنج سال یک بار؛ سند را روزآمد نموده، برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌نماید.

این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۷ بخش، ۱۲۳ زیر بخش و ۶ تبصره در جلسه ۹۰۳ مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجراء می‌باشد.

انتهای پیام/