شناسهٔ خبر: 69830751 - سرویس سیاسی
منبع: رویدادایران | لینک خبر

«بهشت» خاموش شد

شرق:‌ شورای شهر ششم چهارساله شد؛ این خبر را دبیر ستاد انتخابات کشور داده و اعلام کرده که انتخابات دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در ۳۰ خرداد سال آینده برگزار می‌شود. به گفته محسن اسلامی برای فراهم‌شدن امکان برگزاری هم‌زمان انتخابات هفتمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای دوازدهمین

صاحب‌خبر -

شرق:‌ شورای شهر ششم چهارساله شد؛ این خبر را دبیر ستاد انتخابات کشور داده و اعلام کرده که انتخابات دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در ۳۰ خرداد سال آینده برگزار می‌شود. به گفته محسن اسلامی برای فراهم‌شدن امکان برگزاری هم‌زمان انتخابات هفتمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برای مجلس استفساریه ارسال کردیم و منتظر پاسخ هستیم.

به نظر می‌رسد پرونده هفت‌ساله‌شدن شوراهای ششم بسته شده، اما روز گذشته مهدی چمران در حاشیه صحن شورای شهر به خبرنگاران درخصوص هفت‌ساله‌شدن فعالیت شوراها گفت: شش ماه از مصوبه قبلی مجلس گذشته و اگر نگذشته باشد مطرح نمی‌کنند؛ البته اعلام وصول طرح ربطی به مطرح‌کردن آن در صحن ندارد.‌ او با بیان اینکه هفت‌ساله‌شدن شوراها پیشنهاد شورای عالی استان‌ها بوده است، یادآور شد: طبق قانون در هر انتخاباتی که کسری وجود داشته باشد، می‌توان رأی‌گیری کرد.

چمران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید هفت‌ساله‌شدن فعالیت شوراها عملیاتی خواهد شد، گفت: اجازه بدهید فکر نکنم. مثل سرکه‌ای که هفت‌ساله می‌شود، هفت‌ساله‌شدن شوراها نیز زمان می‌برد. هنوز روی هفت‌ساله‌شدن تصمیمی گرفته نشده و بحث بود که با انتخابات مجلس هم‌زمان شود که این موضوع رأی نیاورد. کمیسیون شوراها باید طرح را بررسی کند و به صحن ببرد.

روز گذشته صحن شورای شهر تهران با تأخیر آغاز شد. خبرنگاران اجازه حضور در صحن شورای شهر را نداشتند. به دلیل حضور مدیرعامل بهشت‌زهرا در صحن به نظر می‌رسید که شورای شهر دوباره جلسه‌ای درخصوص آرامستان‌های جدید تهران برگزار کرده، اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در صحن علنی از چمران برای اینکه فرصتی را فراهم آورده که در جریان دقیق‌تری از اتفاقات لبنان و غزه قرار گیرند، تشکر کرد و چمران هم خطاب به اعضای شورای شهر گفت با هماهنگی به دیدن مجروحانی بروند که در سه مرکز تهران نگهداری می‌شوند.

روز گذشته دو عضو شورای شهر تهران به تاریکی معابر پایتخت معترض شدند و تأکید کردند که سلامت شهروندان در تاریکی معابر به خطر افتاده است. اما تاریکی تهران به صحن شورای شهر تهران هم رسید و در میانه جلسه برق صحن رفت و با برق اضطراری، روشنایی به صحن علنی شورا بازگشت.

افزایش تصادفات و ناامنی با قطعی برق معابر

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، اولین منتقد تاریکی معابر بود. او با اشاره به خاموشی معابر تهران گفت: این روزها به دلیل قطعی برق برنامه‌ریزی‌شده، شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.

او یادآور‌ شد: اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح و اعلام کردیم که قطعی برق چه مشکلاتی به وجود می‌آورد. اما متأسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.

