شناسهٔ خبر: 69729030 - سرویس علمی-فناوری
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایرانگردی و سفر به تاریخ در «ایستگاه ۱۰۶»

در برنامه ایستگاه ۱۰۶، که­ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود؛ آشنایی شنوندگان با ظرفیت‌های فرهنگی کشور از بخش‌های این برنامه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان‌های کشور موضوع این برنامه است.
خانم نگین خواجه نصیر گوینده و صدا پیشه این برنامه با حضور در استودیو شبکه خبر درباره تفاوت این برنامه با برنامه‌هایی از این دست گفت: رادیو فرهنگ رسالت ویژه‌ای در حوزه معرفی فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های کشور دارد و­ما سرشار از گنجینه‌های فرهنگی هستیم و ما در هر مولفه و شاخصه‌ای که دست بگذاریم رادیو فرهنگ می‌تواند تاثیر گذار باشد و فرهنگ سازی کند، در این راستا ما سعی کردیم که برنامه‌ای را طراحی کنیم برای زمان عصر که این برنامه در قالب یک برنامه مفرح با ماهیتی متفاوت بر روی آنتن شبکه رادیویی فرهنگ برود و ما از شاخصه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هم در این راستا استفاده می‌کنیم؛ آنچه که در اتاق فکر ایستگاه ۱۰۶ می‌گذرد این است که ما یک فضایی را داریم و این فضای یک ایستگاه است­ و به گونه‌ای این ایستگاه طراحی شده که شخصیت‌های نمایشی و بخش‌های نمایشی هم دخیل هستند و ساختار برنامه زنده عصرگاهی در دوران گذشته را نداریم و ما ساختاری جدید را تجربه می‌کنیم، شنوندگان ما­­مسافران این قطار و این ­ایستگاه هستند و ما با آنها در تعامل هستیم، بخش‌های مختلفی را در نظر گرفتیم که این بخش‌ها در دو گروه برنامه ساز­­هر هفته از شنبه تا چهار شنبه بر روی­ آنتن زنده رادیو فرهنگ می‌رود.

خواجه نصیر ادامه داد: یک گروه گروهی هست که دوستان بخش‌هایی را طراحی کردند در یک اطاق شیشه‌ای در ایستگاه­ هستند مسافران در حال عبورند آنها را می‌بینند، بخش حکایت دارد، بخش خواننده ایستگاه دارد، ­ بخش مادر و کودک دارد و بخش مشاغل ایستگاهی دارد و در گروه دیگر باز همکاران به بدعت‌هایی دست زدند که بخشی داریم به نام «ایستگاه اندیشه» که بخش بسیار­تاثیر گذار و پر مخاطبی است، ما در ایستگاه اندیشه گفتگو می‌کنیم با کارشناسان حوزه‌های مختلف­ در حوزه اندیشه سوالی را مطرح می‌کنیم که مرتبط با تاریخ و گنجینه‌های تاریخی، آثار باستانی، جاذبه‌های گردشگری کشور، بخش دیگری داریم در این بخش ما اطاق ارواح را داریم که بر می‌گردیم به زمان گذشته که یک بخش فانتزی است که خیلی هم مخاطب دارد، اما باز هم یک پیامی دارد، بخش آشپزخانه را داریم و در آن بخش راجع به غذا‌های سنتی شهر‌هایی که سفر می‌کنیم صحبت می‌کنیم.

وی درباره لحن طنز قسمت‌هایی از برنامه گفت: تایم پخش برنامه عصر است و ما­در این زمان یک برنامه مفرح را می‌خواستیم و در قالب فرهنگ اگر قرار باشد که یک کار طنز انجام دهیم یک مقدار باید متفاوت‌تر باشد هم باید از ارزش‌هایی که برای ما مهم است صیانت کنیم و هم یک مقدار ساختار شکنی­ کنیم و مخاطب هم با ما در تعامل باشد و این کار خیلی کار سخت و ظریفی هم هست، ما سعی کردیم در حین ساختار شکنی آن ارزش‌های فرهنگی را هم منتقل کنیم به این دلیل است که یک مقدار سعی کردیم که لحن متفاوت باشد و مخاطب با ما احساس راحتی کند و در حین برقراری این تعامل ما آن مفاهیم و ارزش‌هایی که قرار است درباره آنها صحبت کنیم در حیطه فرهنگ و هنر و گردشگری را بتوانیم به مخاطب منتقل کنیم.

مجری برنامه ایستگاه ۱۰۶ در باره بداهه گویی در برنامه زنده گفت: برنامه زنده در واقع مدیریت لحظه است یک ساختاری در ذهن ما هست و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که ما بتوانیم بداهه کار را پیش ببریم و قطعا تعامل افرادی که در کنار هم­ هستند خیلی موثر است یعنی اگر فقط من بداهه بگویم و دوستان نتوانند بداهه را دنبال کنند آن ساختار به هم می‌ریزد و، چون ما یک خط داستانی داریم بر بستر همان خط داستانی پیش می‌رویم.

وی درباره سختی کار‌های گویندگی و صدا پیشگی نیز گفت: هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد به این دلیل که من هم دنیای نمایش­ را تجربه کردم در نمایش‌های رادیویی سال‌ها کار کردم، اجرای برنامه زنده دارم مقوله نمایش یک مقدار سخت‌تر است، چون احتیاج به تامل­ و تحلیل نقش و تمرین قبل از ضبط دارد، برنامه زنده هم ویژگی زنده بودنش و مدیریت لحظه از کار‌های سختی است که برای خیلی‌ها می‌تواند از مولفه‌های مهم باشد برای من هر کدام جذابیت خاص خودشان را دارند به همین دلیل سعی کردم که در حد توان این حوزه‌ها را تجربه کنم و همچنان هم بعد از سال‌ها در حال کسب تجربه هستم.

خواجه نصیر در پایان درباره نزدیک شدن به شخصیت‌ها گفت: هر شخصیتی که اجرای آن­ به من واگذار می‌شود یک سری مولفه‌هایی را در نظر می‌گیرم یک سری طراحی شخصیت ویژگی‌هایی دارد مثلا اگر تند خو یا صبور یا دانای کل باشد در مجموعه من سعی می‌کنم نقش دانای کل را بازی کنم و دیگر دوستان هم قالب طنز را دنبال می‌کنند؛ اما در قالب­ ساختار نمایشی هم کار یک مقدار پیچیده‌تر هست شخصیتی هست که سیر تحولی دارد و سیر تحولی این را ما باید مطالعه کنیم، خیلی از کار‌ها، کار‌های اقتباسی است و خیلی از کار‌ها، کار‌هایی هست که در لحظه نوشته شده، راجع به نقش‌ها در جلسات تمرین بحث و بررسی می‌کنیم نظراتی که خود کارگردان کار دارد و یا سردبیر اعمال می‌کند و در کل کار بازیگری کار سختی است، چون شما باید به درون خود رجوع کنید و ویژگی‌هایی را در درونتان پیدا کنید که شاید تا به حال تجربه نکردید؛ ما زندگینامه‌های خیلی از شعرا و افراد صاحب نام را کار کردیم و چقدر ما ­باید تامل کنیم اشعارشان را بخوانیم باید آثارشان را بخوانیم­ و سبک زندگی آنها را بررسی کنیم و بعد بر حسب آن به یک هم اندیشی می‌رسیم.

<div id="video-display-embed-code_11716361"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4381311/11716361?width=600&height=350"></script></div>