شناسهٔ خبر: 69933612 - سرویس اقتصادی
منبع: جمله | لینک خبر

چگونه افزایش قیمت خودرو، تورم را پشت سر گذاشت؛

ویراژ روی آرزوهای مردم

شرکت خودروسازی سایپا در تازه‌ترین اقدام خود، لیست محصولات خود را بروزرسانی کرد و قیمت برخی از آنان را افزایش داد.

صاحب‌خبر -

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۸ ماهه ابتدایی امسال پنج نوع از محصولات سایپا به‌طور میانگین افزایش قیمت حدود ۲۰ درصدی داشته‌اند. به‌عبارتی اگر فردی هشت ماه قبل قصد خرید خودرویی از سایپا را داشتید، این خودرو را ۲۰ درصد ارزان‌تر می‌خرید. البته این میانگین بر اساس پنج نوع از محصولات این شرکت و غیروزنی بوده است. اما در میان خودروهای این شرکت‌‌، چهار مدل افزایش قیمتی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند. این درحالی است که تورم هشت ماهه ابتدایی امسال نیز چیزی در حدود ۲۱.۴ درصد بوده است؛ به این معنا که محصولات موجود در سبد خرید مردم در این مدت به طور میانگین ۲۱.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.
بر اساس‌ گزارش اکوایران افزایش قیمت محصولات سایپا در مدت زمان کوتاهی در صدر رسانه‌های داخلی قرار گرفت؛ هرچند که افزایش قیمت محصولات این شرکت نرخ مشخصی نداشت و هر محصول با توجه ویژگی‌های خود، افزایش قیمت متفاوتی را تجربه کرد. در صنعت خودروسازی ایران، قیمت کارخانه متناسب با قیمت بازاری تغییر پیدا نمی‌کند. به بیان ساده‌تر قیمت کارخانه به صورت دستوری توسط دولت تعیین می‌شود. در نهایت نیز قیمت افزایش‌یافته اعلام عمومی شده و بر قیمت بازار را نیز متاثر می‌کند.
بررسی قیمت کارخانه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، در ۸ ماهه ابتدایی امسال تغییرات متنوع و گسترده‌ای در قیمت محصولات این شرکت رخ داده است. برای مثال صرفا در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری قیمت اطلس تیپ G -یکی از تازه‌ترین محصولات این شرکت- معادل ۲۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است. محصولات دیگر این شرکت نیز افزایش قیمت‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند. طبق قیمت‌های اعلام‌شده توسط این شرکت، در این مدت ساینا S استاندارد ۲۳.۵ درصد، کوییک S استاندارد ۳۷.۸ درصد و شاهین G حدود ۳۶.۷ درصد افزایش قیمت داشته است. کمترین میزان افزایش قیمت در ۸ ماهه ابتدایی امسال مربوط به خودروی چانگان ۵۵CS پلاس بوده که تنها ۸ درصد افزایش قیمت را به خود دیده است.
به طور کلی اگر از افزایش قیمت این پنج محصول (که هرکدام نماینده‌ای از مدل‌های دیگر ساخته توسط این شرکت هستند) میانگین بگیریم، حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت در محصولات این شرکت قابل مشاهده است؛ البته که باید در نظر داشت میانگین محاسبه‌شده وزنی نیست.
بر اساس تازه‌ترین آماری که از شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار برای آبان ماه ۱۴۰۳ منتشر شده است. تورم ۸ ماهه ابتدایی امسال به سطح ۲۱.۴ درصد رسیده است. بر این اساس می‌توان گفت سبد خرید مصرفی مردم در این مدت ۲۱.۴ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
در اینجا باید گفت که یکی از زیربخش‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص قیمت خرید وسایل نقلیه است. بر اساس این شاخص، قیمت خرید وسایل نقلیه در ۸ ماهه ابتدایی امسال حدود ۷ درصد افزایش قیمت داشته است. به عبارتی می‌توان گفت قیمت وسایل نقلیه موجود در کشور در ۸ ماهه ابتدایی امسال تنها ۷ درصد افزایش یافته است. این‌ها در حالی است که محصولات شرکت خودروسازی سایپا حداقل ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ تا جایی‌که برخی محصولات این شرکت تا ۳۸ درصد افزایش قیمت را نیز به خود دیده است.
با مقایسه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۸ ماهه ابتدایی امسال و افزایش قیمت محصولات سایپا می‌توان گفت قیمت محصولات این شرکت در مقایسه با هردو شاخص کل و وسایل نقلیه، افزایش بیشتری داشته است. طبق این آمارها تورم ۸ ماهه معادل ۲۱.۴ درصد بوده در حالی‌که چهار مدل از خودروهای تولیدی این شرکت حداقل بیش از ۲۳ درصد افزایش قیمت را در هشت ماهه ابتدایی امسال تجربه کرده‌اند.
همچنین اگر کل سبد مصرفی خانوارها را معیار قرار ندهیم و معیار مقایسه شاخص قیمت خرید وسایل نقلیه در کل کشور باشد؛ در این صورت تورم خرید وسایل نقلیه در هشت ماهه معادل ۷ درصد بوده و این در حالی است که قیمت محصولات سایپا بیش از هشت درصد افزایش قیمت را داشته است. بر این اساس، می‌توان گفت افزایش قیمت دستوری محصولات این شرکت، نه با تورم وسایل نقلیه و نه با تورم کل در هشت ماهه ابتدایی امسال هم‌خوانی ندارد و شتاب افزایش قیمت در محصولات سایپا، بیشتر از میانگین کالاها و وسایل نقلیه کل کشور بوده است.