تشکری‌هاشمی درباره سهم روشنایی برق معابر گفت: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک الی یک‌و‌نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش یک‌و‌نیم درصد از مصرف برق قطع می‌کنند. سؤال اینجاست که این درصد چقدر در مجموع مصرف برق اهمیت دارد؟ با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از‌جمله تصادف‌های جرحی خصوصا تصادف عابران پیاده به دلیل آنکه در تاریکی معبر حرکت می‌کنند، هستیم، همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش می‌یابد. مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده، در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده، تصادفات تا ۲۸ درصد کاهش داشته‌اند. اکنون شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است و علی‌رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد که کج‌سلیقگی‌ها باعث قطع برق معابر می‌شود، باز هم شاهد این کج‌سلیقگی هستیم. باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند. در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز هستیم. با قطع برق، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تقاطع‌ها دچار اختلال و حوادث ترافیکی می‌شوند و گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود. مگر پلیس چه تعداد نیرو می‌تواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکلات نشویم.

تشکری‌هاشمی افزود: در حکم ۲۴ برنامه چهارساله گفته‌ایم چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌ها باید به سیستم برق اضطراری (ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز باید 805 تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند. در این حکم گفته شده که در سال اول ۴۲ تقاطع، در سال 1401 تعداد ۹۲ تقاطع، در سال 1402 تعداد ۳۵۰ تقاطع، در سال 1403 تعداد 650 تقاطع و در سال آخر نیز باید تمام 805 تقاطع تجهیز شوند. با وجود این حکم شاهد ‌‌هستیم که در حال حاضر هیچ‌یک از تقاطع‌ها به سیستم برق ups مجهز نشده و آن 

۴۲ تقاطعی که یو‌پی‌اس داشته‌اند نیز یا سرقت شده‌اند یا به دلیل گذر زمان کارایی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.

زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم بر ضرورت ارتقای ایمنی، امنیت و کیفیت پل‌های عابر پیاده با تأکید بر بهبود نورپردازی و کاهش فضاهای بی‌دفاع شهری تأکید کرد.

او در تذکری با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده‌ نقشی حیاتی در تأمین ایمنی و تسهیل تردد شهروندان ایفا می‌کنند، گفت: این سازه‌ها، مصداق بارز تکریم حقوق شهروندی با رویکرد انسان‌محوری در طراحی شهری هستند. با این حال، مشاهدات میدانی و بازخوردهای دریافتی از شهروندان حاکی از وجود نقایصی است که امنیت و کارایی این پل‌ها را به‌ویژه در ساعات شب به چالش می‌کشد. یکی از چالش‌های اصلی، نورپردازی ناکافی در بسیاری از پل‌های عابر پیاده به‌ویژه در بزرگراه‌های شهید حکیم و شهید همت است. این مسئله به‌ویژه در ماه‌های سرد سال که ساعات تاریکی طولانی‌تر است، مشکلاتی جدی ایجاد می‌کند.

به گفته شمس‌احسان، نورپردازی نامناسب نه‌تنها باعث کاهش دید و افزایش خطر سقوط می‌شود، بلکه زمینه را برای بروز ناامنی و جرائم شهری فراهم می‌آورد. به‌علاوه، بسیاری از شهروندان، به‌ویژه زنان و سالمندان، در استفاده از پل‌های عابر (پل عابر مقابل متروی شهید ستاری) در ساعات شب احساس ناامنی دارند.

دولاب گرفتار فرسودگی و موش

روز گذشته گزارش ناصر امانی درباره چالش‌های محله دولاب در صحن شورای شهر قرائت شد. در این گزارش امانی تأکید کرد که محله دولاب در منطقه 14 قرار دارد که بیشترین محلات محروم را در خود جای داده است. 21 محله دارد که هفت محله محروم است و محروم‌ترین آنها دولاب است.

