شناسهٔ خبر: 69883956 - سرویس فرهنگی
منبع: برنا | لینک خبر

کاظمی: کتابخانه های مدارس باید به روز شوند/ فعالیت ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه ای در کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۷ هزار مدرسه داریم که هم اکنون ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه ای داریم. کتابخانه های مدارس باید دارای کتاب های به روز و متناسب با نیاز های دانش آموزان باشد.  وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۷ هزار مدرسه داریم که هم اکنون ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه ای داریم. کتابخانه های مدارس باید دارای کتاب های به روز و متناسب با نیاز های دانش آموزان باشد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، آیین تجهیز ۴ هزار کتابخانه کلاسی امروز شنبه ۳ آذرماه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی باحضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و حجت الاسلام محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزارشد.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی جایگاه ویژه ای دارد و این موضوع را باید در اولویت جامعه و آموزش و پرورش قرار دهیم و امروز در این مراسم دانش آموزان نشان دادند که اگر به دانش آموزان نقش دهیم، آنها می توانند بهتر از همه ما وظایف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سرودها جایگاه خود را در برنامه ها از دست داده اند، افزود: آموزش و پرورش میان دار کتاب و کتابخوانی است و تنها سازمانی که با جمعیت زیادی سرو کار دارد و هرروز خود را با کتاب می‌گذرانند، آموزش و پرورش است، اقدامات خوبی در خصوص کتابخوانی در معاونت پرورشی صورت گرفته اما کافی نیست. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما حدود ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۷ هزار مدرسه داریم که هم اکنون ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه ای داریم. کتابخانه های مدارس باید دارای کتاب های به روز و متناسب با نیاز های دانش آموزان باشد. 

کاظمی بیان کرد: سه محور در راستای کتاب و کتابخوانی باید در آموزش و پرورش دنبال شود که یکی از این محورها توسعه و تجهیز کتاب و کتابخوانی در قالب مدرسه ای و کلاسی است که قطعاً آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند ۱۱۷ هزار مدرسه را به کتابخانه تجهیز کند.

وی افزود: در گام دوم باید به مهارت کتاب خوانی دانش آموزان پرداخته شود و برای دانش آموزان برنامه ای برای آموزش مهارت مطالعه برگزار کنیم، در این برنامه باید اطلاعاتی در خصوص زمان و شرایط مطالعه را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. 

کاظمی با اشاره به اینکه انس با کتاب و کتاب خوانی در دوره ابتدایی شکل می گیرد، عنوان کرد: محور سوم، پرورش مهارت نویسندگی است که جامعه به این مهارت نیاز دارد زیرا فرهنگ و تمدن یک کشور با نویسندگی اشاعه پیدا می کند .در این راستا وظیفه داریم که در آموزش و پرورش به مهارت نویسندگی بپردازیم که باید از مدرسه آغاز کنیم. من معتقد هستم که همه اقدامات تربیتی از مدرسه و کلاس درس آغاز می‌شود‌.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه باید اقدامات تربیتی از مدارس و کلاس درس آغاز شود، تصریح کرد: برای هر کدام از این محورها نمی توانیم تنها به مسیر اکتفا کنیم. 

کاظمی گفت: ما باید در این حوزه نقشه راهی ایجاد کنیم و اهداف خود را مشخص کنیم، ضریب نفوذ ما در جشنواره کم است و مهم ترین موضوع در توسعه نفوذ ما آموزش مهارت مطالعه است. 

وی با اشاره به اینکه باید هر کتاب درسی را به یک کتاب غیر درسی پیوند دهیم، خاطرنشان کرد: باید به کتاب پیوند دهیم که ظرفیت های علمی به کتاب درسی و دانش دانش آموزان اضافه کند. ما باید تلاش کنیم مهارت مطالعه به عنوان مهارت پایه به دانش آموزان آموزش دهیم زیرا اگر دانش آموزش مهارت خواندن نداشته باشد، در مهارت های دیگر ضعیف هستند.

در ادامه مراسم حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بحث کتاب، مطالعه و کتابخوانی از موارد مورد تاکید رهبر معظم رهبری است که دراین راستا در معاونت پرورشی پویش کتابخوانی در آموزش و پرورش به عنوان کتاب نوش تغییر کرد و دال آن در مدرسه تعریف شد. در این راستا فرهنگ کتابخوانی تغییر کرد. 

وی ادامه داد: به بحث نویسندگی هم باید توجه شود که در این راستا علاوه بر آموزش نویسندگی در هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری و تربیتی، امروز سکوی کارینو هم افتتاح می شود. 

پورثانی گفت: امروز ۴ هزار کلاس درس به کتابخانه کلاسی تجهیز می شود و همچنین در این راستا باید هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری هم به کتابخانه کلاسی تجهیز شود. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اقدام بعدی طرح مشک مشاوره کتاب است که کتاب را براساس نیاز های و منقضیات دانش آموزان تولید می کند که با مشارکت موسسه منادی تربیت اجرا می شود. همچنین ۶ پویش کتابخوانی دیگر هم اجرا می شود که یکی از این پویش ها «کتابخانه دست‌ساز من » است.

پورثانی عنوان کرد: مقررشده است که امسال برای هر کتاب درسی یک پیوند کتاب غیر درسی قرار دهیم تا بتوانیم میانگین مطالعه را در دانش آموزان افزایش دهیم.

انتهای پیام/