به گفته او اولین و مهم‌ترین ویژگی محله، تاریخی و میراثی‌‌بودن آن است. شاید بعضی از افرادی که با تهران آشنایی زیادی نداشته باشند، با فکرکردن به تاریخ تهران به یاد منطقه 12 بیفتند، اما منطقه 14 در کنار منطقه 12 از مناطق میراثی و تاریخی است‌ ولی جنبه غیرحاکمیتی تاریخی، یعنی جنبه مذهبی، مردمی و شخصیت‌پروری دارد، بر‌عکس منطقه 12 که تاریخ حکومتی و رسمی در ایران دارد. برخی از آثار این منطقه به 800 سال قبل تعلق دارد. هرچند برخی از آنها ازجمله دروازه معروف دولاب که یکی از 12 دروازه تهران بوده، در همان اوایل دوران پهلوی تخریب شده، اما بقعه متبرک امام‌زاده چهل‌تن، تکیه چال، مسجد کوچک، حمام دولاب و مسجد جامع‌ بقیه‌الله بقایای تاریخ این محله مذهبی و تاریخی است که می‌توان از فرصت آن استفاده کرد.

امانی مهم‌ترین مشکل این محله را بافت فرسوده دانست و گفت:‌ طبق گفته مدیران محله و مردم، 60 درصد محله را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. مسئولان منطقه در این مدت تلاش‌های زیادی کرده‌اند که بتوانند بافت فرسوده منطقه را نوسازی کنند. به‌تازگی هم حدود 20 پلاکی را با همکاری سازمان نوسازی به یک سرمایه‌گذار تحویل داده‌اند، اما با توجه به حجم بافت فرسوده باید اقدامات اساسی‌تری شود، به‌ویژه برای پلاک‌های ریزدانه که مردم و سرمایه‌گذاران تشویق ‌شوند تا زمینه نوسازی بافت فرسوده محله مهیا شود. این عضو شورا با بیان اینکه منطقه 14 سرانه فضای سبز کمی دارد، گفت: سرانه فضای سبز محله کمتر از یک متر است و تنها یک بوستان به نام آبان دارد. املاکی در سطح محله وجود دارد که امکان تبدیل به فضای سبز را دارد اما مشکلاتی در راستای تملک آنها وجود دارد، مثلا ملکی را به‌تازگی سازمان نوسازی تملک کرده اما می‌خواهد به بانک شهر واگذار کند. با توجه به کمبود سرانه‌های متعدد، باید مواردی در اختیار شهرداری منطقه قرار داده شود و برخی از سرانه‌ها تأمین شود.

امانی گفت: در این محله در روز بارندگی به دلیل روان‌شدن آب باران در انهار محله متأسفانه زباله و فاضلاب در کف خیابان جاری شده و بوی فاضلاب منتشر شده است. حیوانات موذی و موش‌ها مشخصا وجود دارند. شهرداری منطقه می‌گفت سه ماه است درصدد جابه‌جایی پیمانکار محله هستند و این پیمانکار سه ماه است که سم نخریده و تله‌گذاری را انجام نداده است. زنجیره نظافت همچنان به صورت ناقص و ابتر ادامه دارد و نمی‌دانم شهرداری در این دوره چه زمانی می‌خواهد ماجرا را تمام کند و طرحی را که مورد رضایت مردم و مدیران شهرداری باشد، اجرا کند. این روش فعلی جمع‌آوری و رفت‌ و روب به گفته مدیران شهرداری خوب نیست. یکی دیگر از مشکلات، بحث تیرهای برق مزاحم است. حدود 60 تیر برق در این محله شناسایی شده که باید جمع‌آوری شود.

این عضو شورا با اشاره به نبود یک بازارچه میدان میوه و تره‌بار در محله دولاب گفت که این موضوع سبب سد معبر وانتی‌های حامل میوه شده و باید برای آن فکری شود. در چند نقطه این محله گره‌های ترافیکی به دلیل باریک‌بودن معبر و پارک نامناسب خودروها ایجاد شده و اتوبوس شرکت واحد امکان حرکت ندارد. مردم مدام باید خودروها را جابه‌جا کنند که این اتوبوس‌ها بتوانند حرکت کنند. اگر برخی از املاک در این نقاط تملک شوند، مشکل حل خواهد شد. ایستگاه متروی چهل‌تن دولاب افتتاح شده اما کارگاه‌های مترو جمع نشده است و باید شهرداری منطقه پیگیری کند.

امانی با اشاره به قدمت 280ساله حمام دولاب و مخروبه و متروکه‌شدن آن‌ تأکید کرد: گاهی در شب مورد استفاده افراد ناشناسی قرار می‌گیرد که به صورت مخفیانه کلید دارند و اجناس را به آن منتقل می‌کنند. متولی مسجد کنار حمام (شهید نواب‌ صفوی) نگران بود که آتش‌سوزی احتمالی این حمام به این مسجد تاریخی هم آسیب برساند. باید تکلیف این حمام مشخص شود، چون هم سبب گره ترافیکی است و هم باعث تجمع زباله و برخی اجناس به صورت ناشناخته است. دو مجموعه مربوط به فعالیت‌های آسیب اجتماعی در میدان مرکزی دولاب متعلق به سازمان بهزیستی و شهرداری وجود دارد که مردم از حضور این دو مجموعه ناراضی هستند. شهرداری در انتخاب مرکز بهاران و بهزیستی بی‌دقتی کرده و مردم درخواست دارند که از این محله منتقل شود. ملکی به نام باغ دیانی در ورودی محله در بزرگراه شهید محلاتی قرار دارد که اگر تملک شود، می‌توان بعضی از سرانه‌های محله مثل بوستان را اجرا کرد. شهرداری هم بعد از احداث بزگراه امام علی طرح تملک 78 پلاک را از خروجی امام علی، خیابان شهید گلشنی به سمت خیایان آیت‌الله سعیدی تعریف کرده که اجرا نشده و مردم برای نوسازی بافت فرسوده خود دچار مشکل شده‌اند.

در جلسه روز گذشته طرح اصلاح بخش الف ماده ششم مصوبه عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری، بهای خدمات شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از سال ۱۴۰۳ به تصویب اعضای شورا رسید. این طرح با هدف بازنگری در تخفیف‌ها و حمایت‌های شهرسازی به‌ویژه در نوسازی بافت‌های فرسوده و تعیین اولویت‌های محلات محروم اجرا خواهد شد.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، در ابتدای جلسه با ارائه گزارشی به کلیات طرح پرداخت و بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این اصلاحات، ایجاد انگیزه برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده به‌ویژه در مناطق محروم‌تر است. درحال‌حاضر بسیاری از شهروندانی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، توان مالی لازم برای نوسازی را ندارند و سیاست‌های موجود نیز به اندازه کافی مشوق نبوده‌اند. ما نیاز داریم که این تخفیف‌ها هدفمندتر و عادلانه‌تر اعمال شوند.

او به وضعیت مناطق شمالی و جنوبی شهر اشاره کرد و گفت: در گذشته، تخفیف ۵۰‌درصدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق شمال انقلاب اعمال می‌شد، اما عملا این سیاست کافی نبود. پیشنهاد ما این است که برای برخی مناطق محروم‌تر، این تخفیف به صد‌ درصد افزایش یابد تا جذابیت بیشتری برای سازندگان ایجاد شود. این سیاست می‌تواند به تحولی جدی در این محلات 

منجر شود.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با ارائه آماری از عملکرد سال گذشته در حوزه تخفیف‌ها، بر اهمیت جبران تعهدات مالی دولت تأکید کرد و گفت: در سال گذشته، شهرداری حدود دو هزار میلیارد تومان تخفیف در بافت‌های فرسوده اعمال کرد، اما این تخفیف‌ها به‌‌طور کامل از سوی دولت جبران نشد. این موضوع فشار مالی درخور توجهی بر شهرداری وارد کرده است. از سوی دیگر، این تخفیف‌ها معمولا به سازندگان منتقل می‌شود، نه مالکان. ما باید سیاست‌ها را به سمتی ببریم که مالکان نیز از این مشوق‌ها بهره‌مند شوند. او افزود: در‌ حا‌ل‌ حاضر مناطق شمال انقلاب و جنوب انقلاب در بهره‌گیری از تخفیف‌ها تفاوت‌های چشمگیری دارند. باید این نابرابری‌ها را کاهش داد و از سیاست‌های عادلانه‌تری استفاده کرد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأیید کلیات طرح، پیشنهاد داد بررسی‌های دقیق‌تری برای اولویت‌بندی محلات مشمول تخفیف‌ها انجام شود.

 

منبع: sharghdaily-949471